اخبار روز

قوانین سفت و سخت دولت برای مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس! / استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فراریان مالیاتی!

مالیات یک هزینه مالی اجباری است که توسط دولت به منظور تأمین هزینه‌های مختلف عمومی یا هزینه‌های دولت، به شخص حقیقی یا حقوقی تحمیل می‌شود. پرداخت نکردن، فرار یا مقاومت در برابر پرداخت مالیات، می‌تواند طبق قانون مجازات در پی داشته باشد.

به گزارش پی ام آپ، محمدهادی سبحانیان در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: برای 500 سلبریتی و اینفلوئنسر پرونده مالیاتی تشکیل دادیم که مالیات آنها 30 میلیارد تومان است.

وی افزود: این تصور غلط وجود دارد که فقط کارتخوان ها مالیات می پردازند. در حالی که اینطور نیست. ما از هوش مصنوعی برای تأیید سپرده‌های حساب افراد و نظارت بر حساب‌های شخصی مشکوک به تجارت استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان امور مالی تاکید کرد: مودیان، فعالان اقتصادی و اصناف با کارت به کارت خود و مردم را اذیت نکنند چرا که حساب ها کنترل می شود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات استانی عادلانه را انجام می دهد، گفت: ویژگی مالیات سنتی استانی مبتنی بر مذاکره است که طبق قانون این نوع مالیات حذف می شود.

سبحانیان ادامه داد: داده‌های افراد را بر اساس عملکرد آنها در یک سال بررسی کردیم. گاهی اوقات افراد بر اساس رفتار نادرست خود شامل مالیات می شوند. به عنوان مثال، شخصی وارد یک حساب تجاری شده است، اما از این حساب برای خرید و فروش ملک یا اتومبیل استفاده می کند که منجر به اجرای حساب و مالیات می شود.

وی با اشاره به اینکه بانک هایی که تسهیلات پرداخت نکرده اند مشمول مالیات می شوند، گفت: بانک مرکزی برای بانک ها سهمیه ای برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته بود که برخی بانک ها آن را رعایت نکردند و ما برای همه بانک ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده ایم.

رئیس کل سازمان امور مالی کشور تصریح کرد: در این راستا 60 میلیارد تومان از حساب های بانکی مطالبه شده است و این بانک ها اعتراض کرده اند که مردم برای دریافت اعتبارات مراجعه نکرده اند و اکنون این موضوع در مرحله تشکیل پرونده است. به دنبال دریافت مالیات از بانک ها برای افرادی هستیم که به بانک ها مراجعه کرده اند اما تسهیلات دریافت نکرده اند.

شناسایی ۱۷۰ هزار خودروی لوکس

وی با بیان اینکه در حوزه خانه های خالی، خانه ها و خودروهای لوکس بر اساس قانون عمل می کنیم، گفت: در سال 1401 خودروهای بیش از یک میلیارد تومان لوکس محسوب می شد. 252 هزار خودرو شناسایی کرده ایم که مبلغ مالیات آن 2.3 میلیارد تومان بوده است. امسال خودروهای بیش از سه میلیارد  لوکس هستند. به این ترتیب تعداد خودروهای لوکس با مالیات 3 میلیارد تومانی به 170 هزار دستگاه رسید.

سبحانیان ادامه داد: در سال 1401 خانه های بیش از 15 میلیارد تومان لوکس تلقی می شد که 43 هزار مورد آن با مالیات 2.2 میلیارد تومانی و امسال خانه های بیش از 20 میلیارد تومان لوکس محسوب می شود و از این نظر 110 هزار خانه لوکس در تهران داریم.

وی گفت: سازمان امور مالی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست، اما متولی این امر وزارت راه و شهرسازی است. در این سازمان از روش های دانش بنیان برای شناسایی فرارهای مالیاتی استفاده می کنیم.

مالیات نیمی از اصناف صفر است

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه عزم سازمان امور مالیاتی برای مالیات عادلانه استانی جدی است، گفت: مالیات بیش از 50 درصد معاملات مشاغل صفر است. برنامه ما به سمت مالیات استانی شفاف و مبتنی بر داده است که نیازمند گفت وگو و تفاهم است و در حال حاضر روابط خوبی با اتحادیه ها داریم.

وی گفت: مالیاتی که اتحادیه ها برای یک سال پرداخت می کنند با مالیات پرداختی کارکنان برابری می کند. همچنین برخی از کارمندانی که حقوقشان زیر 10 میلیون است مالیات نمی پردازند.

سبحانیان یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان امور مالیاتی را در دولت سیزدهم سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی عنوان کرد و گفت: راه اندازی این سامانه باید دو دهه پیش در کشور انجام می شد اما هرگز چنین اراده ای برای پیشبرد این سیستم وجود نداشت. با همکاری وزیر اقتصاد و دارایی و مجلس، پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

به گفته وی، در ابتدای سال جاری برای حدود 1950 شرکت در سامانه مودیان صورتحساب الکترونیکی صادر شد و این رقم در مدت 5 ماه به بیش از 33 هزار شرکت رسید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قانون تسهیل گری مودیان در قانون سامانه پایانه فروشگاهی در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: برای فروشندگانی که در مراحل پایانی هستند تسهیل گری انجام شده است. ما نباید کار را برای مردم سخت کنیم، بلکه فروشندگان در حلقه های میانی باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی گفت: سیستم مشارکتی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و اگر مشکلی وجود دارد به دلیل موانع فنی است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا