رییس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرد که دولت در حال ارسال لایحه‌ای است که در جهت همسان‌سازی، 20 درصد افزایش حقوق برای کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم سال به عمل بیاورد. او بیان کرد که این افزایش حقوق باید به طور طبیعی هم به کارگران اعمال شود و برای این اتفاق، تشکیل جلسه شورای عالی کار ضروری است.

به گزارش پی ام آپ، علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در خصوص اصلاح حقوق کارگران گفت: زمانی که در مورد دستمزد کارگران تصمیم گیری شد، بحث این بود که افزایش 27 درصدی دستمزدها جوابگوی تورم نیست معیشت جامعه و حتی طبق آمارهای رسمی سبد معیشت کارگران و کارمندان با تورم فعلی کشور تناسب ندارد و دولت باید به فکر معیشت جامعه به ویژه اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال کسانی که موافق افزایش 27 درصدی حقوق و دستمزد بودند، این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند; اما اکنون 5 ماه از سال گذشته و تورم به ویژه در کالاهای اساسی مردم کنترل نشده و افزایش یافته است و آنهایی که می گفتند افزایش دستمزد کارگران باعث افزایش تورم می شود، امروز باید پاسخگو وضعیت جامعه و معیشت کارگران باشیم.

بابایی کارنامی در خصوص جلسه شورای عالی کار برای اصلاح حقوق و دستمزد گفت: شورای عالی کار هر وقت بخواهد در مورد دستمزد و حقوق تصمیم گیری کند و زمانی که بخواهد سایر موارد را بررسی کند موظف است یک بار جلسه تشکیل دهد. یک ماه، اما یک بار در سال، حتی یک بار هم جلسه نمی گذارند که تخلف است. از آنجا که برای کنترل وضعیت امنیتی در استخدام، بازنشستگی و حوادث ناشی از کار کارگران، شورای عالی کار موظف است پیشنهادات را به صورت ماهانه بررسی کند.

وی تصریح کرد: از وزیر کار خواسته شده تا جلسه شورای عالی کار برگزار شود و قطعا در آن جلسه بحث افزایش حقوق و حقوق کارگران در نیمه دوم سال مطرح می شود. البته دولت لایحه افزایش 20 درصدی حقوق نیمسال دوم را برای کارمندان و بازنشستگان در راستای همسان سازی ارسال می کند. طبیعتا این افزایش باید برای کارگران نیز اتفاق بیفتد که این امر منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است و وزیر باید با تشکیل جلسه موافقت کند.

حقوق واقعی کارگران چقدر است؟

بررسی وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد که با رفع تکانه‌های تورمی در سال 1401 و رویکردهای جدی دولت برای حل اختلافات در بخش‌های مختلف اقتصادی با هدف کنترل رشد نقدینگی از طریق برنامه اصلاحی اصلاح بودجه، اصلاح نظام بانکی و پرهیز از تثبیت اجباری قیمت‌ها و همچنین پرداخت مطالبات به لطف صندوق‌های بازنشستگی دولت قبل، روند کاهش تورم آغاز شده و ادامه خواهد داشت که کاهش چشمگیر ماهانه از نشانه‌های آن در کاهش تورم ماهانه اردیبهشت ماه سال 1402 و کاهش سلطه دلار بر اقتصاد کشور فاش شده است.

این واکنش دولت واکنش های بسیاری را از سوی جامعه کارگری در پی داشت. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به گشایش های اخیر امیدواریم از نابسامانی های اقتصادی که در ابتدای سال با آن مواجه بودیم فاصله بگیریم اما در صورت تداوم شرایط تورمی قطعا جلسه شورای عالی کار محل برای بررسی دستمزدها تشکیل می شود.

اسماعیلی در خصوص جلسه شورای عالی کار درباره بررسی حقوق 1402 کارگر گفت: زمانی که افزایش 27 درصدی حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب شد، طی جلساتی که با مسئولان سازمان داشتیم. وزارت کار اعلام کرد که این میزان حقوق جوابگوی تورم نیست و مقرر شد در صورت تداوم تورمی که در ابتدای سال تجربه کردیم، در نیمه دوم سال جلسه ای برای بررسی وضعیت تورم حقوق کارگران تشکیل شود.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار می گوید: بحث ما در بحث شکایات مزدی اصلاً بند یک ماده 41 قانون کار نیست. ما در سال 1402 تجربه رد بند اول ماده 41 قانون کار را داشتیم که در همان زمان شکایت کردیم و همان موقع دادگاه اعلام کرد بند یک بر اساس نرخ تورم بوده است نه مطابق نرخ تورم. گفته می شود این «توجه» معنا ندارد. این سوال را ایجاد می کند که اصلا چرا بند یک اصل 41 را گذاشتیم!؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه می دهد: وقتی می گوییم با تورم 48 درصدی دستمزدها 27 درصد افزایش می یابد، این توجه چگونه است!؟ در اصل، بیایید دست به کار شویم و ببینیم آیا واقعاً توجهی به تورم شده است یا خیر. یا اینکه دیوان عدالت به سادگی همان پاسخی را که دولت در مذاکرات دستمزد به ما داده بود تکرار می کند؟

خدایی تاکید می کند: به نظر من اگر دیوان عدالت به بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار توجه می کرد باید مصوبه حقوق باطل می شد. ضمن اینکه حتماً آن توضیح را نخواسته اند و دولت هم آن توضیح را به آقایان نداده است که طبق بند 2 ماده 41 قانون کار توافقی وجود دارد که مبلغ آن 13 میلیون و 90 هزار تومان است. اگر دادگاه این توضیح را می خواست یا می پذیرفت، بند ۲ ماده ۴۱ دلایل کافی برای ابطال مصوبه حقوق داشت.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *