وضعیت بازار مسکن در هفته گذشته چگونه بود؟/ جدول قیمت

بازار مسکن در هفته گذشته با رکود معاملات و کاهش انتظارات به پایان رسید. رکودی که حدود دو ماه و نیم است که بازارهای غیرمولد مانند املاک، طلا، ارز و خودرو را فرا گرفته و ادامه دارد. سرمایه گذاران از بازار املاک خارج شده اند و تنها تعداد معدودی از معاملات تبدیل شده اند.

در دو ماه و نیم اخیر قیمت های پیشنهادی آپارتمان در تهران 20 درصد کاهش داشته و این مشکل در ماه گذشته نیز بر قیمت های ثابت تاثیر گذاشته و منجر به کاهش 3.8 درصدی قیمت معاملات شده است. بازارهای موازی مانند طلا، ارز و خودرو نیز به ثبات رسیده و قیمت خودرو در برخی موارد بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

تحقیقات میدانی در هفته گذشته نشان می دهد که امیدی به حرکت در بازار مسکن نیست. در شرایط کنونی سرمایه گذاران از بازار خارج شده اند و تعداد کمی از معاملات از نوع تبدیلی است. این افراد علاوه بر خواب سرمایه ای که دلالان را در بازار مسکن تهدید می کند، با هشدار مالیات بر خانه های خالی مواجه هستند. حدود 63000 خانه خالی شناسایی و از صاحبان آن خانه ها مطالبات مالیاتی مطرح شد. دولت از نیمه راه این را اعلام کرده است شهریور امسال مالیات به شدت پیگیر واحدهای مسکونی خالی از سکنه است.

بر این اساس تمایل به تامین مسکن در تهران افزایش یافته است. همانطور که مشاوران املاک می گویند، برخی از مصرف کنندگان شرایط فعلی را برای مبادله واحدهای خود با خانه های بهتر مناسب می دانند. اما تبدیل آن به بهترین آپارتمان تهران به حدود یک تا دو میلیارد تومان پول نقد نیاز دارد که بسیاری از مصرف کنندگان توان خرید آن را ندارند.

با این حال، خوبی در مورد وضعیت فعلی این است که بسیاری از تازه واردان امیدوار به خرید یک آپارتمان در آینده بوده اند. در حال حاضر دولت تا سقف 960 میلیون تومان وام ملکی را از طریق اوراق پرداخت می کند. طبق بررسی های انجام شده، اکنون می توان با کمتر از دو میلیارد تومان وجه نقد آپارتمان در جنوب تهران خرید.

تجربه چرخه های رکود و رونق در بازار مسکن نشان می دهد که این بازار پس از یک مرحله رونق تقریباً دو ساله وارد یک رکود سه تا سه سال و نیم می شود. با این حال، مشکل این است که گفته می شود جدیدترین رونق که در سال 2017 آغاز شد، طولانی ترین رونق در بازار املاک و مستغلات است. هر چه افزایش قیمت در مرحله رونق بیشتر باشد، مرحله رکود عمیق‌تر خواهد بود. این دوره ها لزوماً با کاهش قیمت اسمی همراه نیستند، اما ثبات قیمت ملک به دلیل نرخ تورم به معنای کاهش قیمت واقعی آن است.

کارشناسان تصور می کنند در صورتی که بازار وارد رکود میان مدت شده باشد، این دوره می تواند 30 تا 42 ماه طول بکشد. طول این دوره به متغیرهایی مانند وضعیت بازارهای موازی، نرخ تورم، رشد نقدینگی، نرخ ساخت و ساز و درآمد سرانه بستگی دارد. کارشناسان برای ماه های آینده فرضیه سوم از سه سناریوی رکود تورمی، رکود غیرتورمی و رونق نسبی معاملات با ثبات نسبی قیمت را محتمل تر می دانند.

بیشتر بخوانید:

متقاضیان مسکن بخش واگذاری زمین رایگان به دهک های پایین را مطالعه کنند

۲۱۷۲۲۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *