تلاش های دولت برای کاهش هزینه ها و زمان ساخت را بهبود داده است. در همین حال، یک کارشناس مسکن برنامه ای را معرفی می کند که قرار است تقریباً نصف هزینه های ساخت را کاهش دهد.

به گزارش مانی بان به نقل از پی ام آپ، «زمان» به معضلی بزرگ برای دسترسی مردم به مسکن به ویژه طبقه پایین و متوسط ​​جامعه تبدیل شده است. گذر زمان هزینه پروژه های مسکن دولت را افزایش می دهد. حتی در صورت افزایش تسهیلات دولت برای جبران درآمد اولیه مردم که البته تاکنون به 550 میلیون تومان افزایش یافته است، چالش بعدی مردم پرداخت عوارض این تسهیلات است که اکنون به بیش از 8 میلیون. با این شرایط طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر تلاش دولت برای مقابله با افزایش هزینه های نهضت ملی مسکن منتشر شده است. اظهارات برخی کارشناسان نیز نشان می دهد که راهکارهای قابل توجه دیگری برای جبران هزینه های نهضت ملی مسکن برای مردم وجود دارد. از این میان می توان به مشارکت متقاضیان نهضت ملی مسکن در واحدهای تجاری شهرهای جدید اشاره کرد.

زمان به ضرر متقاضیان مسکن

پروژه های مسکن هنوز آنطور که باید سرعت لازم را نگرفته اند. شنیده ها حاکی از آن است که حتی متقاضیان طرح ملی مسکن که در پایان دولت قبل ثبت نام کرده و پول واریز کرده اند در پیچ و خم سپرده های دوره ای هستند و تصویر روشنی از زمان تحویل واحدهای خود ندارند. این مشکل برای داوطلبان نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد و بدیهی است که با توجه به رشد عجیب هزینه های ساخت مسکن در مقابل رشد دستمزد و حقوق، این شرایط بیشتر به ضرر حقوق و دستمزد و کارمندان است. خبرگزاری فارس بهمن سال 99 نشان می دهد که هزینه ساخت هر متر مسکن بدون احتساب سود سازنده در برنامه اقدام ملی مسکن (برنامه مسکن دولت قبل) معادل 3 میلیون و 950 هزار تومان بوده است در حالی که چند روز پیش رئیس سازمان عمران سازمان نظام مهندسی هزینه ساخت مسکن در نهضت ملی (طرح سیزدهم مسکن دولتی) را متری 8 میلیون تومان اعلام کرده است، از سوی دیگر مشاهده می شود حداقل دستمزد کارگران از 2 به 2.5 میلیون تومان افزایش یافته است. در سال 1399 به حدود 7.5 میلیون تومان (بر اساس شرایط کارگری متغیر است) اگرچه سریعتر از رشد قیمت مسکن بوده است، اما از نظر کمی قابل مقایسه نیست.

با این حال به نظر می رسد دولت در این سال تلاش بیشتری برای چرخاندن چرخ نهضت ملی مسکن داشته است.

یک نمونه از آن هشدار رئیس جمهور در اوایل سال جاری به بانک ها برای انجام تعهدات خود در نهضت ملی املاک و مستغلات بود. با این حال، تحقیقات آمار خاصی از تغییر رویه بانک ها در این زمینه ارائه نکرد. با این حال، گزارش 28 تیر پی ام آپ به نقل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که پس از هشدارهای ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم همکاری بانک‌ها با نهضت ملی مسکن، پرداخت وام‌های ساخت این واحدها پرداخت شده است. از سوی دیگر سازمان مالیاتی نیز اقدام قانونی محکمی در این زمینه انجام داده و بانک هایی را که در دو سال اخیر از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خودداری کرده اند معادل 20 درصد تعهدات انجام نشده جریمه کرده است.

راهکارهای جدید برای تامین هزینه های مسکن مردم

در حالی که اقدامات فوق گام های مثبتی در راستای تسریع ساخت خانه و در نتیجه کاهش تاثیر زمان بر هزینه ها می باشد، به نظر می رسد اقدامات موثر دیگری نیز برای تاثیر مستقیم بر هزینه های مردم در این طرح وجود داشته باشد. در همین راستا «بریهی» کارشناس تامین مالی مسکن در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ با اشاره به اینکه حضور واحدهای تجاری در شهرهای جدید ضروری است و از سوی دیگر زمین در این مناطق ارزش پیدا کرده است، می گوید: با توجه به مشارکت مردم در طرح نهضت ملی مسکن، این سوال مطرح شده است که اگر دولت خود و انبوه سازان را از مالکیت تجاری خارج کند و این املاک را به مردم واگذار کند، به جای اینکه بانک ها را مجبور به پرداخت هزینه تاسیسات ارزان قیمت و بلندمدت کند. آیا مردم می توانند خانه دار شوند یا خیر؟ آیا این دور باطل واگذاری زمین مسکونی به مردم و زمین تجاری به سازنده و سپس واگذاری مجدد واحدهای در حال ساخت به سرمایه گذارانی که زمین تجاری را تصاحب کرده اند از بین خواهد رفت؟

وی پاسخ این سوال و در واقع ایده ای قابل تامل در این زمینه را با ذکر مثالی فرضی اینگونه بیان کرده است: «اگر کارکنان و کارگران جامعه یک میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 12 درصد دریافت کنند. بازپرداخت 20 ساله باید ماهانه 11 میلیون تومان برای پرداخت حقوق پرداخت کنند. به گفته دبیرکل اتاق اصناف، الان هم به ازای هر 25 نفر یک واحد صنفی وجود دارد که میانگین جهانی برای هر 300 نفر است. اگر برای شهر جدید پردیس که بر اساس سرشماری سال 1395 حدود 75 هزار نفر جمعیت داشت، 25 نفر سرانه در نظر بگیریم، با توجه به جمعیت سال 1395 باید 3 هزار اتحادیه در این شهر وجود داشته باشد.

حال سوال این است که مردم چگونه می توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند؟ وی ادامه داد: با تشکیل صندوق های املاک، مالکیت این اراضی می تواند به مردم و اداره آنها به صندوق املاک واگذار شود. صندوق املاک و مستغلات از این زمین ها (ارائه درمانگاه، سینما، شهربازی و…) بهره برداری می کند و از آن درآمد دریافت می کند. علاوه بر این، بخشی از فروش نیز به صندوق تعلق می گیرد.

به این ترتیب که اگر صندوق 2 درصد از درآمد را به عنوان کارمزد بابت اداره این اراضی دریافت کند و مابقی را به نسبت مشارکت بین مالکان تقسیم کند و همچنین در صورتی که میانگین درآمد ماهیانه 30 میلیون واحد برای امور تجاری بگیرد، می توان گفت هر خانواده 4 نفره ماهیانه 4.8 میلیون تومان درآمد خواهد داشت که می تواند مبلغ پرداختی خانوار به بانک را به 6.2 میلیون تومان کاهش دهد. علاوه بر این، اگر هر فروشگاه ماهیانه 70 میلیون تومان (به صورت میانگین) درآمد داشته باشد و 3 درصد به صندوق برسد، هر خانواده 4 نفره ماهیانه 336 هزار تومان دریافت می کند و در نهایت هر خانواده باید 5.9 میلیون تومان به صندوق بازگرداند. بانک به عنوان اقساط تسهیلات دریافتی. همچنین ارزش ملک تجاری بالاتر از ملک مسکونی است و مردم برای فعالیت اقتصادی آتی سرمایه دارند. به گفته وی، این امر خطر عدم پرداخت وام مسکن را برای بانک کاهش می دهد و ارائه خدمات برای آنها را جذاب تر می کند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *