اخبار روز

پیامدهای سیاسی بن بست در ضدحمله اوکراین

سی ان ان در گزارشی درباره عوامل موثر بر چشم انداز اوکراین در جنگ با روسیه می نویسد:

دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر شریان اصلی انتقال تسلیحات بین آمریکا و غرب متکی است. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که برای محاسبات قدرت شخصی و منافع تاریخی وارد جنگ با اوکراین شد، نقش بزرگی در پایان یافتن جنگ و زمان آن ایفا خواهد کرد. علاوه بر این واقعیت که تلفات میدان نبرد نقش زیادی در میزان زمین های بازپس گیری اوکراین دارد، عوامل خارجی از جمله جابجایی نیروهای سیاسی در ایالات متحده، مسکو و پایتخت های اروپایی بر نتیجه این جنگ تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، بن بست در ضدحمله اوکراین و ادامه آن بن بست در زمستان پیامدهای خاصی برای سیاست آمریکا خواهد داشت، زیرا در داخل ایالات متحده سؤالاتی را در مورد توجیه حمایت واشنگتن از اوکراین ایجاد کرده است، و این بحث یک بحث است. یک ساله تنش های انتخاباتی ادامه خواهد داشت. آمریکایی ها برای درگیری احتمالی بین جو بایدن، رئیس جمهور کشورشان، که اتحاد غربی را احیا کرد و به حامی اصلی خارجی اوکراین تبدیل شد، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که مخالف ناتو و پوتین بود، آماده شدند. آنها ستایش کردند و خواستار پایان دادن به جنگ در اوکراین ظرف 24 ساعت، احتمالاً با شرایط پوتین شدند. حتی اگر ترامپ نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه در سال 2024 نباشد، تضعیف بیشتر حمایت عمومی آمریکا از جنگ در اوکراین می تواند به بایدن آسیب برساند.

به دلایل سیاسی و استراتژیک، اوکراین تحت فشار زیادی برای ایجاد تغییرات مهم در میدان جنگ در ضدحمله خود در تابستان امسال است. این در حالی است که تاکنون وضعیت جنگ در اوکراین بیشتر از صاعقه فرسایشی شده است و احتمال ادامه جنگ حداقل تا سال آینده وجود دارد.

جیم سیوتو، خبرنگار سی ان ان، روز سه شنبه در گزارشی نوشت که توانایی اوکراین برای نشان دادن قدرت خود در جنگ، پیامدهایی بر سیاست جنگ در جهان خارج از اوکراین خواهد داشت. مقامات ارشد ایالات متحده و غربی اخیراً از “احتیاط” در ارزیابی توانایی نیروهای اوکراینی برای بازپس گیری بخش قابل توجهی از خاک صحبت کرده اند. یک دیپلمات ارشد غربی گفت، در حالی که فضایی برای پیشرفت اوکراین وجود دارد، اما بعید است که در هفته‌های آینده توازن مبارزه را تغییر دهد. هم مقامات داخلی اوکراین و هم مقامات خارجی حامی اکنون اذعان دارند که پیشرفت در ضدحمله اوکراین کندتر از آن چیزی است که آنها انتظار داشتند.

بخشی از دلایل فروپاشی و شکست شدید اوکراین در ضدحمله در مواضع دفاعی پیچیده و مستحکم، میادین مین و سنگرهایی است که روسیه در ماه های اخیر ساخته است و همچنین نیاز به برتری عددی در نیروهای خود برای حمله به روسیه. جای خود را به خوبی تثبیت کرده است. اگرچه نیروهای روسی در آغاز تهاجم خود به اوکراین نتوانستند به کیف برسند، اما اکنون جنگ برای اوکراین وارد مرحله سخت تری شده است.

اخیرا زلنسکی نسبت به هرگونه گفتگو در مورد نتایج ناامیدکننده ضدحمله اوکراین حساسیت زیادی نشان داده است و نشان می‌دهد که به برداشت خارجی‌ها در مورد وضعیت جنگ در اوکراین اهمیت می‌دهد، اما رئیس‌جمهور اوکراین همچنان تاکید می‌کند که به سلاح‌های غربی قوی‌تر نیاز دارد.

زلنسکی در نشست اخیر با چندین رسانه در آمریکای لاتین که ویدئوی آن روز سه شنبه منتشر شد، گفت: «ضد حمله دشوار است. پیشرفت این ضد حمله احتمالا کندتر از آن چیزی است که برخی افراد احتمالاً می خواستند و انتظار داشتند.»

از سوی دیگر از متحدان کشورش صبر خواست و مدعی شد که نیروهایش روس ها را شکست خواهند داد زیرا روحیه خود را از دست داده اند. Zelenskyj توضیح داد: “خستگی در چشمان ما وجود دارد، اما ترس در چشمان آنها نیز وجود دارد.” و اینها دو چیز بسیار متفاوت هستند.

علیرغم نزدیک شدن به پاییز و شرایط آب و هوایی که مانورهای رزمی در مقیاس بزرگ را دشوار می کند، هنوز خیلی زود است که بگوییم زمان اوکراین برای پیشبرد ضد حمله خود به پایان رسیده است.

اما آیا غرب حوصله ای دارد که به اوکراین زمان لازم را بدهد؟ اگر اوکراین نتواند در هفته‌های آتی به موفقیت‌های بزرگی علیه روسیه دست پیدا کند، سیاست‌گذاران غربی انتخاب کمی برای چشم‌انداز سیاسی گسترده‌تر خواهند داشت، حتی اگر پایان جنگ بعید باشد.

با وجود کنفرانس بین المللی سطح بالا اخیر برای بررسی راه حل های احتمالی صلح در اوکراین که در اوایل این هفته در عربستان سعودی برگزار شد، هنوز راه روشنی برای آتش بس وجود ندارد. اوکراین نمی خواهد تسلیم شود و به مرزهای 1991 بازگردد و برای این منظور خروج نیروهای روسیه از شبه جزیره کریمه ضروری خواهد بود، در حالی که چنین هدفی برای اوکراین در حال حاضر بسیار بعید است. پوتین نیز هنوز به مقیاسی از فتوحات نرسیده است که به روسیه اجازه می دهد پیروزی را اعلام کند، هدفی که برای تحکیم حکومت او در داخل حیاتی است.

در نهایت، قربانیان جنگ اوکراین و روسیه تعیین خواهند کرد که چه زمانی توافق حاصل می شود.

ثبات یا شکنندگی حمایت ایالات متحده از اوکراین نقش بزرگی در تحقق این سناریو در دراز مدت خواهد داشت.

چه جو بایدن برای دومین بار پیروز شود یا نه، میراث او به شدت تحت تاثیر واکنش او به حمله روسیه به اوکراین خواهد بود.

۳۱۱۳۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا