راه حلی که برای افزایش تحمل بدن در برابر گرما توصیه میشه اینه که در بازه‌های زمانی کوتاه خودمون رو در معرض گرما و رطوبت قرار بدیم و به تدریج این بازه زمانی رو افزایش بدیم. این فرآیند به نام سازگاری با گرما شناخته میشه.

ساکنان مناطق گرم قادر به سازگاری با محیط زندگی خود شده‌اند، اما افرادی که در مناطق خنک‌تر زندگی می‌کنند، با دریافت آموزش‌های مربوطه می‌توانند به سازگاری با این شرایط برسند.

در مناطق گسترده‌ای از جهان، تابستان‌ها با دماهای بسیار بالا مواجه می‌شوند. ماه ژوئیه امسال ثبت رکورد برای گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین شده است و دموکراسی نوسانات دما در حال در حال رخ دادن است. نگرانی از گرمای شدید و احتمال بروز مشکلات جدی ناشی از آن نیز بین مردم وجود دارد.

با این حال، دانشمندان باور دارند حتی افرادی که تاکنون تجربه ایمنی از گرمای شدید نداشته‌اند همچنان قابلیت سازگاری با این نوع گرما را دارند و می‌توانند آن را تحمل کنند.

به گزارش واشنگتن پست، جدیدترین یافته های دانشمندان تأیید می کند که بدن در شرایط مناسب گرما را به خوبی تحمل می کند، اما عادت کردن به دمای بالا زمان می برد و نباید صرفاً با بیرون رفتن در گرما تسریع شود. به عبارت دیگر، فردی که در معرض هوای گرمتر است و بدنش به این دما عادت ندارد، می تواند به بیماری های مربوط به گرما مبتلا شود.

بنابراین، آیا می توانیم از راه حل هایی برای اطمینان از این سازگاری کمک بگیریم؟

عادت به گرما

روش بهترین برای افزایش تحمل بدن در مقابل گرما این است که خود را در بازه‌های زمانی کوتاه در معرض گرما و رطوبت قرار داده و به تدریج این مدت زمان را افزایش دهیم. این فرآیند به نام سازگاری با گرما شناخته می‌شود.

وقتی بدن را به تدریج در معرض گرما و رطوبت قرار می‌دهیم، به ویژه هنگامی که فعالیت بدنی هم انجام می‌دهیم، این اقدام منجر به سازگاری فیزیولوژیکی می‌شود و توانایی بدن برای مقاومت در برابر گرمای شدید را افزایش می‌دهد و به کاهش خطر بیماری و مرگ ناشی از گرما کمک می‌کند.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

در این حالت با افزایش حجم پلاسما، حجم خون نیز افزایش می یابد. به این ترتیب، قلب برای کاهش دمای بدن مجبور نیست سخت کار کند و بدن مایع بیشتری برای عرق کردن دارد، که راهی حیاتی برای خنک کردن بدن است. همانطور که بدن شما به گرما عادت می کند، به طور موثرتری عرق می کنید و در نتیجه الکترولیت ها را حفظ می کنید.

برخی از ویژگی های سازگاری با گرما کاهش ضربان قلب و دمای مرکزی بدن و همچنین افزایش تعریق به ویژه در بازوها و پاها است.

افرادی که بیشتر عمر خود را در محیط های گرم می گذرانند به این شرایط عادت کرده اند اما کسانی که در محیط های خنک زندگی می کنند با کمی آموزش می توانند خود را با این شرایط سازگار کنند. به گفته متخصصان معمولا حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا این افراد به دمای بالا عادت کنند.

چگونه تحمل گرما را افزایش دهیم

قبل از شروع، به یاد داشته باشید که توانایی بدن برای سازگاری با گرما تحت تأثیر عواملی مانند سن، وضعیت سلامتی و بیماری های زمینه ای و استفاده از برخی داروها قرار دارد. بهبود تناسب اندام و هیدراتاسیون نیز به تحمل گرما کمک می کند.

کارشناسان روش هایی را برای دستیابی به سازگاری بهینه توسعه داده اند:

۱. به تدریج بدن را به گرما عادت دهید. افرادی که آمادگی کمتری دارند و بدنشان به گرما عادت ندارد، بهتر است با روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شروع کنند و هر روز پنج دقیقه به آن اضافه کنند، به همراه انجام فعالیت بدنی سبک مانند پیاده‌روی.

۲. حرکت کنید. انجام فعالیت بدنی هنگامی که در معرض گرما هستید، اهمیت بالایی دارد زیرا تأثیر آن بیشتر می‌شود.

۳. گوش به بدنتان بدهید. اگر بدن به شدت گرم شده و حالت خوبی ندارد، بهتر است تمرین را متوقف کنید. گاهی آب و هوا به حدی گرم و رطوبت‌زا می‌شود که حتی برای افراد سالم نیز خطرناک است.

۴. استراحت کنید. بدن برای کاهش فشار گرمایی به استراحت نیاز دارد. بهتر است در محیطی خنک استراحت کنید. این کار به بدن امکان می‌دهد که از فشار گرما آزاد شود. بدون این کار، بدن در مواقع آینده کمتر قابلیت سازگاری با گرما را خواهد داشت و خطر گرمازدگی افزایش خواهد یافت.

از تهویه مناسب غافل نشوید

بسیاری از مردم فکر می کنند که استفاده از تهویه مطبوع سازگاری منفی با موج گرما است. اما این بهترین راه برای مقابله با موج گرما است. بنابراین بهتر است زمان بیشتری را در مکان های دارای تهویه مطبوع بگذرانید و با بیرون رفتن منظم به گرما عادت کنید.

منبع: ایندیپندنت

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *