لحظه شماری برای تحویل 1300 واحد آپارتمان برای کارگران!

کارگران یکی از اقشار زحمت کش جامعه هستند که همیشه مورد توجه ارگان ها قرار می گیرند و مزایای کمی برای آن ها در نظر گرفته می شود. با توجه به ناتوانی این قشر در تهیه خانه دولت تمهیداتی اندیشه تا این افراد را صاحب خانه کند. در ادامه با جزئیات بیشت این کار آشنا خواهید شد.

کارگران نقش موثری در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارند. اما اقدامات رفاهی بسیار کمی برای آن ها در کشور وجود دارد. به طوری که همیشه در آخرین صف دریافت خدمات از کشور هستند. به عنوان مثال از آنجایی که هزینه اجاره در کشور بسیار بالاست و قدرت خرید کارکنان پایین است، به ناچار قسمت زیادی از درآمد خود را صرف اجاره بها می کنند. به دلیل گران بودن نرخ ها، امکان استفاده از طرح های مسکن را ندارند. این مشکل خرید خانه را برای آنها به یک رویا تبدیل کرده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حق مسکن هر فرد و خانواده ایرانی را مقرر داشته است. بر اساس این اصل، دولت ها موظف به تامین مسکن هستند. اصل 31 قانون اساسی، دولت را موظف کرده است که در اجرای این اصل، نیازمندان به ویژه روستائیان و کارگران را در اولویت قرار دهد.

در سال‌های اخیر، دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا طرح‌هایی مانند مسکن مهر اجتماعی و پروژه مسکن ملی را اجرا کنند که بازار مسکن را کنترل می‌کند و به اقشار کم درآمد کمک می‌کند تا رویای مالکیت خانه خود را محقق کنند. آخرین طرح، طرح نهضت ملی مسکن است که در دولت سیزدهم مطرح شد و رئیس جمهور هدف از این طرح را ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در دوره چهار ساله دولت عنوان کرد.

به موازات اجرای طرح ملی مسکن در دولت قبل، طرح مسکن کارگری نیز به همین منظور مطرح شد. دی در سال 1397، تفاهم نامه ساخت 200 هزار واحد مسکونی کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران و تفاهم نامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی در مجاورت نواحی صنعتی بین وزرای تعاون، کار و امور اجتماعی و راه و شهر منعقد شد.

به گفته مسئول فرهنگ اجتماعی وزارت کار در دولت سیزدهم، در دولت سیزدهم تعداد واحدهای مسکونی کارگران، بازنشستگان و بازنشستگان افزایش یافت و به 400 هزار واحد رسید. مهر سازمان بیمه اجتماعی در ماه 1401 تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران منعقد کرد که بر اساس آن در مرحله اول متقاضیان مسکن از جمله کارگران واجد شرایط شناسایی، پالایش و اولویت بندی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، کارگران متقاضی ثبت نام در طرح مسکن کار باید ثبت نام اولیه خود را در سایت نهضت ملی مسکن تکمیل کنند تا اطلاعات بارگذاری شده آنها در اختیار معاونت خدمات اجتماعی اداره کار قرار گیرد و پس از عشریه در قالب تعاونی های مسکن ساماندهی شود. .

در حال حاضر کارگران ملزم به ثبت نام در طرح مسکن کار از طریق سامانه جامع طرح‌های حمایتی به نشانی https://saman.mrud.ir/ هستند.

در حال حاضر اختیارات قانونی زیادی برای تامین مسکن کارگران وجود دارد و کارشناسان معتقدند ماده 149 قانون کار وظیفه تامین مسکن کارگران را به جامعه کارفرمایان واگذار کرده است. شهرهای صنعتی محل تجمع صنایع و حضور کارفرمایان در این پروژه با استفاده از ظرفیت های خود در ساخت مسکن کارگری است.

بر اساس ماده 149 قانون کار، کارفرمایان مکلف به تامین مسکن کارگران هستند و دولت نیز موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و تسهیلات وزارت راه همکاری و مساعدت لازم را در این زمینه به عمل آورد.

1300 واحد مسکونی کارگری در انتظار اتصال برق و آب هستند

مهدی مسکنی، معاون وزیر تعاون وزارت کار گفت: سهم تعاونی ها در نهضت ملی مسکن، بر اساس تفاهم نامه امضا شده، سهم تعاونی ها 400 هزار واحد مسکونی بوده که 62 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 1300 واحد مسکونی اول در قالب تعاونی در اختیار نهضت مسکن ملی افتتاح و آماده بهره برداری است.

وی افزود: آستانه 200 هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای استان ها تعیین شده که 1300 واحد آن عملیاتی است و قرار است وزارت نیرو برق و آب این واحدها را تامین کند و بهره برداری از آن ها در راه است.

معاون وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی گفت: آنچه ما به عنوان راه حل جدی از آن استفاده می کنیم، بحث استفاده از ظرفیت های کارخانه ها و بخش خصوصی و کارگرانی است که در این فضاها کار می کنند تا بتوانیم مسکن در اختیار آنها قرار دهیم. امیدواریم در آینده بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه برای جامعه کارگری داشته باشیم.

مسکنی با بیان اینکه تاکنون 24 تا 25 هزار واحد را در کشور آغاز کرده ایم و پروژه های آنها در حوزه تعاونی در حال پیشرفت است، گفت: کارگران باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و سپس به ما معرفی می‌شوند که پس از  وسع‌سنجی و تعیین دهک، کارگران ثبت نام کننده، ما با تشکیل تعاونی، کار را آغاز می‌کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی گفت: بسیاری از این فرآیندها طی چند ماه گذشته انجام شده و به دست ما رسیده است و ما نیز موضوع را به فوریت پیگیری کرده ایم. در حال حاضر سهمیه هر استان مشخص شده است».

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *