اخبار روز سینما

علائمی که نشان از کمبود ویتامین در بدن دارند! / این نشانه ها را جدی بگیرید!

ویتامین ها و ریز مغذی ها یکی از فاکتورهای مهم برای بهبود عملکرد بدن افراد است. در صورتی که بدن یک فرد کمبود منابع آلی داشته باشد دچار عرضه های زیادی خواهد شد. در ادامه با نشانه های کمبود هر یک از این ویتامین ها آشنا خواهید شد.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند که بدن برای انجام یک سری فعالیت های طبیعی به آنها نیاز دارد و باید از طریق غذا وارد بدن شوند. اما نشانه های کمبود آن چیست؟

صورت شاید اولین قسمتی از بدن باشد که در مورد کمبود مواد مغذی در بدن هشدار می دهد. کمبود ویتامین ها در بدن علائم مختلفی ایجاد می کند، گاهی خفیف و گاهی خطرناک.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

به گفته وزارت بهداشت و درمان و دفتر ارتقای سلامت، برای تشخیص این کمبودها باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایشات دوره‌ای خون را تجویز کند، اما می‌توان برخی از علائم کمبود ویتامین را از وضعیت صورت خود تشخیص داد:

کمبود ویتامین C: کمبود ویتامین C در بدن نقش حیاتی دارد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبود سریع زخم و حفظ سلامت استخوان می شود. به گفته محققان کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه می شود. کندی بهبود زخم، خشکی مو و لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم کمبود این ویتامین است. اگر هر یک از علائم کمبود ویتامین C را دارید؛ میوه ها، سیب زمینی، انواع توت ها، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، اسفناج و مکمل های ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف روزانه 75 میلی گرم ویتامین C برای زنان و 90 میلی گرم برای مردان توصیه می شود.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

کمبود ید: کمبود ید این ماده معدنی باعث تورم چشم و کم کاری تیروئید می شود. افراد مبتلا به کمبود ید ناخن های شکننده را تجربه می کنند و به راحتی می توانند اضافه وزن پیدا کنند. اگر این علائم را دارید، ممکن است بخواهید بیشتر زغال اخته، لوبیا سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست مصرف کنید.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

کمبود امگا 3: خشکی پوست به خصوص در فصل زمستان شایع است. اما اگر پوست شما خشک تر از حد معمول است، به این معنی است که اسیدهای چرب امگا 3 کافی دریافت نمی کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب باعث افزایش چین و چروک روی صورت نیز می شود. منابع این اسیدهای چرب شامل ماهی، دانه کتان، دانه چیا و گردو است.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

کمبود آهن: پوسته شدن لب ها یکی از نشانه های کمبود آهن است. علائم دیگر شامل خستگی، سرماخوردگی مکرر و درد زبان است. کمبود “ریبوفلاوین” نیز می تواند باعث خشکی لب ها شود. می توانید ریبوفلاوین را از ماهی سالمون، کلم بروکلی، پنیر و بادام دریافت کنید. آهن همچنین در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل های آهن یافت می شود.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

کمبود بیوتین یا ویتامین B7: موهای خشک و ظریف می تواند به شما بگوید که کمبود این ویتامین را دارید. جدای از ریزش مو، یکی دیگر از نشانه های آشکار کمبود بیوتین، صورت متورم با توزیع غیر طبیعی چربی و بثورات قرمز است. بر اساس برخی مطالعات، از بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو یاد شده است. منابع غذایی غنی از بیوتین عبارتند از: بادام زمینی، جگر، مقداری سبزیجات، شاتوت سوئیسی، تخم مرغ آب پز و زرده تخم مرغ.آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

کمبود ویتامین B12: کمبود این ویتامین در بین گیاهخواران بسیار شایع است. کمبود ویتامین B12 اغلب باعث تغییر رنگ و رنگ پریدگی پوست می شود. علائم دیگر عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. اگر می خواهید کمبود ویتامین B12 را درمان کنید، بیشتر به دنبال ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده باشید. اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید، با مشورت پزشک از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید.

آیا با علائم کمبود ویتامین در بدن خود آشنا هستید؟

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا