سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در خصوص بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو بیانیه ای صادر کرد.

ناتو در بیانیه پایانی نشست امروز سه‌شنبه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، با بیان اینکه ایران در قلمرو اعضای این سازمان نظامی فعال است، اعلام کرد که ما نگران هستیم.

اعضای ناتو در این بیانیه از ایران خواستند که حمایت نظامی خود از روسیه در تامین پهپادها را متوقف کند.

به گزارش تسنیم، متن این بیانیه به شرح زیر است:

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل اتهامات بی اساس مندرج در بیانیه سران کشورهای عضو ناتو در تاریخ 20. تیر در مورد ایران ماه 1402 قاطعانه مردود است.

اتهامات مربوط به دخالت ایران در بحران اوکراین بی اساس و با هدف سود کوتاه مدت است.

ایران نقش بی طرف خود را در مناقشه اوکراین حفظ کرده و به عنوان یک بازیگر منطقه ای با نفوذ و قانونمند، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین الملل از جمله احترام به وی بر حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها تاکید کرد.

با وجود پایبندی ایران به قوانین بین المللی، کشورمان از اقدامات اعضای مختلف ناتو در حمایت فعال از هرج و مرج در کشور با پناه دادن و کمک به عناصر و سازمان های تروریستی خرابکار در داخل کشور آسیب دیده است.

ایران نقش پیشگامی در مبارزه با انواع و اشکال تروریسم بین المللی ایفا می کند و بهای قابل توجهی را در این رویارویی جاری پرداخته است. ایران همچنین نقش سازنده‌ای در کمک به دولت‌های منطقه برای مقابله با نیروهای بی‌ثبات‌کننده که عمدتاً از خارج از منطقه حمایت می‌شوند، ایفا کرده است.

در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر عزم راسخ خود برای انجام تعهدات خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متکی است و بر اساس این توافق، قطعنامه مربوطه را نقض کرده اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد (قطعنامه 2231).

اتهامات وارده در مورد پایبندی ایران به تعهدات هسته ای باید با توجه به عدم اجرای برجام توسط این کشورهای عضو ناتو مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه بارز نقض تعهدات می توان به خروج آمریکا از این توافق در سال 2018 اشاره کرد که اعمال فشار حداکثری علیه ایران از سوی بسیاری از اعضای ناتو که رنج بسیاری را برای مردم ایران به همراه داشته است، جنایت است. علیه بشریت است و باید متوقف شود. .

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو ناتو می‌خواهد از اتهامات بی‌اساس علیه ایران دست بردارند و به تعهدات خود در چارچوب منشور سازمان ملل متحد پایبند باشند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *