اخبار روز سینما

آیا می خواهید بدانید دختر کوروش کبیر کی بود؟ بگم!|زندگینامه آتوسا دختر کوروش کبیر

به گزارش پی ام آپ،

آتوسا دختر کوروش بزرگ و همسر داریوش اول هخامنشی و مادرش برجسته ترین زن تاریخ. ایران آتوسا یا آتشسا باستانی (550 تا 475 قبل از میلاد) یکی از ملکه های ایران بوده است.

آتوسا

نام کامل: Utauθa

زادروز: 550 (پیش از میلاد)

محل تولد: پاسارگاد

مرگ: 475 (پیش از میلاد)

محل وفات: پارسه

آرامگاه: تصویر رستم با داریوش کبیر

نسب: هخامنشی

پدر: کورش بزور

مادر: کاسندان

پسران: خشایارشا

ویشتاسپ

ماشته است

هخامنش

آتوسا دختر کوروش کبیر

آتوسا، مادر شاه خشایارشا

آتوسا (به فارسی باستان: Utauθa؛ اوستایی: Hutaosā؛ پهلوی: Hudōs؛ عربی: ختوس؛ اشکانی: xwdws؛ ایلامی: ú-du-sa؛ حدود ۵۵۰ پیش از میلاد – ۴۷۵ پیش از میلاد) دختر کوروش بزرگ، ملکه داریوش پادشاه هخامنشی. اولی، مادر شاه خشایارشا بود. به گفته مورخان یونانی، او تأثیرگذارترین همسر داریوش بزرگ بود.

شخصیت آتوسا همانند شخصیت دیگری است. زنان او فارسی نبود. به گفته مورخان یونانی، او علاوه بر زنانگی، دارای ویژگی های مردانه مانند قدرت جویی، درایت و اقتدار نیز بوده است. اگرچه پسر آتوسا (خشایارشا) پسر بزرگ داریوش اول نبود، اما به دلیل تدبیر و نسب پدری (کوروش کبیر) توانست پسرش را به عنوان همسرش جایگزین کند. روایت هرودوت از او، اگرچه ممکن است افسانه‌ای باشد، بازتابی از گزارش‌های پارسی درباره قدرت اوست. اگرچه در منابع تاریخی به دین آتوسا اشاره ای نشده است، اما نام او مظهر نام زرتشتی هتوسا است که نشان می دهد او باید پیرو آیین زرتشتی بوده باشد. هرودوت، با روایت، اول جنگ بین ایرانیان و یونانیان به آتوسا و دکتر معتمد او، دموکدس، بازگو می کند.

او پس از آناهیتا دومین فردی بود که لقب بانو را که یک لقب مذهبی بود دریافت کرد. آتوسا خواندن و نوشتن را به خوبی بلد بود و در آموزش خود و سایر درباریان تصمیم گیری می کرد.پس از مرگ کامبوجیا در راه بازگشت از مصر، داریوش اول با آتوسا ازدواج کرد. این ازدواج چند دلیل داشت:

ازدواج با آتوسا که از سلسله هخامنشیان بود، حکومت او را مشروعیت بخشید.

از آنجایی که آتوسا باهوش، فرهیخته، مقتدر و سیاسی بود، در مواقع لزوم یاری خوبی برای داریوش شاه به شمار می رفت.

آتوسا قدرت زیادی داشت و در طول جنگ با یونان که به توصیه او انجام شد، داریوش اول همیشه از نصایح او بهره می برد. او حتی به همراهی همسرش در میدان مبارزات انتخاباتی علاقه داشت.آتوسا از داریوش شاه چهار پسر داشت که بزرگ ترین آنها خشایارشا بود. اما آتوسا اولین همسر داریوش اول نبود و داریوش از همسر اولش صاحب فرزندانی شد که همگی از خشایارشا بزرگتر بودند.

خوب قانون شاه، پسر بزرگ شاه بعد از او پادشاه می شد. اما آتوسا آنقدر بر شوهرش تأثیر داشت که توانست خشایارشا را پس از داریوش به پادشاهی بیاورد.در زمان خشایارشا، آتوسا به عنوان مادر شاه. دولت مداخله آشیل همیشه در کارهایش از او به عنوان بانوی بانوان یاد کرده است. می توان گفت در آثار آشیل بعد از خشایارشا، آتوسا مهمترین نقش را ایفا می کند. بازی انجام می دهد.

از مرگ شما هیچ اطلاعاتی ندارید. فقط می دانیم که او تا زمان بازگشت خشایارشا از جنگ یونان زنده بود. گور او احتمالا در کنار قبر داریوش بزرگ در نقش رستم است.

اسم دختر چیرو چی بود؟

سردیس، سنگی منسوب به آتوسا در اطراف تخت جمشید

بیوگرافی آتوسا دختر چیرو:

آتوسا همسر برادرش کامبوجیا دوم بود که پس از مرگ کامبوجیا به نحوی وارد زیارتگاه ژئومات (بردیا کاذب) می شود. اما در نهایت داریوش بزرگ مالک حرمسرای سرا شد و با آتوسا ازدواج کرد و او را همسر اصلی و ملکه هخامنشیان کرد.

داریوش با پیوستن به خانواده کوروش به مشروعیت جانشینی تضمین شده سلسله هخامنشی دست یافت. به گفته هرودوت، او داریوش را به جنگ با یونان تشویق کرد زیرا می خواست به آتیکا، آرگیوها و قرنتیان خراج بدهد. علاوه بر این، آتوسا از همسرش صیغه های سرزمین های لاکونی، آرگیو، آتیک و کورنتی را خواست. به گفته احمدی، این گزارش هرودوت به این دلیل است که هرودوت برای مشروعیت بخشیدن به تفکر یونانیان در مورد زنان هخامنشی (اینکه این افراد توطئه گر هستند و فتنه او این گزارش را در حالی نوشت که داریوش برای تلافی مداخله آتن در حمله به سارد و آتش زدن معبد الهه محلی سیبل، ارتشی را به یونان کشاند.

به گفته هرودوت، دموكدس، پزشك يوناني كه پس از معالجه داريوش به عنوان پزشك خصوصي او منصوب شد، مي‌توانست هر چيزي را از شاه بخواهد جز بازگشت به وطن. کمی بعد تومور بدخیم در سینه آتوسا ظاهر می شود. او بیماری خود را با دموکادز در میان می گذارد و دموکادز که مشتاق دیدار وطن خود بود، مخفیانه از او می خواهد که در صورت موفقیت در درمان، تا زمانی که به او آسیبی نرساند، درخواست او را بپذیرد.

آتوسا می پذیرد و رفتار Sera Democades از او می خواهد تا با یادآوری اینکه او جوان، ثروتمند و قوی است، پادشاه را برای حمله به یونان متقاعد کند. آتوسا به داریوش می گوید که جنگ با یونان از یک سو بر شهرت و قدرت او نزد ایرانیان می افزاید و از سوی دیگر چون آنها را سرگرم می کند، فرصت ایجاد دردسر را کاهش می دهد. داریوش پاسخ می دهد که قصد دارد با سکاها بجنگد، اما آتوسا پاسخ می دهد که شکست دادن سکاها در هر زمانی ممکن است، اما او مایل است یونان را فتح کند. به خصوص که راهی برای شناخت همدیگر به عنوان Demcades وجود دارد.

داریوش موافقت می کند و دموکدس را به همراه جاسوسان ایرانی برای کسب اطلاعات به سواحل یونان می فرستد. ایرانیان وظیفه داشتند از فرار دکتر یونانی جلوگیری کنند. در نتیجه تحریک او، ارتش ایران سواحل یونان را شناسایی و نیروی دریایی یونان را مورد بررسی قرار داد و توسط دمودیس کروتونی، پزشک شخصی او و داریوش رهبری می شد. اگرچه مبارزات انتخاباتی موفقیت آمیز بود، اما Democedes موفق به فرار شد. اگرچه رجبی در صحت همه روایت هرودوت تردید دارد، اما بخشی از روایت را می‌پذیرد و آن را بیانگر برداشت هم‌عصران هرودوت از دربار ایران، اعتبار ملکه و عامل یکی از بزرگترین جنگ‌های ایران و یونان می‌داند. .

آرامگاه دختر کوروش کبیر

عکس آتوسا دختر کوروش کبیر و مادر خشایارشا.

فرزندان و جانشینی:

مجسمه خشایارشا شاهزاده هخامنشی به همراه ملازمش. در زمان حمله مقدونی ها و یا در دوره های بعد، آسیب هایی به خشایارشا وارد کردند.

آتوسا از داریوش چهار پسر داشت: خشایارشا اول، ویشتاسپ، ماسیشت و هخامنش. خشایارشا پسر ارشد بود. ویشتاسپ، فرماندار نیروهای خشایارشا در غرب و سکاها بودند. مسیشت از فرماندهان خشایارشا و هخامنشی دریاسالار ناوگان بود. مصر بود. آتوسا به دلیل اصل و نسب و هوشش تأثیر زیادی بر شوهرش و دربار هخامنشیان گذاشت. در سال 487 پس از میلاد در نبرد حرم سرا با جانشینی خشایارشا از داریوش حمایت کرد.

خشایارشا اولین پسر او بود، اما اولین پسر داریوش نبود. داریوش از همسر اولش، دختر گبریاس، سه فرزند دیگر داشت. انتصاب خشایارشا به عنوان فرمانده کل ارتش ایران به او قدرت موفقیت در آینده را داد. انتقال قدرت پس از داریوش به خشایارشا باید به دلیل اقتدار زیاد آتوسا باشد. در دوران سلطنت پسرش، آتوسا، او به مقام عالی ملکه مادر رسید.

در جریان درگیری میان آرتوبازانو (پسر همسر داریوش بزرگ) و خشایارشا، خشایارشا به دلیل اینکه در زمان پدرش به دنیا آمده بود، به سلطنت رسید. هرودوت تأیید می کند که، حتی بدون این دلیل، سلطنت به خشایارشا تعلق داشت، زیرا “تمام قدرت در دست آتوسا بود”. اما احمدی جانشینی خشایارشا را تصمیمی قاطع از سوی داریوش می‌داند، زیرا با سپردن تاج به دیگر پسرانش (از همسرانی غیر از تبار هخامنشی)، جاه‌طلبی و باج‌خواهی خود را ممکن ساخت.

دومین سند احمدی، گزارش هرودوت است که نقل می‌کند در آستانه لشکرکشی داریوش به مصر، پسرانش در مورد جانشینی اختلاف کردند که با دخالت آتوسا به نفع خشایارشا پایان یافت، اما حقیقت این است که در نقش برجسته داریوش. و خشایارشا در قاب‌های درب جنوبی تالار اصلی تاچر و کتیبه سه زبانه در نقش برجسته قاب شرقی آن (XPk)، برخلاف سنت دیرینه شاهان هخامنشی، خود را شاه نگذاشتند. این کتیبه نشان می دهد که خشایارشا در زمانی بسیار پیشتر (بر اساس گزارش هرودوت) به عنوان جانشین پدرش انتخاب و معرفی شده است.

دین:

فیلیپ کیپر مدتها پیش ادعا کرد که نامهای هیشتاسپ (پدر و همچنین نوادگان داریوش بزرگ)، آتوسا (هوتوسا، دختر بزرگ کوروش کبیر و چندین شاهزاده ایرانی)، Pišišyaoθana، شاهزاده ایرانی، پسر ویشتاسپ، داماسپ (از شکل قدیم). جاماسب ایرانی، شاهزاده هخامنشی) و اسپنتوداتا (Spəntōδāta، نام شاهزاده ایرانی که کتسیاس به بردیا دروغین داده است) نشان می دهد که هخامنشیان دین آنها با آیین زرتشتی آشنا بودند و به سنت زرتشتی احترام می گذاشتند. با کشف کتیبه های عیلامی در تخت جمشید و مشاهده نام های متعدد اوستایی، این فرضیه برای محققین مستند شد.

مرگ:

آیسخلوس (آخیل) در نمایشنامه ایرانی گفته است که آتوسا هنوز زنده بوده که خشایارشا به یونان حمله کرد. در واقع این نام روی جداول استحکامات نیز هست. پرسپولیس دیده نمی شود، اما ثابت نمی کند (همانطور که هینتز ادعا می کند) که او در آن زمان مرده است.[1]

از پایان زندگی آتوسا اطلاعی در دست نیست. جاستین می گوید که خشایارشا اکنون است عصبانیت برای او آدم کشی رسیده است ظاهراً تابوت او و خواهرش آرتستونا در قبر داریوش در کنار تابوت خود داریوش گذاشته شده است. احتمالاً ساختمانی که امروزه کعبه زرتشتی نامیده می شود به دستور آتوسا ساخته شده است که می خواست آرامگاهی باشکوه مانند مقبره مادرش داشته باشد، اما به این دلیل که داریوش بعدها آرامگاه خود را به اندازه ای ساخت که همه درجات بالایی داشتند. خانواده کعبه زرتشتیان به ملکه های کهتر و شاهزادگان اختصاص داشت.

گردآوری شده از رسانه فرتاک

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا