اکبر عبدی یکی از کمدین های موفق سینمای دهه 60 و 70 بود. زندگی حرفه ای او پر از فیلم های مهم است و او به طور کلی به عنوان یک شخصیت محبوب شناخته می شود. حالا چند سالی است که شاهد انتخاب های عجیب و غریب و اشتباه در حرفه او هستیم. کمدی هایی که حتی از اسمشان هم می شود فهمید، آثار شایسته ای نیستند و از اینکه بازیگری مثل عبدی در آنها بازی می کند تعجب می کنیم. به بهانه اکران فیلم «معجزه عشق» با بازی اکبر عبدی، نگاهی داریم به کمدی های شکست خورده ای که نام عبدی در فهرست بازیگران آن به چشم می خورد.
به گزارش پی ام آپ، در این سال ها اکبر عبدی به غیر از فیلم های ذکر شده در این فهرست، در چند فیلم ضعیف و ناموفق دیگر از جمله فیلم های «جا به جا»، «دلداده»، «همخانه» بازی کرده است. اما سطح این هشت فیلم کمتر از فیلم های ذکر شده است. به همین دلیل به عنوان 10 فیلم ضعیف کارنامه او انتخاب شده اند.
معجزه عشق کارگردان: محمدرضا ممتاز سال تولید: 1401
فیلم «معجزه عشق» این روزها در حال اکران در سینماها است. اکبر عبدی به دنبال تجربه ای که در نقش یک روحانی در فیلم رسوایی مسعود ده نمکی داشت، این بار در فیلم معجزه عشق نقش یک روحانی را بازی می کند. او دفتر ازدواج و طلاق را اداره می کند و به دلیل حضور برادرش در یکی از شبکه های معاند در خارج از کشور با چالش هایی مواجه شده است. فیلم در اکران و از انتها شرایط به شدت نامناسبی را تجربه می کند. خرداد تاکنون حدود 800 میلیون فروخته است. این فیلم در میان دو سه فیلم دیگر برای کسب عنوان کم محبوب ترین فیلم امسال رقابت می کند.
نقره داغ کارگردان: محسن آقاخانی سال تولید:1399
این فیلم در سال 1399تولید شد اما دو سال بعد اکران شد. فیلمی با نام اولیه «جنس لطیف» قرار بود یکی از آن کمدیهایی باشد که بر اساس فرمولهای باکس آفیس ساخته شده است. اکبر عبدی برای چندمین بار در فیلم «نقره داغ» کمد لباس زنانه را تجربه کرده و سازندگان این فیلم آنقدر روی این توانایی فروش و جذابیت حساب کرده بودند که 80 درصد از فضای پوستر خود را به گریم زنانه عبدی اختصاص دادند. «نقره داغ» در سال 1401 اکران شد و تنها 33000 تماشاگر را به سینما جذب کرد و یکی از بدترین فیلم های جدول اکران بود و جالب اینکه کارگردان آن نیز اعلام کرد که دیگر فیلم کمدی نخواهد ساخت.
ایکس لارج کارگردان: محسن توکلی سال تولید 1397
کافی است گریم اکبر عبدی را در این فیلم ببینید تا متوجه شوید که او این بار به تکرار یکی از تیپ های همیشگی و پاسخگویی اش بسنده کرده است. او در واقع یکی از نقش های فرعی را بازی می کند و هر از چند گاهی در کنار شخصیت های اصلی می ایستد و به فضا طعم می بخشد. نقشی که علی صادقی و سحر قریشی با ایفای تیپ های معروف و تکراری خود در فیلم ها به گونه ای متفاوت بازی کرده اند. فیلم بهمد از همان روشهایی که حسین فرحبخش برای اکران فیلمهایش استفاده کرد، در گیشه موفق ظاهر شد و در سال 98بیش از 6 میلیارد تومان فروخت.
عشقولانس کارگردان: محسن ماهینی سال تولید: 1395
از فیلمی به نام «عشقولانس » انتظار زیادی نمی رود. عوامل فیلم آنقدر به این فیلم امید داشتند که حتی فرم جشنواره فجر را پر کردند اما پیش بینی رد شدن آن کار سختی نبود. اکبر عبدی در این فیلم نقش شخصیتی به نام کرامت را بازی میکند که مانند حضورش در بیشتر فیلمهایی از این دست، در داستان، بیان خاص دیالوگهای لهجهدار و احتمالاً فضای کلی فیلم را شیرین کرده است. حضور بازیگری چون سحر قریشی هم حال و هوای این فیلم را نشان می داد. این فیلم در سال 98حدود 1.5 میلیارد تومان در گیشه فروش داشت.
چهار اصفهانی در بغداد کارگردان: محمدرضا ممتاز سال تولید: 1394
این یکی از عجیب ترین اتفاقات دوران حرفه ای اکبر عبدی است. «چهار اصفهانی در بغداد» که اولین فیلم در کارنامه محمدرضا ممتاز به تهیه کنندگی داریوش بابائیان است، سعی دارد از هر نظر نسخه «اخراجی ها» را برای جذب مخاطب کپی کند. «چهار اصفهانی در بغداد» شوخی زیرکانه و تکراری با وضعیت افراد نامرتبط دارد که به دلایلی در جنگ قرار گرفته اند و حتی به اسارت رفته اند. اکبر عبدی در این فیلم تصویری بسیار نزدیک به بایرام را بازسازی کرد. با وجود تمام پتانسیلهایی که برای فتح باکس آفیس احساس میکرد، فیلم در اکران گسترده شکست کاملی داشت.
آدم باش کارگردان: مجید جوانمرد سال تولید: 1393
«آدم باش» داستان مردی را روایت می کند که در برقراری ارتباط با مردم مشکل دارد و در عوض با حیوانات ارتباط بسیار خوبی برقرار می کند. اینکه چگونه مجید جوانمرد کارگردان فیلم درخشان «شکار» در دهه 60 به فکر ساخت یک فیلم کمدی افتاد جای بررسی دارد اما چگونه می تواند در چنین پروژه ای بازیگرانی چون اکبر عبدی و امین حیایی را همراهی کند. تعدیل شده؟ اکبر عبدی در این فیلم نقش فرعی دارد اما تمام مطالب تبلیغاتی این فیلم حکایت از آن دارد که سازندگان حساب ویژه ای برای حضور او باز کرده بودند. او در نقش «آقا بزرگ» تعبیری معمولی از این شخصیت ارائه کرده است تا در مواردی با سخنان شیرین خود مخاطب را بخنداند.این فیلم در سال 94 اکران شد و حدود 800 میلیون تومان فروخت.
شاباش کارگردان: حامد کلاهداری سال تولید: 1391
حامد کلاهداری در یکی از پرهزینه ترین مخاطرات زندگی خود فیلم «پایان نامه» را درباره وقایع سال 88 ساخت که اثری فوق العاده ضعیف و غیرقابل دفاع از آب درآمد. پس از این شکست، یک بار تصمیم گرفت فیلم کمدی «شاباش» را تماشا کند. اکبر عبدی در این فیلم نقش شخصیتی به نام حاج احمد آباچی را بازی می کند. او که وضعیت اقتصادی چندان خوبی ندارد، پولش را خرج عروسی خواهرزاده اش می کند! به همین مناسبت عبدی با چهره ای معمولی از یک پیرمرد ظاهر شده است. این فیلم در سال 95 اکران شد و حدود 600 میلیون تومان فروخت.
افراطی ها کارگردان: جهانگیر جهانگیری سال تولید: 1388
این فیلم دیگری است که به واسطه استقبال از فیلم «اخراجی ها» در سینمای ایران متولد شد. در این فیلم اکبر عبدی، رضا شفیع جم، فتحعلی اویسی، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، یوسف صیادی و … به ایفای نقش پرداخته اند. در این فیلم این ترکیب مشخص می کند که هر یک از این کمدین ها بخشی از کمدی ظاهری فیلم را با هدف خنداندن تماشاگر بر عهده داشته اند. فیلم افراطی هادر سال 89 اکران شد و به لطف ترکیب بازیگران و سوء استفاده از حافظه جمعی تماشاگران از «اخراجی ها» در روزهای اول فروش چندانی نداشت اما خیلی زود بین مخاطبان محبوب شد. .
چشمک | کارگردان: جهانگیر جهانگیری سال تولید: 1387
جهانگرجهانگیری پس از ساخت مجموعه ای از فیلم های اکشن به کمدی روی آورد و فیلم «چشمک» حاصل همین تغییر رویکرد او به عرصه فیلمسازی است. این فیلم مانند فیلم های اکشن و حادثه ای جهانگیری موفق نبود. اکبر عبدی مسئولیت کمدی این فیلم را بر عهده دارد. در اینجا عبدی به سراغ تیپ آشنای خود رفت و در قامت یک آذری ظاهر شد. داستان فیلم ضعیف و شلخته است و شخصیتی که عبدی بازی می کند تکراری و متوسط است. در نتیجه خروجی ضعیف و غیرقابل دفاع است.
استخوان های بابامکارگردان: سید مهدی رضازاده فخار سال تولید: 1386
کیفیت فیلم از نامش مشخص است. این فیلم در سال 1386ساخته شد اما به مدت سه سال هیچ سینمایی حاضر به نمایش آن نشد و در نهایت در سال 1389در تعداد محدودی سالن اکران شد. در این فیلم دوباره قرار است عبدی ناجی فیلم باشد اما فیلم اینطور است از نظر ساختار و روایت ضعیف است که هیچکس قدرت نجات آن را ندارد. همچنین اکبر عبدی از کلیشه های همیشگی خود پیروی کرده و نتوانسته کوچکترین سهمی در فیلم داشته باشد.