به گزارش پی ام آپ، مدتی است که در فضای مجازی شاهد انتشار شایعاتی در خصوص احتمال برخورد طوفان خورشیدی به زمین و قطعی گسترده و طولانی مدت شبکه برق و اینترنت هستیم. موضوعی که به دلیل اینکه اکنون در اوج چرخه 11 ساله خورشید هستیم و گهگاه با طوفان های باد و خورشید در سیاره خود مواجه می شویم، محبوب شده است.

اوج فعالیت خورشیدی بخشی از چرخه تقریباً 11 ساله ستاره‌ای منظومه ما است، زمانی که خورشید در بیشترین حالت فعال خود قرار دارد، پوشیده از لکه‌های خورشیدی تاریک و حلقه‌های پلاسمایی است که باعث خروج جرم تاجی و بادهای خورشیدی می‌شود.

اکنون دوباره این بحث داغ شده است و اغلب به دلیل نگرانی از قطع شدن احتمالی شبکه جهانی اینترنت، سروصداها بلند می شود، زیرا در عصر مدرن، بشریت به سیستم های الکترونیکی بیشماری وابسته است که بدون آنها بسیار دشوار خواهد بود. زنده. از بانکداری الکترونیکی گرفته تا سفرهای هوایی و استفاده از فناوری ماهواره برای برقراری ارتباط با دورترین نقاط جهان، همه اینها نیازهای انسان امروزی است که ابرطوفان های خورشیدی می توانند آنها را مختل کنند.

اما این موضوع جدیدی نیست که اخیرا توسط دانشمندان کشف شده است، بلکه 150 سال قدمت دارد. همانطور که در اخبار بهمن ماه 1398 گزارش دادیم، وقوع یک طوفان خورشیدی خطرناک در هر دوره 25 ساله امکان پذیر است.

زمین توسط حباب محافظی به نام مگنتوسفر محافظت می‌شود که مانع از اشعه‌های مضر خورشید می‌شود، اما زمانی که خورشید گاهی اوقات رعد و برق‌های پرسرعت ساطع می‌کند، به شدت بر میدان مغناطیسی زمین تأثیر می‌گذارد.

خوشبختانه خورشید ما، یک کوتوله زرد که 99.8 درصد از جرم کل منظومه شمسی را تشکیل می دهد، در حال حاضر در مرحله نسبتاً پایداری از چرخه زندگی تقریباً 10 میلیارد ساله خود قرار دارد. با این حال، او هنوز توانایی ایجاد ویرانی بر روی زمین را دارد.

خورشید ما یک الگوی 11 ساله فعالیت را تجربه می کند که اخترشناسان آن را چرخه خورشیدی می نامند. خورشید در حال حاضر در یک فرورفتگی در چرخه فعلی خود قرار دارد که در طی آن نسبتاً غیرفعال است.

بیشتر مطالعات مربوط به فعالیت خورشیدی به آغاز عصر فضا در سال 1957 باز می گردد، بنابراین آنها فقط پنج چرخه خورشیدی آخر را در نظر می گیرند. داده های میدان مغناطیسی مورد استفاده در مطالعه جدید از شاخص “aa” گرفته شده است که شاخصی از فعالیت ژئومغناطیسی جهانی است که 150 سال گذشته را پوشش می دهد و 14 چرخه خورشیدی گذشته را شامل می شود.

دانشمندان در حال مطالعه طوفان های خورشیدی دریافته اند که به نظر می رسد فرکانس شعله های خورشیدی از یک چرخه خورشیدی 11 ساله پیروی می کند و در طول اوج فعالیت، چندین طوفان خورشیدی می تواند هر روز رخ دهد. در مواقع دیگر ممکن است کمتر از یک طوفان خورشیدی در هفته رخ دهد.

محققان داده ها را تجزیه و تحلیل کردند و تخمین زدند که طوفان های شدید در 6 سال از این 150 سال یا به طور متوسط ​​هر 25 سال یک بار رخ داده است.

کمک به درختان در پیش بینی طوفان های خورشیدی

جالب توجه است، گروهی از محققان دانشگاه کوئینزلند (UQ) می گویند که داده های حلقه درخت می تواند به ما در پیش بینی احتمال وقوع طوفان خورشیدی بعدی کمک کند.

دانشمندان می گویند هر بار که یک طوفان خورشیدی رخ می دهد، غلظت رادیوایزوتوپ C-14 (ایزوتوپ کربن-14) در محیط افزایش می یابد و C-14 اضافی از آب، هوا و موجودات زنده از جمله گیاهان و حیوانات عبور می کند.

در حالی که ایزوتوپ C-14 از یک شراره خورشیدی که از درخت عبور می کند نشت می کند و آثار خود را در حلقه های تنه درخت بر جای می گذارد. بنابراین حلقه های تنه درخت به عنوان ثبت کننده سیاهه این رویداد عمل می کنند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *