مرجان فاطمی رضا میرکریمی در خلق موقعیت ها و شخصیت های دوست داشتنی و خاطره انگیز استاد است. او به گونه ای بر قلب عواطف مخاطبانش می نشیند که نمی توان به آثار او نگاه کرد و مدت زیادی به آنها فکر نکرد. او مخاطبانش را همراه با شخصیت های فیلم هایش به سفری ساده و در عین حال پیچیده به اعماق وجودشان می برد و تعریف جدیدی از زندگی به آنها ارائه می کند. اکثر آثار میرکریمی از «زیر نور مهتاب» تا «نگهبان شب» ویژگی های مشترکی دارند. ویژگی هایی که سبک این کارگردان یا به عبارتی امضای میرکریمی را نشان می دهد. به مناسبت اکران فیلم «دیده بانان شب» مهم ترین ویژگی های سبک این کارگردان را مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، در میان آثار میرکریمی «بچه های مدرسه همت»، «کودک و سرباز» و «امروز» تا حدودی با بقیه متفاوت هستند. به همین دلیل، ما این چند مقاله را از این بررسی حذف کرده ایم.

سادگی و صمیمیت یکی از ویژگی های شخصیت های فیلم های میرکریمی است و این ویژگی در فیلم «نگهبان شب» بیشتر به چشم می خورد.

سادگی و صداقت شخصیت ها. | در بیشتر آثار میرکریمی با شخصیت های ساده، مهربان و خونگرمی مواجه هستیم که ممکن است در ظاهر احساس کمبود یا شکست داشته باشند، اما سرشار از زندگی هستند و کم کم بر اطرافیان خود تاثیر می گذارند. که در “زیر نور ماهدانشجوی جوانی پس از دزدیده شدن لباس هایش حومه شهر را ترک می کند. ماشین مردی را جلوی دختری سرخ پوش هل می دهد و برای مردم زیر پل غذا می خرد و به آنها یادآوری می کند که هنوز فراموش نشده اند. که در “اینجا نور هستشخصیت شیرین مجله در داستان آن ویژگی را دارد. چشم چپ دختر همسایه را تعارف می کند، دست خالی هیچکس را از امامزاده برنمی گرداند و در آخر کاری می کند که لطف امامزاده به همه برسد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک»، پزشک زنی که در کاروانسرا با دکتر آشنا می شود، آن شخصیت را دارد. او با مهربانی و سادگی خود دکتر علم را با آن سوی خود روبرو می کند. طاهره در «به همین سادگی» چهره ای شاد به همسایه ها نشان می دهد و حتی وقتی درونش غمگین است، تمام تلاشش را می کند که به همه برسد. که در “یک حبه قند“من دختری را دوست دارم که عشقش به خانواده اش را رها کند، به یک زن کمک کند و لبخند از چهره اش پاک نشود.”کاخ شیرین» این قابلیت برای شخصیت شیرین موجود است. زنی که اسمش را در فیلم نمی بینیم. اوست که تصویر درخشانی از همسرش در ذهن بچه ها ایجاد کرده است. در فیلم “دخترفرزانه این شخصیت را دارد. با وجود اینکه از دست برادرش رنجیده است، اما تمام خاطراتش را حفظ می کند و با چهره ای خوب از او استقبال می کند. گرچه عصبانیت او ادامه دارد. در “درباره شب” نیز با پسری ساده روبرو هستیم که این را نمی بیند. مقصر دختر است و او را دوست دارد. از طرفی برای اسکان همسایه های مجتمع دست به هر کاری می زند و حتی زندان را هم تحمل می کند.

نگاهی به وجوه مشترک آثار رضا میرکریمی در پوشش اکران فیلم «نگهبان شب». جغرافیا مردم دوست داشتنی
در فیلم‌های میرکریمی شخصیت سیاه‌پوستی وجود ندارد، آدم‌های او به شدت خاکستری هستند و در طول فیلم سبک‌تر می‌شوند، درست مثل دکتر «عالم» در «خیلی دور، خیلی نزدیک».

از شخصیت های تماماً سیاه پوست دوری کنید | در فیلم های میرکریمی با یک شخصیت منفی کاملا سیاه مواجه نیستیم. حتی شخصیت های به ظاهر منفی نیز دارای ویژگی های مثبت هستند یا به تدریج رفتار خود را تغییر می دهند. در فیلم “زیر نور ماهپسر و دختر فاحشه آنقدر درست به تصویر کشیده شده اند که در طول فیلم تمام حقوقشان را به آنها می دهیم.بسیار نزدیک، هرچند دوردکتر علم، اگرچه در ابتدای فیلم شخصیتی کاملا مادی گرا و بی احساس ارائه می شود، اما بعداً تعریف جدیدی از او به دست می آید.به سادگیهمسر طاهره اگرچه بی توجه است، اما خود را مردی خیانتکار و فریبکار نشان نمی دهد و این بار می توانیم او را درک کنیم. که در “کاخ شیریناگرچه شخصیت جلال پر از ویژگی های منفی است، اما وقتی دلش برای شیرین تنگ می شود یا به حرف پسرش گوش می دهد تا به روباه کمک کند، تمام ویژگی های منفی اش از بین می رود. در «نگهبان شب» با وجود اینکه مهندس کلاهبردار است، هرگز به رسول بدگویی نمی کند. حتی زمانی که او را به زندان می‌اندازد، با همسرش صحبت می‌کند و هدایایی از او می‌خرد تا چهره پیامبر توسط او خراب نشود.

نگاهی به وجوه مشترک آثار رضا میرکریمی در پوشش اکران فیلم «نگهبان شب». جغرافیا مردم دوست داشتنی
میرکریمی با فیلم های خود بازیگران زیادی را وارد سینما کرد از جمله «ماهور الوند» که نامش با فیلم «دختر» بر سر زبان ها افتاد.

بازیگران جدید و توانا. | میرکریمی در بیشتر آثارش بازیگران جدیدی را معرفی کرد. بازیگرانی که برخی از آنها حتی تجربه بازی در مقابل دوربین را هم نداشته اند، اما آنچه مهم است این است که توانسته اند نقش خود را بسیار باورپذیر ایفا کنند. حسین پانسار، ژیلا شاهی، تورج الوند و حتی هنگامه قاضیانی و مسعود رایگان که سابقه بازیگری داشتند همگی از فیلم های میرکریمی شناخته می شوند. قابل ذکر است که بازیگران سرشناس فیلم های میرکریمی نیز از خود فاصله می گیرند و خود را در قالبی جدید و جذاب و مختص آثار این کارگردان قرار می دهند.

نگاهی به وجوه مشترک آثار رضا میرکریمی در پوشش اکران فیلم «نگهبان شب». جغرافیا مردم دوست داشتنی
در فیلم های میرکریمی، شخصیت ها در طول داستان مانند «طاهره» در فیلم «به سادگی» به درک درستی از زندگی می رسند.

درک معنای زندگی | در آثار میرکریمی با مضمون درک معنای زندگی روبرو هستیم. دانشجوی جوانزیر نور ماه«کسی که همیشه با خواندن متون دینی و نشستن در کلاس علما، رفتن به محل زندگی کارتن خواب ها و مواجهه با واقعیت ها معنای زندگی را فهمیده باشد، به معنای جدیدی از زندگی می رسد. در «اینجا چراغی روشن است» تصمیمات پسر شیرین مغز مخاطب را به معنای جدیدی از واقعیت ساخت اماکن مذهبی وارد می کند. میرکریمی امامزاده ها را هتک حرمت می کند و به ما اجازه می دهد این باورها را به گونه ای دیگر ببینیم.بسیار نزدیک، هرچند دوردکتر علم که به دلیل غرق شدن در علم و مادیات از معنای زندگی دور است، پس از سفری که انجام می دهد، کم کم به درک جدیدی از زندگی می رسد. که در “به سادگیطاهره که مدام در حال مرگ برای رفتن است، سرانجام متوجه می شود که معنای زندگی در قلب این زندگی روزمره نهفته است. “یک حبه قندکه فیلمی در ستایش زندگی است. زندگی را که خوشبختی و ناراحتی آن به حبه قند پیوند خورده است، نباید دست کم گرفت. در فیلم “دختراین سه شخصیت با دیدی جدید به اشتباهات و مشکلاتی که از سر گذرانده‌اند نگاه می‌کنند و دیالوگ «هیچ‌کس در خانواده‌اش مرد نیست» که از زبان فرزانه می‌آید به درستی این معنا را توضیح می‌دهد. در فیلم “کاخ شیریندر پایان داستان جلال به جای فرار می ایستد و این بار مشکلی که ایجاد کرده را برطرف می کند و از این طریق به درک زندگی می رسد. در فیلم “دید در شب«پیام آور ساده و شجاع، برخوردی دیگر با زندگی پیدا می کند و بار دیگر راه دشواری را طی می کند و به مبارزه با مشکلات زندگی می رود.

نگاهی به وجوه مشترک آثار رضا میرکریمی در پوشش اکران فیلم «نگهبان شب». جغرافیا مردم دوست داشتنی
توجه به جزییات یکی از ویژگی های بارز آثار میرکریمی است، این ویژگی در فیلم «یه حبه قند» بیشتر به چشم می خورد.

توجه به جزییات | یکی از مهم ترین ویژگی های آثار رضا میرکریمی توجه به جزئیات است. در فیلم “زیر نور ماهتختخواب های مقوایی با یک مشت وسایل شکسته و بی فایده، بز را راه می اندازند و می رقصند و لبخندی بر لبان سیدحسن می کشند یا با خوردن دیگ کوفته، احساس می کنند فراموش نشده اند و خدا را شکر می کنند. در فیلم “اینجا نور هست» زیبایی با نابودی می آید. لبخند روح پیر معدنچی در هنگام مرگ و رهایی از زندگی یا رضایت دختر شیرین چوپان در گرمای گوسفندانش جزییات جذابی است که این فیلم را زیبا کرده است. که در “بسیار نزدیک، هرچند دور“، شلوغی خانواده های روستایی و هفت سین، خانم دکتر کوچولوی ساده ای است که دکتر را در موقعیت جدیدی قرار می دهد.به سادگی“و”یک حبه قند“توجه به جزئیات؛ او اول صحبت می کند. زنی تنها که با مداد کوچکش شعر می نویسد، از ناتوانی اش در تلفظ یک کلمه به انگلیسی خجالت زده است، یا به زیبایی منتظر یک سالگرد ازدواج دوست داشتنی است؛ سالگردی که هرگز گرفته نمی شود.”یک حبه قندمیرکریمی تمام جزئیات روزهای منتهی به عروسی را بسیار جذاب روایت می کند و با تکیه بر حبه قند صحنه را به سوگواری سوق می دهد. اوج جذابیت جزئیات در “یک حبه قند“لحظه ای است که پسرخاله دوستان دختر این زوج را می بیند و بدون هیچ حرفی می رود. آخرین صدای رادیویی که او تعمیر کرده بود در سکوت خانه طنین انداز می شود.”دختراینها خاطراتی است که به تفصیل نقل می شود و در دل برادران و خواهران می نشیند. میرکریمی در “کاخ شیرین» جزئیات جالبی از زندگی دو کودک بیان کرد; بچه هایی که به قول مادرشان کاخی در محل زندگی پدرشان در ذهن دارند. او در «نگهبان شب» جزئیات جذابی از اتاق کوچک، رنگارنگ و آبی که رسول و همسرش در میان این همه تاریکی برای خود ساخته اند و همچنین زندگی شیرینی که دارند ساخته است. میرکریمی در مجموع از ریزترین جزئیات برای رساندن معنایی که در ذهن دارد استفاده می کند و همین موضوع باعث می شود آثار او با سایر کارگردانان تفاوت اساسی داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *