رقص در فیلمهای سینمایی دارای کاربردهای متنوعی است. اگرچه در فیلمهای کمدی، به عنوان یک عنصر خندهدار و جذاب مورد استفاده قرار میگیرد، اما در بسیاری از فیلمهای مهم، نشان دهنده فضای شاد زندگی شخصیتهاست؛ یک جور شادی موقتی که به همراه بحرانهای بعدی نیز پیش میآید. اخیراً با اکران فیلم «جنگ جهانی سوم»، ما شاهد پروندهای درباره رقصهای تلخ سینمای ایران بودیم. این بار با اکران «عروسی مردم»، به بررسی رقصهای شاد و ماندگار در فیلمهای سینمایی ایرانی پرداختهایم.
تعداد سکانسهای مشهور رقص شاد در فیلمهای سینمایی ایرانی بسیار زیاد است. برخی از این رقصها شامل رقص مهران مدیری و شریفینیا در «دایره زنگی»، رقص امین حیایی و محمدرضا گلزار در «کما»، رقص رویا تیموریان در «کافه ستاره» و رقصهای فیلمهای «همه میدانند»، «مکس» و «قانون مورفی» میباشند. البته گزینههای پرونده مذکور، صرفاً بر اساس انتخاب تحریریه فیلمنیوز است و بسیاری از رقصهای دیگر نیز در فیلمهای سینمایی ایرانی وجود دارند که به خوبی به تصویر کشیده شدهاند.
اجارهنشینها | کارگردان: داریوش مهرجویی | 1365
یکی از سکانسهای بسیار بهیادماندنی در فیلمهای سینمایی ایران، صحنه رقص شاد شخصیت قندی با بازی اکبر عبدی در فیلم «اجارهنشینها» به کارگردانی داریوش مهرجویی است. در این صحنه، پس از تنشها و دعواهایی که بین اهالی ساختمان و کارگران به وجود آمده است، قندی ناگهان کنار آنها مینشیند و با دست زدن و رقصیدن، جوی خود را آرام میکند. این سکانس بهطور کلی در فیلم «اجارهنشینها» بسیار مهم است و همین صحنه شادی و رقصی که در آرامش کامل اتفاق میافتد، باعث میشود تا حال و روحیه مخاطبان پس از دیدن یک جار و جنجال طولانی، بهبود پیدا کرده و آنها را برای تماشای سایر اتفاقات جنجالی فیلم، آماده کند.
فرش باد | کارگردان: کمال تبریزی | 1381
سکانس رقص در فیلم «فرش باد» نیز خاطره انگیز است. این فیلم در مورد نزدیکی فرهنگ ها از طریق هنر است و این رقص زمانی رخ می دهد که یک ایرانی و یک ژاپنی برای یک هدف مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشند و به نوعی نشان از نزدیکی فرهنگ ها دارد. رقص رضا کیانیان با تاکاکی انوکی بازیگر ژاپنی با آهنگی کاملا ایرانی. نکته جالب اینجاست که این بازیگر ژاپنی مانند کیانیان، رقص ایرانی را تمرین می کرد.
کما | کارگران: آرش معیریان | 1382
امین حیایی یکی از بازیگرانی است که در فیلم هایش زیاد می رقصد اما سکانس رقص در فیلم کما یکی از جذاب ترین هاست. او به عنوان پسری فقیر به نام حسن با آقایی به نام امیر آشنا می شود و به پیشنهاد او دستگاه های ضبط صدا از خودروهای گروهی از مقامات عالی رتبه به سرقت می رود. وقتی به خانه می رسند، نوارهای داخل هر یک از ضبط ها را یکی یکی امتحان می کنند و با آهنگ هایشان ایرانی، هندی، خارجی و… می رقصند. سکانس رقص در «کما» در واقع آغاز دوستی حسن و امیر است. آنها با هم می رقصند، مقامات را مسخره می کنند و دوستی آنها بدون توجه به وضعیت معیشتی و اجتماعی شکل می گیرد.
مهمان مامان | کارگردان: داریوش مهرجویی | 1382
در فیلم «مهمان مامان» وقتی بالاخره بعد از تلاش و خون ریزی زیاد شام آماده می شود و همسایه ها با کت و شلوار و کراوات سر سفره دعوت می شوند، رقصنده ها غذا را سر میز می آورند و بعد از شام، مردها نیز. با هم وسط میز برقصند در اینجا نیز داریوش مهرجویی این رقص و حال دلنشین را زنگ خطری برای اتفاقات تلخ در پیش گرفته است. بلافاصله بعد از این سکانس خوشحال می شود که دعوت غیرمنتظره پدر خانواده از راه می رسد و مادر راهی بیمارستان می شود.
ازدواج به سبک ایرانی | کارگردان: حسن فتحی | 1385
یکی از باشکوه ترین صحنه های رقص فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» را دیده ایم. ماجرا از این قرار است که حاجی مخالف ازدواج دخترش با یک پسر خارجی است و در نهایت پس از موافقت با این ازدواج با هزار جور مشکل و شرایط، قرار است مراسمی را برگزار کنند که در آن تمام آداب و رسوم سنتی ازدواج در آن رعایت شود.ایرانی ها. . از این رو طبق برنامه ریزی خاصی گروه نمایش را به رقص در عروسی دعوت می کنند. حاجی با اینکه فکر می کند رقصیدن برای سن و موقعیت او مناسب نیست، اما به اصرار عموی عروس بالاخره حاضر می شود که بلند شود و خیلی مختصر برقصد. رقص طولانی در فیلم به این دلیل مهم است که توانسته تصویری کلی از مراسم عروسی ایرانیان را به نمایش بگذارد.
پستچی سهبار در نمیزند | کارگردان: حسن فتحی | 1387
در فیلم “پستچی سهبار در نمیزند”، نقش ابرام توسط امیر جعفری بازی شده است. ابرام، یک مرد جاهل مسلک است که عاشق زنی به نام مهوش میشود. در ابتدای فیلم و در زمانی که ابرام و مهوش سرخوش هستند، ابرام با هیبت لاتی خود، با ساز او رقص میکند. این رقص، ویژگیهای شخصیتی و روابط عاشقانه ابرام با مهوش را نشان میدهد و به صورت هدفمند در فیلم بکار گرفته شده است.
درباره الی | کارگردان: اصغر فرهادی | 1388
سکانس رقص کوتاه در فیلم «درباره الی» از چند جهت حائز اهمیت است. ابتدا اصغر فرهادی در ابتدای فیلم این فرصت را به مخاطبانش می دهد که از شادی و هیجان این دوستان در سفر شمال لذت ببرند. او با این سکانس به معرفی رابطه بین هر شخصیت می پردازد و میزان صمیمیت زن و شوهر را نشان می دهد. روشی که بعدها در ابتدای فیلم های «فروشنده» و «همه می دانند» از آن استفاده کرد. داستان توپ از جایی شروع می شود که آنها در نهایت پس از تلاش زیاد یک ویلا پیدا می کنند. امیر با بازی مانی حقیقی گلایه می کند که هیچکس نظرش را نمی پرسد و همه از او می خواهند که بیاید وسط برای رقصیدن.
یه حبه قند | کارگردان: رضا میرکریمی | 1390
در فیلم “یه حبه قند”، با چند رقص جذاب روبرو هستیم. در ابتدای فیلم، جعفر با بازی رضا کیانیان، داماد خانواده، به محض ورود به خانه، همانجا جلوی در “نقلونبات آوردیم، دخترتون رو بردیم” میخواند و میرقصد. در جایی دیگر نیز، وقتی همه بچهها لباسهای تمیز پوشیدهاند و همه اعضای خانواده منتظر مراسم عروسی هستند، شخصیت هرمز با بازی اصغر همت، قابلمه را از بچهها میگیرد و شروع به زدن و بقیه هم همراهش میرقصند. این فضا، خوشحالی و آمادگی برای مراسم عروسی را تداعی میکند؛ مراسمی که هیچوقت برگزار نمیشود.
دلم میخواد | کارگردان: بهمن فرمانآرا | 1392
بهرام در فیلم «میخواهم» نویسندهای است که هر کاری میکند نمیتواند داستان جدیدی بنویسد و به همین دلیل احساس افسردگی میکند. پس از مراجعه به روانپزشک، او در تخیل خود یک دختر فروشنده خیابانی را می بیند که یک سی دی موسیقی به او می فروشد و از آن به بعد موسیقی شاد را در خیال خود می شنود و می خواهد مدام برقصد. این رقص به همه مردم شهر سرایت می کند و در قسمت مهمی از فیلم ادامه می یابد. درست است که در نهایت این رقص معنای تلخی دارد اما در سکانس هایی که مردم شهر به صورت دسته جمعی در پاساژ و خیابان و پارک ها به رقص و پایکوبی می پردازند، موقعیت جذاب و شادی ایجاد می شود.
نهنگ عنبر | کارگردان: سامان مقدم | 1395
در فیلم «نهنگ عنبر» رقص ها از این جهت اهمیت دارند که کارگردان از طریق آن حال و هوا و علایق این طیف از جوانان دهه شصت را به تصویر می کشد. در «نهنگ عنبر 1» ارژنگ را می بینیم که جلوی آینه ایستاده و با آهنگ های شاد ایرانی و خارجی مختلف می رقصد و بعد متوجه می شویم که در حال تکثیر نوار موسیقی است. رقص در «نهنگ عنبر ۲» اهمیت بیشتری دارد. یکی از جذاب ترین سکانس های فیلم، رقص گروهی دختر و پسر است که از یک گروه موسیقی خارجی الگوبرداری شده است و یکی دیگر از سکانس های جذاب، رقص انفرادی ارژنگ در پارک است. با همسایه های محله در همان شب می رقصند که نشان از جذابیت شب های چهارشنبه قدیم دارد.
هزارپا | کارگردان: ابوالحسن داوودی | 1397
در فیلم “هزارپا”، صحنهای با رقص طولانی دیده میشود که در آن، جواد عزتی با نقش منصور و رضا عطاران با نقش رضا، به رقص میپردازند. این رقص در بین حضاران و تماشاگران با واکنشهای مختلفی مواجه شد. برخی افراد به دلیل اینکه قبلاً هرگز این دو بازیگر را با هم در صحنه ندیده بودند، خیلی هیجانزده شدند و آن را یکی از دلایل جذابیت فیلم دانستند. اما از سوی دیگر، برخی دیگر از این رقص رضایت نداشتند و فکر میکردند که این فیلم به اندازه کافی جذابیت ندارد و نیازی به قرار دادن چنین صحنهای نیست. با این حال، این رقص نشان از موفقیت فیلم در کسب توجه و استقبال مخاطبین داشت و بخش بعدی فیلم هم بر اساس آن ساخته شده بود
عروسی مردم | کارگردان: مجید توکلی | 1398
در فیلم عروسی مردم، شخصیت نوید ابتدا همسرش را متقاعد می کند که برای تفریح به عروسی های مختلف برود، اما وقتی در هر عروسی شروع به رقصیدن می کند و خوش شانس می شود، متوجه می شود که چه درآمد خوبی دارد و می تواند هزینههای عروسی شما را بپردازد. به همین ترتیب، هر شب به عروسی می رود و شب می رقصد و شاباشها را می شمرد. حتی در آخرین عروسی که فضا بسیار بحرانی می شود، او هنوز از رقصیدن دست نمی کشد. با همان اضطراب همزمان وارد جلسه می شود و حرکات موزون می کند و برمی گردد. در واقع رقصیدن در این فیلم به نوعی عامل تشویق شخصیت اصلی برای رفتن به عروسی شده است.
برادران لیلا | کارگردان: سعید روستایی | 1400
در فیلم «برادران لیلا» دو سکانس رقص داریم. یکی در ابتدای فیلم که همه با لباس های شیک به عروسی رفته اند و برای رقص در محل خانواده بزرگ دعوت شده اند و دیگری در انتهای فیلم که پدر می میرد و علیرضا گریه می کند و میرقصد و رقص دوم بسیار تلخ است و در آرشیو رقص تلخ به تفصیل آن را نوشتیم اما رقص ابتدای فیلم به خصوص با هیجان برادران لیلا و چهره شاد پدر بسیار جذاب و با نشاط است. . این بار حضور این رقص شادی آور نشان از حرکت به سوی اتفاقات تلخ بعدی است.
گردآوری سده از فیلم نیوز