اخبار روز

یک تابستان گرم در همین حوالی است

فروردین و اردیه بهشت ​​بارانی امسال که با سیل و آبگرفتگی در برخی از شهرهای کشور همراه بود، جنبه دیگری هم داشت و آن پر شدن برخی از سدهای بزرگ کشور و رهایی ده استان از کم آبی بود اما وجود دارد باران می بارد. هنوز اندک است و سدهای یازده استان کشور خالی است. نگرانی بزرگ، روزهای گرم تابستان است.

به گزارش ایسنا، نور نیوز، تاثیر بارندگی اردیبهشت ماه وی با گزارشی از میزان ذخیره آب در سدهای کشور نوشت: روزهای پاییزی سال گذشته و اولین ماه زمستان همراه با بارندگی کم و خالی شدن سدهای کشور زنگ خطر تنش آبی را در تمامی استان ها به صدا درآورد. زمان هایی که مردم با نگرانی اخبار کاهش آب در مخازن پشت سدها را دنبال می کردند و منتظر بودند تا کمبود آب با بارش برف و باران جبران شود. بهمن و اسفند این ماه با بارش برف همراه بود و برخی نگرانی ها را کاهش داد، اما به دلیل مصرف بیش از حد، سطح آب سدها همچنان کاهش یافت.

15 اسنفند سال گذشته سخنگوی سازمان آب کشور از کاهش آب در مخازن سدها خبر داد و گفت: با وجود اینکه در اکثر نقاط کشور بارندگی به صورت برف و باران را تجربه کرده ایم، اما … .. کمبود بارندگی پاییزی باعث شده است که این بارندگی به طور کامل پوشش مورد نیاز سدهای کشور را نداشته باشد. بارندگی های اخیر نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور تامین شده و باید مدیریت مصرف را در سراسر کشور ادامه دهیم.

معجزه باران اردیبهشت ماه

بارندگی خوب هفته گذشته فروردین ماه و اردیبهشت ماه شرایط بد وضعیت آب سدهای کشور را تغییر داد. شرایطی که استان های جنوبی، جنوب شرق و غرب کشور را در برگرفت و باعث تخریب منازل روستایی و احشام عشایر و همچنین آبگرفتگی منازل در برخی شهرها شد. از سوی دیگر سدهای کشور عمدتاً در ده استان کشور پر آب شدند و چهار سد در استان سیستان و بلوچستان و سد بزرگ دز در استان خوزستان سرریز شدند.

بر اساس گزارش شبکه پایش نزولات جوی وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین بلندمدت مدت مشابه 1 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 17 درصد افزایش نشان می دهد. بر اساس آخرین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران از شاخص های مهم آب و برق (بارش و سدها)، میزان ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا (16) اردیبهشت ماه) 28.69 میلیارد مترمکعب به ثبت رسید که این رقم در سال گذشته 30.32 میلیارد مترمکعب بوده که نشان دهنده کاهش 5 درصدی ورودی سدهای کشور است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری تولید سدهای کشور در سال جاری و سال گذشته به ترتیب 17.98 میلیارد مترمکعب و 17.44 میلیارد مترمکعب بوده که رشد 3 درصدی را به ثبت رسانده است.

عیسی بزرگ زاده سخنگوی مدیریت آب کشور روز دوشنبه با اشاره به بارندگی های خوب بهاری و میزان آب موجود در مخازن سدهای کشور از عدم تنش آبی ده استان کشور خبر داد و گفت: کم بارندگی همچنان 11 استان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. و ذخایر سدهای این استان ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است. وی با بیان اینکه میزان آب سدهای کشور به بیش از 32 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: سدهای کشور 65 درصد پر است که 35 درصد از کل سدها همچنان خالی است. اما اگر بخواهیم سدهای کشور را به صورت آماری بررسی کنیم، باید بگویم که میزان آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته 400 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

او به 10 استان که در آن باران می بارد سفر کرد فروردین و اردیبهشت ماه وی با اشاره به اینکه دیگر تحت تنش آبی نیستند و سدهایشان پر آب است، ادامه داد: استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، ایلام، گلستان، همدان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان. نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی خوبی دارند. آنها دریافتند که این میزان از 10٪ تا 69٪ متغیر است. امسال این استان ها بر تنش آبی غلبه کرده اند.»

شاید بهترین اتفاق برای استان سیستان و بلوچستان افتاده است. استان که سال گذشته به پایان رسید و اردیبهشت ماه در این ماه چندین شهر و روستا در جنوب این استان دچار سیل شد و خسارات زیادی به بار آورد. اما روی دیگر سکه سدهای این استان پر آب و سرریز شد و تا 4 سال آینده آب شرب این استان را تامین کرد. سخنگوی سازمان آب همچنین با اعلام این موضوع گفت: با ذخیره منابع آبی از طریق فعالیت سامانه‌های بارشی، تلفات آب شرب و کشاورزی در مناطق تحت پوشش شبکه انتقال آب سدها با کمبود مواجه شده است. آب در این استان به مدت چهار سال. بر اساس این هدف، تامین آب شرب 1900 روستای سیستان نیز در این دولت محقق خواهد شد.

بوذرزاده با اشاره به وضعیت سدهای خوزستان و آذربایجان غربی گفت: در سدهای کارون، دز، کرخه، مارون، جره و کوچری نسبت به سال گذشته وضعیت قابل قبولی داریم و خوشبختانه این خبر بسیار خوبی است سد دسامبر 99 درصد پر است. در آذربایجان شرقی نیز سد ارس نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار خوبی دارد و مخزن سد 100 درصد پر است یعنی نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد داشته است. سدهای خداعفرین و ستارخان نیز 31 درصد از مخازن خود را پر کرده و میزان آب مخازن آنها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

سخنگوی سازمان آب همچنین از وضعیت مساعد برخی از سدهای کشور خبر داد و گفت: آب مخزنی سد بیجار استان گیلان با 26 درصد افزایش نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و این امر موجب می شود تا شرایط خوبی برای سد بیجار در استان گیلان ایجاد شود. مردم این استان سد اکباتان استان همدان 82 درصد آب بیشتری نسبت به سال گذشته دارد و سد قشلاق نیز مخزن آن را 100 درصد پر کرده است که نسبت به سال گذشته 31 درصد رشد داشته است. استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران، کرمان و مرکزی شرایط نرمال و استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمی کمتر از نرمال دارند. این در حالی است که در استان های خراسان شمالی، البرز، گیلان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، زنجان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و قزوین شرایط سختی بارندگی وجود دارد به طوری که 10 تا 28 درصد کمتر از حد نرمال در این استان ها داشتیم.

وضعیت مساعد سدهای دریاچه ارومیه

یکی یکی از بهترین اتفاقات پایان سال گذشته احیای دریاچه ارومیه بود. این احیاء با برنامه ریزی کارگروه ویژه ای به ریاست استاندار آذربایجان غربی و رهاسازی به موقع آب از 13 سد منتهی به دریاچه ارومیه و همچنین بارندگی های خوب بهاری در استان های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان صورت گرفت. باعث افزایش 20 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل شد و به 1270 متر و 60 سانتی متر رسید. محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر 2000 کیلومتر مربع است، افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وسعت ارومیه است. این دریاچه با 560 کیلومتر مربع رشد و 600 میلیون مترمکعب افزایش حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دو و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.

سخنگوی سازمان آب همچنین از وضعیت خوب بارندگی در استان های غربی و سرریز شدن سدهای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت 13 سد دریاچه ارومیه بیندازیم، باید بگویم که وضعیت این سدها نسبت به سال گذشته 6 درصد بهبود یافته و سطح پر شدن مخازن این سدها 77 درصد است. در حال حاضر یک میلیارد و 263 میلیون متر مکعب آب در این 13 سد موجود است.

کاهش 5 درصدی حجم آب سدهای تهران

با وجود بارندگی مطلوب در استان تهران، وضعیت 5 سد تهران نسبت به سال گذشته همچنان مساعد نیست و ضریب پر شدن این سدها 26 درصد است که نسبت به بهار سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است. میزان بارندگی تهران از ابتدای سال آبی جاری تا 25 خرداد اردیبهشت ماه به 182.3 میلی متر رسید که نسبت به دوره بلندمدت 240.5 میلی متری 24 درصد کاهش داشت. همچنین مجموع آب مخازن پنج سد استان تهران شامل سدهای لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان به 187 میلیون مترمکعب رسیده است که شهروندان تهرانی باید حداقل 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند. مدیریت آب تا در تابستان با مشکل کم آبی مواجه نشویم.

برای تابستان گرم آماده باشید

آخرین نقشه های بارش های فصلی کشور و پیش بینی دمای هوا حکایت از تابستان گرم نیمه اول تیرماه دارد. پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییرات اقلیمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی کشور، بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی فصلی بارش و دمای هوای کشور بر اساس نقشه های احتمالی، از اواسط اواسط اعلام شد. خرداد میانگین دمای هوا تا اواسط تیرماه یک تا دو درجه بالاتر از نرمال در شمال غرب، استان ها در رشته کوه های زاگرس و در دامنه شرقی آن و همچنین در دامنه جنوبی البرز غربی و بخش محدودی از شمال غربی خواهد بود. در شرق کشور در بخش محدودی از زاگرس شمالی بیش از 2 درجه و در سایر مناطق نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که هر یک درجه افزایش دما مصرف آب آشامیدنی را تا 3 درصد افزایش می دهد. از طرفی میانگین بارندگی در جهان حدود 800-850 میلی متر و در قاره آسیا 600-650 میلی متر در سال است، اما در کشور ما این رقم حدود 200-250 میلی متر است. در ایران حدود 99.9 درصد از جمعیت شهری و 87 درصد از جمعیت روستایی دارای آب آشامیدنی هستند. 16 درصد هدر رفت آب داریم. در حال حاضر حدود 275 شهر ما با مشکل کم آبی مواجه هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا