اخبار روز سینما

کتاب «پرونده مختارنامه»; آشنایی با سلمان میرباقری؟

به گزارش پی ام آپ – مرتضی کوه مسکن: این روزها کتاب «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شد و نقدی بر کتاب «محترنامه» داود میرباقری است. این کارگردان به سریال در حال اجرا سلمان فارسی نیز چشم دوخته است.
رضا استادی که بین سال های 1380 تا 1389 روابط عمومی این سریال را برعهده داشت، به لطف فعالیت در روزنامه جام جم، اولین خبرنگاری است که اخبار و مطالب سریال سلمان فارسی را منعکس می کند. حتی بودجه قبل از مختارنامه هم برآورد شده بود اما مسئولان تلویزیون تمایلی به ساخت آن نشان ندادند. در این کتاب توضیح داده شده است که حبیب الله کاسه ساز قصد داشت سریالی درباره زندگی سلمان فارسی به کارگردانی شهرام اسدی بسازد اما خبر ساخت این سریال در روزنامه جام جم منتشر شد که باعث شد این سریال ساخته شود. متوقف شد.
پرونده مختارنامه علاوه بر اینکه یک تحلیل جامع و آسیب شناسانه از سریال مختارنامه است، از نظر این کارگردان سرآغاز سریال جدید سلمان فارسی نیز محسوب می شود.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در حالی که محمود فلاح امیدوار بود سلمان فارسی را تولید کند، میر باقری به طور کامل با او حتی با شخصیت های اسلامی قطع رابطه کرده بود. مهر او به درستی از فلاح دفاع نکرد. میر باقری با بیان اینکه این سریال تنها اثری بود که در سال های پایانی ساخت مختارنامه بدون دغدغه و فشار روی آن کار کرد، تاکید کرد: در کارهای قبلی از نظر مالی و زمانی فشار زیادی وجود داشت. اما خدا را شکر این اتفاق نیفتاد.» و ما توانستیم این کار را با صبر انجام دهیم. مختار 60 تا 70 درصد به خواسته من نزدیکتر است که خیلی بیشتر از سریال امام علی (ع) است. آنچه می خواستم محقق شد. این کار پختگی بیشتری پیدا کرده است زیرا تجربه من افزایش یافته و “دانش من افزایش یافته است”.
«پرونده مختارنامه» از سوی انتشارات بین المللی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا