اخبار روز

پسر 16 ساله ای که تاریخ فوتبال را ثبت کرد

تصور کنید 16 ساله هستید و برای کشور خود در یک تورنمنت بزرگ رقابت می کنید. افتخاری که به لمینه یامال ستاره بارسلونا در یورو 2024 اعطا شد.

به گزارش بی بی سی؛ او جوان ترین بازیکنی است که تا به حال در اروپا بازی کرده است و نقش کلیدی در پیروزی درخشان 3-0 اسپانیا مقابل کرواسی در اولین بازی مرحله گروهی این تیم ایفا کرد.

او در مقابل لوکا مودریچ 38 ساله رئال مادرید بازی کرد که در زمان تولد یامال 21 ساله بود و دومین قهرمانی خود در لیگ کرواسی را کسب کرده بود و 14 بازی ملی نیز انجام داده بود.

یامال، با نام کامل لمینه یامال نصرالله ایبانا، خط دفاعی کرواسی را در جناحین شکست داد و در اولین بازی خود در یورو 2024 به کشورش کمک کرد عملکرد درخشانی داشته باشد.

پاس دقیق یامال از طریق دنی کارواخال راه را برای گل سوم اسپانیا هموار کرد و زمانی که دروازه بان خوبی مثل دومینیک لواکویچ مقابل او بود، در این دیدار هم توانست گلزنی کند.

با توجه به این که او 51 بار برای بارسلونا بازی کرد و 7 گل به ثمر رساند، جای تعجب نیست که او به راحتی توانسته است با بقیه تیم های برتر اسپانیا ادغام شود.

کسانی که او را بهتر می شناسند مطمئناً تعجب نمی کنند.

او کارهایی را انجام خواهد داد که ما هرگز نمی توانیم تصور کنیم.

این استعداد جوان و آینده دار اسپانیایی در 13 جولای، یک روز مانده به فینال، هفده ساله می شود.

جوانترین بازیکنی که تا به امروز در مسابقات قهرمانی اروپا حضور داشته است، کاکپر کوزلفسکی لهستانی با 17 سال و 246 روز است که در تساوی 1-1 مرحله گروهی مقابل اسپانیا در سویا در ژوئن 2021 بازی کرد.

آیا یامال می تواند در روزهای آینده چندین رکورد دیگر را بشکند؟

ایوان کاراسکو که در جوانی مربی او بود، می‌گوید: «او کارهایی را انجام خواهد داد که ما هرگز نمی‌توانیم تصور کنیم.

به یاد دارم که او از کودکی به استعداد خود آگاه بود. معمولا افراد با استعداد در ورزش تمایل زیادی به خودخواه دارند، اما یامال اینطور نیست نبود. او بچه بسیار خوش اخلاقی بود و اصلاً سعی نمی کرد خودنمایی کند نبود.»

وقتی دیدم او کارهایی را انجام می دهد که حتی از روی نیمکت نمی توانستم تصورش را بکنم، به عنوان یک مربی با خودم فکر کردم که چه چیز دیگری می توانم به او بیاموزم.”

هر چه بیشتر لمین را بشناسید، بیشتر متوجه می شوید که عنوان «تصمیم گیرنده» برای او کافی نیست.

Jaume Marset گزارشگر سابق بارسلونا و روزنامه نگار فعلی تلویزیون ورزشی روزی را به یاد می آورد که متوجه شد در حال تماشای یک نابغه است.

مارس، کارشناس فوتبال پایه در بارسلونا، می گوید: «عملکرد لمینه در فینال مسابقات جوانان کاتالونیا، وحشیانه ترین عملکردی بود که تا به حال در فوتبال پایه دیده ام.

من عملکرد بی‌رحمانه مسی را دیده‌ام، اما هرگز چیزی شبیه به آنچه لمینه در آن بازی در برابر بازیکنان بزرگ‌تر از او انجام داد، ندیده‌ام.

لمینه یامال (سمت چپ) جوانترین بازیکنی شد که در مسابقات قهرمانی اروپا بازی کرده است

نماد امید

جشن معروف یامال پس از گل که در آن عدد 304 را با دو دست نشان می دهد، ادای احترام به محله ای است که در آن بزرگ شده است.

روکافوندا 304 محله ای از بارسلونا است که از دید میلیون ها گردشگر که به پایتخت کاتالونیا می آیند دور از دسترس است. یک ربع، آن یکی از مناطق محروم، نه در کاتالونیا بلکه در سراسر اسپانیا.

مادرش اهل گینه استوایی و پدرش اهل مراکش است. یامال که در سن هفت سالگی برای روکافوندا پارکس بازی می‌کرد، پس از شناسایی توسط بارسلونا، در کنار پدرش به این باشگاه پیوست.

پدرش از مسئولان آکادمی پرسید: «آیا می‌خواهید پسرم برای بارسلونا بازی کند؟»

وقتی آنها گفتند بله، او پاسخ داد: “اول او را آموزش دهید.”

بنابراین یامال به آکادمی لاماسیا در بارسلونا نقل مکان کرد.

ژاوی مارتین مدیر سابق لاماسیا در مصاحبه ای در مورد ملاقات با یامال، پدر و مادرش و مدیر برنامه وقت ایوان دی لاپنا به یاد می‌آورد: «ما سه‌شنبه همدیگر را ملاقات کردیم و شنبه بعد او مشغول جمع‌آوری وسایل بود.

موفقیت جمال فقط برای خودش نیست، بلکه برای کل منطقه است که مورد غفلت، تحقیر و بی ارزشی قرار گرفته است.

او نماد امید برای افرادی است که با موفقیت او می بینند که رویاهایشان محقق می شود و هر چیزی ممکن است.

یامال زمانی که پدر و پسر عموی بزرگترش را در حال بازی در پارک روبروی محل زندگی او دید، عاشق فوتبال شد. جایی که خودش دیده و کشف شد.

او می گوید: «زمان بیشتری را در پارک سپری کردم تا در خانه. هر بار که پا به خیابان می گذاشتم برای بازی فوتبال بود. این تجربیات در حافظه شما می ماند.

رکوردها همچنان در حال شکستن هستند. او زمانی که 15 سال و 290 روز داشت برای بارسلونا بازی کرد و تبدیل به جوان ترین بازیکنی شد که در یک قرن برای آن تیم بازی کرده است. جوان ترین بازیکن قبل از او آرماندو ساگی بود که در سال 1922 در سن 15 سالگی برای بارسلونا بازی کرد.

یامال همچنین با 16 سال و 57 روز جوان ترین بازیکن و گلزن اسپانیا شد.

آیا توپ طلا در آینده برنده جدیدی خواهد داشت؟

لمین جمال

استعداد یامال مورد غفلت مسی قرار نگرفت که خیلی ها او را با این دو مقایسه می کنند.

مسی، این اسطوره آرژانتینی در پیامی در واتساپ یکی او به اطرافیانش گفت: این برای لمین چقدر آسان است؟

مسی قبلاً در مورد بازیکنانی که می توانند توپ طلا را در آینده کسب کنند، از یامال نام برده بود.

خود یامال بسیار واقع بین است و در پاسخ به مقایسه اش با اسطوره بارسلونا گفت: هرگز کسی مثل مسی نخواهد بود.

شاید حق با او باشد، اما این روزها در بازی های خانگی بارسلونا یک بنر بزرگ وجود دارد که یامال حرکت 304 را نشان می دهد و می گوید: “آینده منتظر نیست.”

این تابستان تصمیم خواهد گرفت که آیا این آینده فرا رسیده است یا خیر.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا