اخبار روز

بخشنامه تعدیل حقوق بازنشستگان با افزایش 6.90 تومانی آمد


به گزارش مانیبان؛ نصرالله دریابیگی (نایب رئیس کانون سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی و دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران) درباره اقدام اخیر کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر حذف کامل ردیف دوم از بند اول الحاقی ماده 29 قانون توسعه هفتم. طرح، گفت: متأسفانه سازمان تامین اجتماعی امروز به شدت بدهکار است. دولت علیرغم تمام تلاش ها، این سازمان را در بسیاری از خدمات خود به بیمه شدگان و مستمری بگیران ضعیف کرده است.

وی افزود: امروز به دلیل مشکلات مالی سازمان فشار زیادی به مدیران تامین اجتماعی وارد شده است. اما با وجود این همه تلاش مدیران سازمان ها، نارضایتی بازنشستگان همچنان ادامه دارد. علت این نارضایتی ها این است که قوانین ناپخته ای را به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی آن تحمیل کردیم که باعث شد در داخل سازمان دچار عدم تعادل در هزینه ها و درآمدها شویم.

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی بیمه شدگان اجباری و درآمد صندوق های بازنشستگی با تولید این صندوق (بازنشستگان) که 30 سال حق بیمه پرداخت کرده اند همخوانی ندارد، در این در این صورت تامین اجتماعی تنها مسئول پرداخت مستمری به بازنشستگان نیست. ما همچنین خدمات دیگری را به ویژه در بخش درمان به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه می دهیم.

نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه داد: از آنجایی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بر اساس برآورد ما از سال 54 تا به امروز از مرز 800 میلیارد تومان گذشته است، بنابراین اگر این سازمان طبق برنامه هفتم توسعه و متن اصلی آن ، سالی بیش از 130 هزار میلیارد تومان تحویل املاک و رد بدهی دولت دارد که در صورت عدم دریافت منابع از سوی دولت احتمالا بحران اقتصادی و اجتماعی برای بیمه شدگان این سازمان به وجود می آید. این بحران باعث نارضایتی بیشتر از الان خواهد شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران تاکید کرد: از آنجایی که قرار بود در برنامه هفتم توسعه بدهی دولت به سازمان افزایش پیدا نکند و بدهی های گذشته نیز رد شد، شاهد کوتاهی این سازمان در وصول مبالغ تعیین شده بودیم. بدهی. حتی با وجود تکلیف قانونی دولت مبنی بر پرداخت 90 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی شاهد بودیم، اما در نهایت بهمن ماه گذشته متوجه شدیم که این اقدام صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در خصوص سال 1403 چند موضوع داریم: اولاً آقای قالیباف، نمایندگان مجلس باید بدانند که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به میزانی که دولت تعیین می کند هیچ صلاحیت قانونی و شرعی ندارد، زیرا حقوق مصوب مقام معظم رهبری. شورای کار تحت فشار وزرای اقتصادی دولت است. بدون امضای نمایندگان کارگران به تصویب این شورا رسید. همچنین طبق قانون، دستمزد و حقوق بازنشستگان باید متناسب با حداقل هزینه زندگی و نرخ تورم تعیین شود که هر دو بر خلاف قانون و کمتر از این میزان افزایش می‌یابند.

دریابیگی افزود: سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند که با مشورت اعضای کانون بازنشستگان اقداماتی را در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان انجام داده است، ضمن اینکه بنده به عنوان نایب رئیس کانون و عضو هیات مدیره بودم. به هیچ وجه از این روند مطلع نشده است. اما طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی، حقوق 23 میلیون تومانی حقوق بگیران حداقل دستمزد سازمان تامین اجتماعی و سایر رده های مستمری بگیران باید رد می شد و در صورت وجود ماده 41 قانون کار، کلیه سطوح. باید حداقل 35 درصد افزایش می یافت. هیچ یک از این دو کار انجام نشده است.

نایب رئیس هیئت مدیره مرکز عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور افزود: با وجود عدم وجود مستمری برای حمایت از مستمری بگیران، حتی در 10 روز اول ماه، نمایندگان مجلس با اقداماتی که انجام دادند و با توجه به به ادعای دولت، عدم پرداخت مبلغی به سازمان تامین اجتماعی در سال 1403 اجتماعی از سوی دولت در قالب رد دیون اختصاص نخواهد یافت. بیش از 40 میلیون نفر از ساکنان کشور وابسته به این تصمیم دولت و مجلس هستند و عدم رد بدهی خلاف قانون، عرف، علم، شرع و عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه این رفتار مجلس و سایر نهادهای مسئول باعث افزایش نارضایتی های پیش بینی نشده است، گفت: امروز به دلیل این بحران اختلاف، برخورد سازمان تامین اجتماعی به هیچ وجه برخورد مناسبی ندارد. طبق قانون کلیه امکانات درمانی باید در مراکز خصوصی سازمان رایگان باشد اما به دلیل نبود منابع، در زمان جراحی پزشک نداریم و در زمان تهیه دارو، بسیاری از داروها پیدا نمی شود یا به تدریج از لیست داروهای بیمه شده حذف می شود.

دریابیگی ادامه داد: امید ما این بود که بعد از خدا و دولت امروز مجلس برای بازنشستگان آن تصمیم را بگیرد. در شرایطی که دولت و مجلس چنین ظلمی را انجام می دهند، دیگر هدف نارضایتی بازنشستگان کشور و زمان نیستند، بلکه خود مسئولین مربوطه خواهند بود. شعارهای رئیس مجلس و رئیس دولت در انتخابات در حمایت از محرومان این روزها نقض می شود و وقتی نمی توانند آنچه را که مجلس و برنامه نشان می دهد بدهند، یعنی به دیوان عالی کشور پشت کردند. . رهبر منویات انقلاب در ابلاغ سیاست های کلی سازمان تامین اجتماعی.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران تصریح کرد: ابلاغ خط مشی کلی سازمان تامین اجتماعی که دستور مدیریت است پشتوانه استدلال نمایندگان ما از بازنشستگان است. دولت و مجلس باید کنار هم بنشینند و پس از مذاکره این موضوع را حل کنند. این استدلال که قبلاً به رأی گذاشته شده است، اصلاً مورد قبول رئیس مجلس نیست. آیا رای قبلی نمایندگان به موضوعی وحی است که با رای دیگری قابل اصلاح نیست؟

این فعال صنفی افزود: مشکلات اقتصادی و روابط صنعتی ما باید با دلسوزی و در راستای اجرای دستورات مدیریتی در ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی، مجلس و هیات وزیران توسط وزیر کار رسیدگی می شد تا این مشکل حل شود. اما این حذف و تاخیر حکایت از عدم اهمیت موضوع و عدم درک شرایط بحرانی کنونی معیشت اقشار فرودست جامعه دارد.

بخشنامه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را صادر می کنند

حقوق مستمری بگیران و یکسان سازی حقوق مستمری بگیران که در ماه های اخیر اعتراض شدید بازنشستگان و مستمری بگیران را برانگیخته بود، اکنون با انتشار بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی مشخص شده است. میزان افزایش مستمری و مزایای تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403 اعلام شد.

تصویب نامه هیات وزیران در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی رسما ابلاغ شد.

در بخشی از این مصوبه آمده است: از تاریخ 01/01/1403 کلیه مستمری های بازنشستگی، از کارافتادگی و کل بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی برای دریافت کنندگان حداقل مستمری 35 درصد افزایش می یابد به طوری که کل مبلغ دریافتی. اعم از اعضای خانواده، فرزندان، معیشت و مسکن حداقل 100,961,560 ریال.

در جای دیگر می خوانیم: مستمری از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنها با توجه به سنوات حق بیمه پرداختی 35 درصد افزایش یافته و از مزایای تکمیلی فوق برخوردار خواهند شد. مستمری مشمولان بالاتر از حداقل 22 درصد به اضافه 6 میلیون و 900 هزار و 780 ریال افزایش می یابد.

نکته این است که از این تصویب، یارانه اعضای خانواده و فرزندان همه مستمری بگیران واجد شرایط و دستگاه های اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی افزایش می یابد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا