اخبار روز

بارزترین نشانه های وسواس را بشناسید

به گزارش بازتاب آنلاین، سامیه معتضدیان گفت: وسواس مجموعه ای از افکار یا تکانه های ناخواسته، مخل و ​​تکراری است و کسانی که دچار وسواس هستند دچار اضطراب شدید می شوند.

برنا در پیامی نوشت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه رگه های ژنتیکی در اکثر بیماری های روانی دیده می شود، خاطرنشان کرد: علائم وسواس از نوجوانی یا اوایل دهه 20 شروع می شود.

وی با بیان اینکه شیوع وسواس در زنان و مردان یکسان است، گفت: اگر ریشه وسواس را حداقل در بیشتر موارد پیدا کنیم. یکی اعضای خانواده از این بیماری یا بیماری های مرتبط با آن رنج می برند.

معتدیان ادامه داد: بدیهی است در صورت وجود ژن زمینه در خانواده، ممکن است به دلیل محیط یا عوامل دیگر، بیماری به صورت کم و بیش حاد بروز کند.

وی شروع وسواس را در میانسالی رد کرد و افزود: بروز رفتارهای اجباری در دوران سالمندی ممکن است به متخصصان القا کند که بیمار ممکن است بیماری های ارگانیک یا جسمانی داشته باشد.

این روانپزشک یادآور شد: به سختی انتظار داریم که یک زن یا مرد 50 ساله به طور ناگهانی تسخیر شود.

وی از جمله شایع ترین علائم وسواس گفت: افکار مکرر یا مزاحم مانند چک کردن مداوم یا اصرار به شستن از شایع ترین علائم وسواس است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: وسواس می تواند خود را با علائم مختلفی نشان دهد، برخی از بیماران ممکن است فقط به اختلال وسواس فکری- اجباری مبتلا شوند، مثلاً فردی دائماً با خودش دعوا می کند تا دیگران از رفتار او آزرده نشوند یا البته هدف در اینجا تفکیک این موارد و اشتباه نکردن نگرانی های روزمره با علائم اختلال وسواس است. وقتی استرس ناشی از ظاهر و قضاوت دیگران از حد طبیعی فراتر می رود و باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود، ممکن است نشانه ای از رفتار اجباری باشد.

وی یادآور شد: شایع ترین نشانه های وسواس، کنترل و شستن است، اما نگرانی دائمی از آسیب رساندن به دیگران و افکار نگران کننده، خطرناک و نگران کننده نیز می تواند از نشانه های وسواس باشد.

معتدیان گفت: ترس بیش از حد از بیمار شدن، بررسی مداوم اشیا، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران و وسواس به نظم یا تقارن اشیا از شایع ترین علائم OCD است.

وی گفت: وسواس نه تنها یک بیماری روانی است بلکه می تواند به بدن فرد مبتلا نیز آسیب برساند. دلیل وسواس ایجاد نظم و جابجایی اشیا، کمردرد و آسیب به ستون فقرات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به درمان های رایج برای افراد مبتلا به وسواس گفت: درمان افراد مبتلا به وسواس معمولاً ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی است، اما باید توجه داشت که درمان این بیماری زمان بر است و نیاز به صبر دارد. .

وی به تأثیر محیط بر اختلال وسواس فکری- اجباری اشاره کرد و گفت: در خانواده هایی که رفتارهای اجباری به صورت ژنتیکی وجود دارد، اجبار در کودکان می تواند تشدید شود، اما عوامل ژنتیکی در این بیماری بسیار مهم است، زیرا «اگر فقط اثرات زیست محیطی در نظر گرفته می شود، این رفتارها با بهبود شرایط ناپدید می شوند.

معتدیان در پایان با بیان اینکه وسواس یک بیماری روانپزشکی است، تصریح کرد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. در درمان باید صبور باشید اما زندگی با وسواس قطعا زندگی دردناکی است پس باید با مشورت پزشک این حالت را برطرف کنید.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا