اخبار روز

اکسل خودرو چیست و خرابی آن چه علائمی دارد؟

اکسل خودرو که در زبان انگلیسی به عنوان “axle” شناخته می شود، بخشی از تمام خودروهای امروزی است که با اتصال به اجزای مکانیکی چرخ، محور ثابتی برای چرخش آن فراهم می کند. اما باید بدانید که این تنها وظیفه اکسل نیست و این قسمت نسبتاً بزرگ کارهای سنگین دیگری را نیز به همراه دارد. سیستم های فرمان، سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق نیز بر اساس محور خودرو هستند.

به عبارت ساده تر، اکسل میله یا شفتی است که در مرکز چرخ قرار می گیرد و به آن اجازه می دهد آزادانه بچرخد. محور مجهز به قطعاتی است که نیروی موتور و گیربکس را جذب کرده و به چرخ ها منتقل می کند. بنابراین ارتباط بین چرخ و موتور است.

اکسل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به گزارش پدال، یکی از قطعات اصلی متصل به محور، دیفرانسیل، پلاس و گیربکس خودرو است. البته فهرست بلندبالای ارتباطات ارتباط محور به همین جا ختم نمی شود. قطعات دیگری مانند چهار شاخ گارد، فلنج، کابل ترمز، دیسک ترمز، کراس خودرو، چرخ میل لنگ و پینیون، پدال ترمز و لنت ترمز، تقویت کننده پیستون و ترمز، بوش بادامی و … نیز به محور متصل می شوند. ارتباط بالای محور با سایر قسمت های خودرو اهمیت این قطعه را افزایش می دهد.

چه نوع اکسل وجود دارد؟

از نظر عملکرد، دو نوع محور در خودرو وجود دارد: تعلیق ثابت یا مستقل.

برخی از وسایل نقلیه مانند کامیون های سبک و سنگین و وانت های بدون محور از محورهای صلب یا صلب استفاده می کنند. این نوع اکسل تنها از سیستم تعلیق و فرمان پشتیبانی می کند و ربطی به مجموعه انتقال نیرو ندارد. اکسل ثابت دارای طراحی ساده است. به این ترتیب چرخ هایی در دو طرف متصل به یک بدنه محکم وجود دارد و چرخش هر چرخ باعث چرخش چرخ دیگر می شود. این نوع اکسل خودرو در نسخه های زیر موجود است:

  • مرده
  • قابل حرکت در پشت
  • جلو متحرک
  • جلو قابل هدایت است

محور تعلیق مستقل دقیقاً در جهت مخالف محور ثابت عمل می کند و به طور جداگانه با چرخ ها می چرخد.

انواع اکسل عقب

محورهای عقب خودرو لزوماً یکسان نیستند و بسته به تفاوت خودروها و کاربرد آنها ممکن است متفاوت باشد.

  • محور نیمه شناور: در این نوع محور چرخ به فلنج خارجی شفت متصل شده و به نگهداری آن رسیدگی می کند. این محورها دارای دو یاتاقان داخلی و خارجی هستند و در خودروهای سبک، SUV، کامیون های کوچک و متوسط ​​و وانت های سبک کاربرد دارند.
  • محور کاملاً شناور: این محور به لطف دو یاتاقان شناور است و برای انتقال گشتاور از جعبه دنده طراحی شده است. در وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون های سنگین استفاده می شود. سایر کامیون هایی که سنگین هستند یا بارهای سنگین را حمل می کنند ممکن است به این نوع محور مجهز شوند.
  • محور شناور سه چهارم: پیچیده تر از سیستم نیمه شناور، این سیستم به حفظ تراز چرخ ها کمک می کند و نیروی جانبی و گشتاور موتور را کنترل می کند.

انواع محور جلو

  • محور مرده: این نوع محورها در جای خود باقی می مانند و با چرخ ها نمی چرخند. بیشتر محورهای مرده و دیفرانسیل جلو توسط یک محافظ احاطه شده اند تا از تماس با گرد و غبار و آب محافظت کنند.
  • محور صلب: تنها تفاوت محور صلب این است که نیروی موتور را از جعبه دنده به چرخ ها منتقل می کند.

پلاس چیست و علائم شکست آن چیست؟

در مجموعه اکسل خودرو، خود محور از یک طرف به دنده دیفرانسیل و از طرف دیگر به لاستیک متصل می شود. این مجموعه شامل پلاس نیز می شود که فعالیت آن باعث چرخش تایر می شود. علاوه بر این، بسیاری از خودروها به طور مکرر خراب می شوند. از جمله مواردی که می تواند باعث آسیب رساندن به پلاس شود می توان به پارگی ظروف جمع آوری گرد و غبار، ضربه شدید ناگهانی به خودرو، استارت زدن خودرو با هل دادن آن، یدک کشیدن خودروی سنگین، ترمزگیری نامناسب و یا فشار دادن نادرست ترمز دستی اشاره کرد. ذکر و غیره

علائم خرابی محور یا محور چرخ

تا به حال متوجه شده اید که محور یک خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح خودرو دارد. بنابراین در صورت بروز نقص، باید سریعا با یک متخصص تماس بگیرید. خوشبختانه خرابی اکسل با علائمی همراه است که نشان می دهد می توانید به فکر تعمیر این قطعه باشید.

از شنیدن صدای ضربه با ریتم خاص در عقب خودرو، شکستگی یا نشتی محفظه گریس، تنظیم نشدن فرمان به دلیل ضربه شدید، لرزش فرمان در حین رانندگی، ترک خوردگی یا پوسیدگی بوش محور عقب و غیره. یک خطای مثبت همه نشانه های احتمالی هستند که به دلیل نقص در محور یا محور ماشین شما هستند. در صورت بروز بهتر است خودرو را به مکانیک نشان دهید.

چه عواملی باعث از کار افتادن اکسل می شود؟

حفظ سبک رانندگی آرام و قانونی اولین راه حل برای افزایش طول عمر خودروهایی مانند خودروهای شهری است. اگرچه نامرتب بودن جاده های کشور تاثیر زیادی در استهلاک خودروها دارد، اما با رانندگی صحیح می توان از شدت ضربات وارده به خودرو بکاهد.

در این زمینه باید بدانید که رانندگی با دنده نامناسب، رها کردن ناگهانی کلاچ و ضربه زدن به خودرو، استفاده نادرست و بیش از حد از ترمز دستی و همچنین یدک‌کشیدن وسایل نقلیه سنگین یا بارهای بزرگی که خودروی شما قادر به تحمل آن نیست، از جمله رفتارها محسوب می‌شود. تا باعث خرابی اکسل یا اکسل خودروی شما شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا