اخبار روز سینما

افشاگری جدید و جنجالی درباره سریال مختارنامه







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، رضا استادی درباره لزوم نگارش چنین کتابی می گوید: وقتی صحبت از ثبت تجربیات می شود، لزوما همه تجربه ها شیرین و مثبت نیستند.

مثلا یکی یکی از تجربیات تلخ سریال مختارنامه این است که بدون بررسی جنبه های قانونی یک قطعه کشاورزی، آن را انتخاب می کنند و حتی با مالکان قرارداد می بندند و سپس شروع به ساخت دکوراسیون می کنند که بعداً معلوم می شود که این کار غیر قانونی است. همه و این موضوع چالش های زیادی را برای پروژه ایجاد می کند.

یکی دیگر از تجربه های تلخ این سریال این است که مدیریت سازمان صدا و سیما در سال 82 برای شروع تصویربرداری عجله داشتند زیرا فکر می کردند مدیران بعدی علاقه ای به این سریال ندارند.

حتی در اواسط تولید سریال شایعاتی از سوی مسئولان صدا و سیما شنیده شد که اگر می دانستیم مثلاً وکالتنامه این همه هزینه دارد، اصلا این پروژه را شروع نمی کردیم و اگر بررسی می شد سراغ این سریال نمی رفتیم چون همه این موارد در کتاب ثبت شده بود.

وی ادامه داد: تلاش من در این سریال ثبت و انعکاس این موارد بود که باعث شد آثار زیادی در مرحله فیلمنامه باقی بماند و ده سال بعد از ساخت سریال مختارنامه به سریال تبدیل نشود.

این قسمت از ساخت سریال های تاریخی از ضبط و ضبط مثلاً جزییات صحنه و دکور موضوع مهم تری است، زیرا این روح و شیوه مدیریت است که اساساً تولید یا عدم تولید را تعیین می کند. تلویزیون در این ابعاد کار می کند.

استادی موضوع «برنامه ریزی و تولید» را از مضمون مهم این کتاب برشمرد و گفت: این دو حوزه چندان مورد توجه رسانه ها بوده و نیستند و در سال های اخیر در مورد آنها کم منتشر شده است. با این حال، روایت در این بخش نشان می‌دهد که چرا وکالتنامه نه سال طول کشید و چه عواملی در این مدت زمان غیرعادی نقش داشتند.

بازخوانی تاریخ تلویزیون در دهه 90

استادی بازخوانی ماجرای مختارنامه را نوعی بازخوانی تاریخ تلویزیون از اواخر دوره لاریجانی تا پایان دوره عزت الله ضرغامی می داند و می گوید: در این کتاب ریشه های پیدایش «مختارنامه» روایت می شود. در این کتاب همچنین آثاری چون «مسافر ری» و سریال نمایش خانگی داود میرباقری بررسی شده و به این سؤال پاسخ داده شده است که چرا بعد از موفقیت «مختارنامه» از استعداد میرباقری در تلویزیون استفاده نشد؟

دلیل اصلی این مشکل شاید نارضایتی میر باقری از نحوه برخورد تلویزیون با مختارنامه، فراهم نشدن شرایط مساعد برای پایان پخش سریال و به دست نیامدن کیفیت لازم بود. به زبان ساده تر، این کتاب نقدی است بر سیستم تولید و برنامه سازی در تلویزیون که اغلب منابع آن را نادیده می گیرد و امیدوارم مطالعه کتاب بتواند برای مدیران جوان امروز تلویزیون مفید و مناسب باشد.

کتاب «پرونده مختارنامه» در 600 صفحه و اولین کتابی است که داستان ایجاد تلویزیون را روایت می کند. این کتاب روند ساخت و پخش این سریال را در 10 فصل به ترتیب زمانی از سال 1380 تا 1390 بیان می کند. این کتاب با آلبومی با تصاویر و اسناد منتشر نشده قبلی مربوط به سریال به پایان می رسد. این کتاب توسط ناشر بین المللی در نمایشگاه کتاب عرضه شد.

استادی علاوه بر روزنامه نگاری از سال 1380 با انتشار اولین رمانش تا به امروز پنج اثر در حوزه داستانی منتشر شده است و در زمینه فیلم کوتاه و مستند نیز فعالیت دارد. به همین دلیل است که «پرونده های مختارنامه» به جای داشتن لحنی جدی و علمی، بیشتر شبیه رمانی است که درباره خلقت و خلقت مختارنامه نوشته شده است.

وی از سال 2013 تا 2015 مدیریت روابط عمومی این سریال را بر عهده داشت.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا