اخبار روز

کاهش آرا در انتخابات مجلس یازدهم را جدی نگرفتند، در انتخابات اخیر بدتر شد/فاجعه زمانی است که یک نماینده 5 درصدی می خواهد رئیس مجلس تهران شود.

این ضعف شدید در حوزه انتخابیه تهران نسبت به سایر حوزه ها بیشتر است. در حالی که تعداد واجدین شرایط رای دهی در حوزه انتخابیه تهران در دوازدهمین دوره انتخابات سراسری 357775.7 نفر بود، نفر اول در دور اول 597770 نفر تنها 5 درصد از واجدین شرایط رای دادن و نفر اول در مرحله دوم فقط رای را دریافت کردند. 297094 رای که 48.3 درصد مربوط به واجدین شرایط است. در مورد آخرین فرد این دوره، فاجعه بزرگی رخ داد که او تنها 835198 رای به دست آورد که 55.2 درصد آرای رای دهندگان است.

در صورتی که رئیس مجلس دوازدهم از تهران انتخاب شود مشکل بیشتر می شود. اهمیت این رویداد این خواهد بود که هرکس کمتر از 5 درصد آرای واجدین شرایط در انتخابات مجلس را داشته باشد، رئیس شورای اسلامی می شود.

چنین مجلسی با چنین رئیسی را می توان مشروع دانست زیرا ظاهراً قوانین ناظر بر انتخاب نمایندگان رعایت شده و مجلس بر اساس قوانین موجود تشکیل شده است.

اما نمی توان این مجلس را مجمع قابل قبولی دانست. مجلسی که مورد قبول مردم باشد می تواند تصمیمات کلان بگیرد، اقدامات مهمی انجام دهد و وظیفه کنترلی خود را با قدرت و قوت انجام دهد. با شعارهایی مانند انتخابات حماسی و مجلس مردمی و غیره نمی توان برای مجلس مقبولیت ایجاد کرد.

مجلسی که در سراسر کشور با حدود 40 درصد واجدین شرایط و در تهران مرکز کشور با 20 درصد در دور اول و 8 درصد در دور دوم تشکیل شود قابل قبول نیست. وقتی صحبت از مشروعیت و پذیرش به میان می‌آید، قطعاً پذیرش مهم‌تر است، اگرچه کمال زمانی مطلوب است که هر دو موجود باشند.

برای آینده کشور و نظام جمهوری اسلامی مهم است که این انحطاط شدید مسئولان نظام را دچار شوک کرده و به این نتیجه برساند که سیاست های آنها عامل اصلی انحطاط است و باید در این سیاست ها تجدید نظر کنند.

با شعار دادن، دادن اطلاعات نادرست و بازی با کلمات، می توان حداکثر برای مدت کوتاهی زنده ماند. راه درست برای جلوگیری از نشت، بازنگری اساسی سیاست ها و شیوه ها و ایجاد تغییراتی در روش ها و حتی کارگزاران دستگاه های مختلف است.

مردم با چه الفاظی به مسئولین نظام راضی نیستند و خواهان تغییرات اساسی هستند؟ آیا زبانی شفافتر و آرامتر از زبان رای دادن و مهمتر از آن رای ندادن وجود دارد؟ تا دیر نشده مسئولان نظام باید این پیام مردم را به طور کامل درک کنند و اقدامات عملی برای بازگرداندن اعتبار مجلس و حمایت مردمی از نظام انجام دهند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا