اخبار روز سینما جهان

چرا کشوری مثل مصر سریال “حشاشین” را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال هششین با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان، استاد تمام دانشگاه مذاهب و مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدعلی بطحایی، مدیر کل پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه و مذاهب برگزار شد. پژوهشگر جریان های اسلامی و مهدی علمی دانشور، استادیار ادیان دانشکده ادیان و مذاهب شرق.

به گزارش تسنیم، بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال «حشاشین» نسل جدید را درگیر خود کرده است. نسل جدید با وجود موانع این سریال را دید.

نظر کلی من در مورد سریال همان ضرب المثل معروفی است که می گفت بعضی ها کج گفتند اما راست گفتند. کج گفتن با دکتر فرمانیان و دانشور و راست گفتن با من است. راج گفت یعنی برنامه و هدف دارد و کارش روی حساب است. در جریانات فکری این سریال ارائه شده است. ما نباید این سریال را یک سریال تاریخی ببینیم، بلکه این فیلم یک نبرد فعلی است که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می دهد.

نبرد جریان های فکری در این رویداد رخ می دهد. چه مفهومی داره؟ جریان جهان اسلام حوزه مغفول مانده ای است. آینده پژوهی آن بیشتر مغفول مانده و مغفول ترین آن نبرد میان جریان هایی است که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می دهند. در مصر، تونس، مراکش و ترکیه نیز همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی با جریان ها در تضاد نیست و برای خود حاشیه امنی دارد. روشنفکران بدنه مردمی ندارند و نمی توانند حضور اجتماعی داشته باشند. اما سه جریان اسلام سلفی با قرائت جامع خود و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه آینده جهان اسلام را می سازند که باید در حوزه آینده پژوهی به آن توجه کنیم تا دچار مشکل نشویم.

سریال حشاشین مربوط به نظریان شام می باشد

بطحایی گفت: باید به یک نکته توجه کرد. اگر توجه نکنیم بقیه تحلیل ها فایده ای نخواهد داشت. چون عده ای می گفتند این سریال آمده تا به ولایت فقیه یا مهدویت حمله کند اما نکته اصلی این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نظریان ربطی به مصر ندارد.

نزار پس از عزل از خلیفه نهم، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر رفت و مدتی در آنجا ماند. برای نشان دادن اینکه من حکومت می کنم، سکه ای ضرب می کند که ظاهراً در موزه آقاخان در تورنتو نگهداری می شود. مدت کوتاهی حکومت می کند و سپس لشکری ​​می آید و او را می کشد. بنابراین این سریال مربوط به مصر نیست، مربوط به لوانته یا نظریان شام است و بیشتر مربوط به ایران است. مصر به دلیل مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال توجه کرد. بعید نیست در آینده به جریانات و فرقه های دیگر بپیوندند و با اسلام هراسی مواجه شویم. پنج بخش اول درباره اسلام سیاسی است.

مصر رهبر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سوال که در مصر چه گذشت، گفت: باید امواج تاریخی مصر را مرور کنیم و سپس ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانات فکری نسبت به این امواج چه واکنشی نشان دادند.

از 226 سال پیش در سال 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله می کند و می گویند توپ های ناپلئون مسلمانان را از خواب بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با دیگر کشورهای عربی متفاوت است. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.

بهتایی ادامه داد: کتابی به نام «مصر از زاویه ای دیگر» توسط خانم جمیله کدیور منتشر شده است. این سفرنامه 300 صفحه ای جریان های فکری آن دوره از زمان را به طور کامل بررسی کرده است. مصر مهم است. مهم است که مصر را بشناسید.

این سرزمین سرآمد جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال پیش تا کنون، اولین حرکتی که تا کنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بوده است. کتابی با عنوان «تخلص الابریز فی تخلص باریز» نوشته شد. یعنی تصفیه آب بیاور تا چهره درخشان پاریس را نشان دهد.

در این کتاب اولین واکنش های اسلام به مدرنیته و حمله ناپلئون و علت عقب ماندگی اسلام به خوبی تحلیل شده است. اینها اولین نسلی هستند که با سخت افزار غربی مواجه می شوند، به همین دلیل است که غرب از بسیاری جهات از ما جلوتر است. این جریان با شکست مواجه می شود.

این پژوهشگر فرقه ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال تعریف کننده بیداری اسلامی و عبده مروج اسلام انقلابی و بیداری هستند. نسل سوم با جنگ جهانی اول مواجه است که همان سعد زغلول است. در این مدت بریتانیا از هم جدا شده است.

روح فرهنگی حاکم بر مصر توسط افکار سکولار شکل گرفته است

وی با اشاره به اینکه سه جریان از نسل چهارم و پنجم شکل می گیرد، افزود: یکی پان عربیسم توسط جمال عبدالناصر رهبری می شود. او یک ملی گرا دیکتاتور و دیکتاتور است. ثانیاً این که ما در این دوره شکل گیری اسرائیل را دیدیم، خجسته است. پان عربیسم در مصر خود را به خوبی نشان می دهد.

در کنار او طاها حسین قرار دارد که نباید او را در گذشته به حساب آورد. مفصل ترین بسته درباره سکولاریسم و ​​لیبرالیسم در مصر متعلق به اوست. در کتاب های «فی الادب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «آینده فرهنگ در مصر» به بیان اندیشه های خود می پردازد. مدرنیته تکلیف خود را مشخص می کند. این به جهان اسلام نسخه ای می دهد که چه بخش هایی از فرهنگ غرب را در پیش بگیرد. وزیر فعلی مصر می گوید روح فرهنگی حاکم بر مصر طه حسین است.

بطحایی گفت: اکنون در مصر بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار دوئل وجود دارد. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی یکی از مشاوران احمد الطیب گفت که سریال حشاشین به فرقه گرایی می انجامد. اسلام سنتی در مصر کاملاً تحت کنترل اسلام است. در هر صورت الازهر واکنش مساعدی ندارد.

اما میدان در همه این صحنه ها خالد منتصر و آکاشه است. اینها افراد تأثیرگذار هستند. دکتر خالد وارد عرصه های زیادی شده و سکولاریسم است. او دو سفر به آلمان و هلند انجام می دهد. می گوید از واکنش ها به حشاشین خبر دارم. من با مسلمانان هلندی صحبت کردم، آنها از نظر لحن انتقاد کردند، اما از نظر جریان می گویند به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته به اسلام سیاسی و تکفیری ها حمله کند.

وی با بیان اینکه محتوای این فیلم کاملاً تاریخی است و تاریخی نیست، در راهکار گفت: اما چه کنیم؟ به ذهنم خطور می کند که اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همانطور که خود اسماعیلیان سکوت کردند.

صحبت درباره نظریان باید متولی داشته باشد. ایران بخشی از تاریخ آن است، اما نمی تواند درباره هشاشین که مشکلاتی دارد صحبت کند. باید مثل آقاخان صحبت کنند. انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از موسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا