اخبار روز

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟ (+عکس)

در 16 آوریل 2024 بسیاری از رسانه های خارجی مدعی شدند که نیروی هوایی اردن چندین پهپاد و موشک ایرانی را در جریان حمله این کشور به اسرائیل سرنگون کرده است.

به گزارش روزیاتو، در این عملیات صدها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک شد و به گفته کشورهای غربی همپیمان تل آویو، سامانه های دفاعی این کشورها برخی از این موشک ها را در هوا سرنگون کردند.

رویترز گزارش داد که جت های نیروی هوایی اردن برخی از این عملیات رهگیری را انجام دادند، در حالی که برخی از کارشناسان نظامی مدعی شدند که از تسلیحات و سلاح های آمریکایی در عملیات رهگیری استفاده شده است. اما اکنون این سوال مطرح می شود: نیروی هوایی اردن چقدر قوی است و چه تسلیحاتی دارد؟

F-16AM فایتینگ شاهین

نیروی هوایی سلطنتی اردن

نیروی هوایی سلطنتی اردن به طور رسمی در 25 سپتامبر 1955 تأسیس شد. به گزارش سایت رسمی این سازمان نظامی، ماموریت آن «حفاظت و دفاع از حاکمیت و تمامیت پادشاهی هاشمی اردن» است. اردن یکی یکی از مهم ترین متحدان منطقه ای آمریکا است و این اتحاد در زمینه همکاری های نظامی نیز ظاهر شده است.

نیروی هوایی اردن در حال حاضر حدود 14000 سرباز وظیفه تحت فرماندهی سرتیپ (سرلشکر) محمد فتحی حیاتاست که در سال 1991 به عنوان ستوان دوم (ستوان) به ارتش پیوست و در 1 ژوئیه 2021 سمت فعلی خود را به عهده گرفت.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

بر اساس پایگاه داده جهانی هواپیماهای نظامی مدرن (WDMMA)، نیروی هوایی اردن در حال حاضر دارای موجودی 278 هواپیما است که اردن را در رتبه 40 از 103 نیروی هوایی که فهرست موجودی آنها را وب سایت مستند کرده است، قرار می دهد. از این تعداد، 44 فروند هواپیمای بال ثابت جزو هواپیماهای جنگنده، چهار فروند دیگر به عنوان پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS) و 47 فروند بالگرد تهاجمی نیز متعلق به نیروی هوایی کشور هستند.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

جنگنده: F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighter Falcon یا همانطور که خلبانان آمریکایی آن را ترجیح می دهند. “مار” یکی یکی از جنگنده های اصلی نیروی هوایی اردن است. با توجه به فراگیر بودن این پلت فرم، جای تعجب نیست که تنها هواپیمای بال ثابت اردن F-16 از لاکهید مارتین (در اصل جنرال داینامیکس) باشد.

از 25 مشتری خارجی این پرنده جنگی اثبات شده، 9 کشور خاورمیانه هستند (به جز اردن؛ این لیست شامل بحرین، مصر، عراق، اسرائیل، مراکش، عمان، ترکیه و امارات متحده عربی است).

اردن برای اولین بار در سال 1997 نسخه اف-16 A/B (جنگنده دفاع هوایی) وایپر را در سال 1997 به دست آورد – معامله ای که با معاهده صلح بین پادشاهی هاشمی و اسرائیل امکان پذیر شد – از طریق Peace Falcon I. این جنگنده ها در نهایت در استاندارد F-16AM/BM Mid-Life Update (MLU) ارتقا یافته است.

بین سال‌های 2005 و 2011، نیروی هوایی اردن ناوگان فایتینگ فالکون خود را با خرید نسخه‌های F-16AM/BM از بلژیک و نیروی هوایی سلطنتی هلند (RNLAF) تحت برنامه‌های Peace Falcon III، IV و V گسترش داد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

جنگنده های اف 16 نیروی هوایی سلطنتی اردن در حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه شرکت کردند. غم انگیز این است که یکی این خلبانان اردنی فالکون به دلایل بسیار دلخراشی خبرساز شدند. در 24 دسامبر 2014 یک فروند F-16 اردنی به خلبانی ستوان یکم معاذ صفی یوسف الکساسبه توسط تروریست های داعش سرنگون و در مناطق تحت کنترل این گروه اسیر شد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

در 3 فوریه سال بعد، جامعه جهانی با دیدن ویدئویی در سایت های جهادی وابسته به داعش که نشان می داد ستوان الکساسبه زنده زنده سوزانده شده بود، شوکه و وحشت زده شد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

هواپیمای AirTractor AT-802

نام مستعار “تراکتور” شاید بیشتر برای میدان جنگ مناسب باشد تا جنگ، و در واقع این هواپیما – در تولید مداوم از سال 1990 – در ابتدا توسط Air Tractor Inc (مستقر در Olney، تگزاس) برای اهداف کشاورزی توسعه یافت. اما اشتباه نکنید، نیروی هوایی اردن قطعا از این هواپیمای تک موتوره به عنوان هواپیمای جنگی استفاده می کند.

اردن این یدک کش های هوایی نظامی را در نوامبر 2013 از نیروی هوایی و پدافند هوایی امارات دریافت کرد. وب‌سایت WDMMA می‌گوید: «هواپیمای صنعتی کشاورزی AirTractor جایگاهی در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی برای چندین قدرت جهانی پیدا کرده است.»

تطبیق پذیری آن در حمل مهمات و هندلینگ عالی در طول پروازهای با ارتفاع کم و سرعت کم، آن را به یک راه حل اقتصادی برای خدمات هوایی که به راه حل حمله مستقیم مقرون به صرفه نیاز دارد، تبدیل کرده است. AT-802 می تواند به موشک، پرتابه، راکت و توپ مجهز شود.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

برای توضیح بیشتر این زرادخانه، نسخه مسلح AT-802 دارای ظرفیت حمل 4100 کیلوگرم مهمات است. نسخه “Sky Warden” این هواپیما که در اختیار فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (USSOCOM) قرار دارد، دارای تسلیحات زیر است:

  • موشک APKWS
  • بمب هدایت لیزری GBU-12
  • موشک آتش جهنم
  • موشک گریفین

همانند F-16، نیروی هوایی سلطنتی اردن گزارش داده است که از AT-802 برای ماموریت های جنگی در سوریه استفاده می کند.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

هلیکوپتر تهاجمی: بل AH-1E/F کبرا

اگرچه سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده این هلیکوپتر تهاجمی را در سال 2020 – پیش از نیروی زمینی ایالات متحده در سال 2001 – و پس از خدمات رزمی وفادار در ویتنام، گرانادا (عملیات خشم فوری)، پاناما (عملیات حق طلبی) و جنگ خلیج فارس در سال 2001 در سال 1991 معرفی کرد. عملیات طوفان صحرا)، اردنی ها هنوز آماده نبودند که این هلیکوپتر تهاجمی کارآمد را کنار بگذارند، حتی اگر کبراهای این کشور نسبتاً قدیمی بودند و قدمت آن به سال 1965 بازمی گردد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیما و هلیکوپتری دارد؟

اردنی ها اولین محموله هلیکوپترهای کبرا خود را در اواخر دهه 1980 از ایالات متحده دریافت کردند و دومین محموله در سال 2001 وارد شد. به عنوان پاداش بیشتر برای پیمان صلح اسرائیل و اردن، نیروی هوایی اسرائیل (AF) 16 کبرا خود را در سال 2014 به این کشور منتقل کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا