اخبار روز

نظارت مجلس بر سازمان سنجش کشور ادامه و تقویت خواهد شد

رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در خصوص تداوم نظارت شورای اسلامی بر این سازمان گفت: تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد، نظارت خواهد بود و افزایش نیز خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، عبدالرسول عباس شامگاه سه شنبه چهارم آذرماه درگذشت اردیبهشت ماه وی در سال 1403 در یک برنامه تلویزیونی درباره اهداف و وظایف این سازمان و علت ایجاد آن افزود: در دهه دوم انقلاب علیرغم تغییرات اساسی که می بایست صورت می گرفت و مطابق با قبل. اسنادی از جمله اسناد توسعه کشور و سند تحول آموزشی. بحث نظام سنجش و سنجش مهارت دانش آموزان و معلمان و … مطرح بود اما در دولت های گذشته این کار انجام نشد. یکی یکی از مزیت های دولت سیزدهم این بود که در ابتدای دولت موفق شدیم سند سازمان سنجش و سنجش نظام آموزش کشور را نهایی و آماده کنیم و به مدت شش ماه ناظر انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز این مسیر را طی کرده اند و ما خیلی عقب هستیم. نظام آموزشی ما در حوزه آموزش، آموزش عالی و آموزش غیر رسمی از نظر کمی خوب است، اما تضمین کیفیت باید توسط یک نهاد برون سازمانی انجام شود و سازمانی برون سازمانی این ارزیابی را انجام داده است که قبلا انجام نشده است. بر این اساس هدف ما ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در بخش های آموزش و پرورش و آموزش عالی است. بنابراین سازمان سنجش و سنجش نظام آموزشی کشور سازمانی برون سازمانی است که با چهار وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط خواهد بود.

استاد دانشگاه امیر کبیر ادامه داد: پیش از این سازمان سنجش آموزشی کشور بود که دو بعد معلم و گیرنده داشت و زمانی که سیستم را اصلاح می کنیم باید هر دو بعد را ارزیابی کنیم. برنامه تدریس از سال 1979 تا 1985 انجام شد و منجر به رتبه بندی دانشگاه ها شد، اما تضاد منافع باعث شد که فعالیت ها گسترش نیابد.

سازمان ملی سنجش ابزارهای نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه نظارت مستمر بر نظام آموزشی کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزار اجرایی و نظارتی ندارد و این سازمان ملی سنجش و ارزشیابی دارد. نظام آموزشی کشور ایجاد شده است. سازمان شاخص هایی را برای ارزیابی سیستم های آموزشی خاص و مدیریت روندها ایجاد می کند. مثلاً شاخص این است که دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای کشور باشد و دانشگاهی که در این مسیر حرکت کند رتبه بالایی می گیرد.

پورعباس گفت: سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور نسبت به گذشته دو بال یا دو معاونت دارد. یک بال برای اندازه گیری داوطلبان و یک بال برای مراکز اندازه گیری که خدمات آموزشی ارائه می دهند وجود دارد. بدین منظور سازمان در قالب هیئت امنا و زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود. رئیس آن رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و چهار وزیر اعضای هیئت امنا هستند. در آینده سازمان شاخص ها و اقدامات را مشخص می کند و ارزیابی بیرونی نیز بر اساس ارزیابی داخلی دستگاه ها انجام می شود.

وی تصریح کرد: سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور نه بر اساس مصوبه مجلس، بلکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر اساس اصل 4 تشکیل شده است. از سند تحول شورا باید نظارت سیستماتیک، نظارت و نظارت مستمر بر حوزه های آموزشی در شورا را انجام دهد. و ابزار آن سازمان سنجش کشور است.

رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور درباره نظارت بر این سازمان خاطرنشان کرد: مجلس ناظر بر دولت است و سازمان ملی نیز بخشی از دولت است و در این زمینه تفاوتی نخواهد داشت. نظارت بیشتر است. تعامل دولت و مجلس نیز قابل قبول است.

وی مورد برگز ه مختوککت م متح متح نه د د د د د د د د د د متح نه س رزشی رزشی رزشی م جر جر رزشی جر م آزمون ه ه س س س س س س س س س س س آنست تعتعم بارتخ ه برن برن برن برن برن و و که کار می کند. برای آزمون های نهایی در تعامل با معلمان و آموزش و پرورش، آزمون های استانداردی را طراحی می کنیم که در ارتباط با آموزش و پرورش انجام می شود.

مصوبه جدید شورا در خصوص شکایت داوطلبان کنکور به هیأت رئیسه به جای دادگاه اداری

پورعباس ادامه داد: این آزمون ها به صورت تست های چهارگزینه ای تشریحی، تطبیقی ​​و ترکیبی است. کنکور هم تغییر می کند، این تغییرات از دولت سیزدهم شروع شده و سالی دو بار برگزار می شود و تاثیر سوابق تحصیلی این را نشان می دهد و کنکور از حالت تستی به حالت مختلط و قهرمانی تبدیل می شود و اینکه شرایط برای نامزدها بهتر خواهد شد.

وی در خصوص زمان برگزاری کنکور نیز گفت: کنکور برای اولین بار در فصل زمستان برگزار شد و به دلیل عدم اتمام کلاس های پایه دوازدهم و شرایط جوی این زمان مناسب نبود. اردیبهشت ماه مناسب تر است و سال آینده در همان زمان خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور درباره کاهش تقلب در کنکور گفت: کنکور 1402 بدون تقلب برگزار شد و نوبت اول کنکور 1403 تنها با 25 نفر برگزار شد. موارد تقلب، زیرا ما زیرساخت های تشخیص و دستگاه های تشخیص را توسعه داده ایم.

وی درباره نحوه رسیدگی به شکایات نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی را تصویب کرد که برای همه دستگاه ها لازم الاجرا شد. نامزدهای معترض به جای مراجعه به دیوان عدالت اداری به مرجع مربوطه یعنی کمیته های عالی انتصابات مراجعه کنند و به این مراجع مراجعه کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا