اخبار روز سینما

معرفی فیلم پلیسی بی بدن. سایت بازتاب آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: Bodyless

کشور سازنده: ایران

کارگردان: مرتضی علیزاده

تهیه کننده: سید مصطفی احمدی

نویسنده: کاظم دانشی

موسیقی: حبیب خزایی فر

مدیر فیلمبرداری: مهران ممدوح

تدوین: مهدی سعدی

سال انتشار: بهمن 1402 (جشنواره فجر)

امتیاز (imdb): 5.6

بازیگران: الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سروش صحت، نوید پورفرج و…

فیلم بدون بدن این یک فیلم پلیسی است که از یک پرونده مهم دادگاه الهام گرفته شده است. داستان فیلم با تغییراتی به یک مورد معروف از دهه 90 اشاره دارد. ماجرای قتل غزاله شکور توسط آرمان عبدالعلی که تا زمان اجرای حکم چندین بار رفت و برگشت. یکی یکی از پیچیده ترین پرونده های سال های اخیر در ایران بود که در فضای مجازی هم حواشی داشت. از این حالت فیلم به شخصیت ها نزدیک می شود و ما را با ابعاد مختلف یک عبارت آشنا می کند…

«بدن خلیج» فیلمی جنایی به کارگردانی مرتضی علیزاده، نویسندگی کاظم دانشی و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی محصول سال 1402 است که برای اولین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

شباهت فیلم بیدان با ماجرای غزاله شکور

غزاله شکور (12-1373) اسفند 1392) دختری 19 ساله بود که در 12 ام درگذشت اسفند 1392 توسط دوست پسرش آرمان عبدالعلی (19 اسفند ۱۳۷۴ – ۳ آذر 1400) به قتل رسید و جسد او هرگز پیدا نشد. آرمان عبدالعلی در زمان جنایت کمتر از 18 سال سن داشته است. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور بر اثر مفقود شدن جسد و همچنین صدور احکام متعدد اعدام و ابطال در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعلی سرانجام در دادگاه و بامداد چهارشنبه سوم مجرم شناخته شد آذر 1400 نفر به دار آویخته شدند.

با این حال فیلم بیدان اگرچه در داستان کلی و ناپدید شدن جسد مقتول و نوع رابطه شبیه به ماجرای غزاله و آرمان است، اما در جزئیات تفاوت های خاصی دارد. اعم از ادله دعوی و حواشی که در حین حکم رخ داده است. صراحت آخر فیلم در اشاره به الگوی ناپدید شدن جسد نیز در مورد اصلی رخ نداده است.

آهنگ محسن چاوشی

محسن چاوشی با صدای خشن و غمگینش با غمی نهفته در ترانه هایش قطعه ای ویژه برای فیلم «بی بودی» خواند که به عبارتی داستان فیلم را روایت می کند. آهنگی که رنگ مادرانه دارد و محوریت کلیپ بر روی نقش الناز شاکردوست (مادر مقتول) است.

انتقاد ها

سعیده نیک اختر درباره بایبد می گوید: موضوع جالب و بحث برانگیز است اما فیلم خوب ساخته نشده است. شخصیت ها عمق ندارند و با دقت طراحی نشده اند. اگر مضمون فیلم محکوم کردن روابط عاطفی نادرست و پنهانی باشد و از این نظر بد تربیتی مورد حمله قرار گیرد، پس همه مقصرند. هم والدین قاتل و هم والدین مقتول. درست نیست که پدر ارغوان مورد تعرض و سرزنش مادر ارغوان قرار گیرد و مادرش با اینکه تمام روابط ارغوان را از پدرش مخفی کرده است، افتخار می کند. یا همانقدر که مادر سهیل در رفتن و نبودن سهیل مقصر است، پدرش هم در تربیت ضعیف او سهیم است.

فیلم بیشتر از اینکه بر دوش متن و کارگردان باشد بر دوش بازیگران است و این بازیگران هستند که سعی می کنند تمام انرژی خود را روی صحنه صرف کنند. عدم تطابق کارگردان با بازی و شخصیت پردازی، تعادل صحنه را به هم زده و آن را باورنکردنی کرده است.

با توجه محمد تقی زاده : بی تن از آن دسته فیلم هایی است که بر اساس یک ایده اجتماعی بحث برانگیز ساخته شده است. تفاوت این فیلم با آثار مشابه در این است که سعی شده سرعت خوبی داشته باشد، جنجال را تا انتها حفظ کند و ظاهراً به استفاده ابزاری از ایده عاشقانه قتل در شهر تهران بسنده کند. اما فیلم برخورد مناسبی ندارد و شخصیتی شکل نمی گیرد و یا روایتی واقعی از ماجرای قتل آرمان و غزاله توضیح داده می شود. فقط مجموعه ای از اتفاقات با چاشنی التهاب و جنجال به مردم نشان داده می شود و در نهایت مسئله انتقام مطرح می شود.

این فیلم متعهد به انتقام است، بنابراین به نظر نمی رسد به دلیل جنجال هایی که در اطراف خانواده های طرفین ایجاد کرده است، مشکلی پیش بیاید. سازندگان هوشمندانه از اقتباس از فیلم اجتناب کردند. بازتاب آنلاین بازیگران از سروش صحت تا پژمان جمشیدی نامناسب است و فقط بازی شاکردوست تا حدودی قابل باور است.

لبه های فیلم بدون بدنه.

از روزهای آخر دی ماه 1402 شروع شد که سایت خاصی با اطلاعات کامل در مورد فیلمنامه و داستان فیلم خواستار توقف پخش آن شد.

عدم پذیرش این فیلم در بخش سودا سیمرغ جشنواره فیلم فجر باعث شد الناز شاکردوست بازیگر نقش اول آن در جشنواره فیلم فجر حضور یابد. یکی از اکران مردمی فیلم در جشنواره، تا مخالفت خود را با انصراف فیلم اعلام کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا