اخبار روز سینما

معرفی فیلم عشق مست. سایت بازتاب آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

فیلم: مست از عشق

کشور سازنده: ایران

سال انتشار: 1403

): 8.1 imdb (امتیاز

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، هانده ارچل، بنسو سورال، ابراهیم چلیکل، حسام منظور، سلما ارگچ و…

توضیحات: این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال های 640 تا 645 میلادی است. ح که به بیان رابطه عرفانی مولانا و شمس تبریزی و تأثیر فراوان مولانا بر زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا می پردازد. و عرفان در روایتی مشاهده می کنیم.

: فیلم مست عشق محصول مشترک ایران و ترکیه که جزو پنج فیلم است اردیبهشت ماه 1403 در سینماها اکران شد و در اولین روز اکران رکورد بیشترین تماشاگر را به دست آورد.

فیلم علاوه بر اینکه در هیچ یک از اتفاقات غوطه ور نمی شود، فقط به داستان می پردازد و داستان را در تیترها بیان می کند، به گونه ای که بیننده اطلاعات بسیار کمی از رابطه شمس و کیمیا خاتون (دختر مولانا) و نحوه آشنایی آنها دریافت می کند. و کم کم عاشق شد

علاوه بر مشاهده رابطه شمس و مولانا و پرداختن به عرفان در سینمای امروز، بازی بی نظیر شهاب حسینی، موسیقی فیلم و صدای بی نظیر علیرضا قربانی با وجود آشفتگی و پراکندگی داستان در پایان، رضایت مخاطبان را به خود جلب می کند.

حاشیه

بر خلاف آن

در 2 مهر در سال 2018، خبرگزاری ها نامه ای از دو تن از مراجع تقلید ایران را منتشر کردند که با ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا مخالفت کرده بودند. ناصر مکارم شیرازی اظهار داشت: از آنجایی که ساخت چنین فیلمی باعث گسترش فرقه صوفیه می شود، تولید آن شرعا جایز نیست و باید از آن خودداری شود. حسین نوری همدانی نیز در واکنشی مشابه، شمس و مولانا را صوفیان بزرگوار دانسته و ساخت فیلم درباره آنها را به دلیل «تبلیغ فرقه صوفیه» ممنوع اعلام کرد. حسن فتحی و گروه فیلم مست عشق در واکنشی تلویحی به این موضوع، دو ویدئو از دیدگاه سیدعلی خامنه ای در این باره منتشر کردند. این دو ویدیوی کوتاه منتشر شده در کانال تلگرامی این فیلم مربوط به «دیدار رهبر انقلاب با شاعران» در شهریور سال 1387 است که در آن از مولانا و شمس به خوبی یاد شده است.

نسخه سری

اواخر مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که سهراب پورناظری، تهیه‌کننده موسیقی فیلم، اعلام کرد که مست عشق ناتمام مانده و به مرحله نهایی نرسیده است. همین حرف ها کافی بود تا رسانه ها قول تهیه کننده پروژه را که خردادماه اعلام کرده بود فیلم در پایان تابستان برای نمایش آماده می شود را به یاد بیاورند. تقریباً در همان زمان ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه فیلم «مست عشق» در سراسر جهان اکران می شود. آذر در همان ماه همان سال، هفته بزرگداشت مولانا آغاز شد و علاوه بر نسخه سینمایی، مجموعه هشت فصلی از این اثر نیز تهیه شد. این خبر با واکنش حسن فتحی دریافت شد. در ابتدا که آن را کاملا کذب خواند و سپس فرهاد توحیدی در مصاحبه ای اقدام خودسرانه سرمایه گذار ترکیه ای را در زمینه وعده انتشار جهانی این فیلم و تهیه نسخه 8 شکل از آن دانست. این سریال را نقض حقوق نویسندگان و سازندگان این اثر دانست و گفت: پیگیری قانونی این موضوع توسط سرمایه گذار ایرانی فیلم آغاز شده است.

استعفای همایون شجریان و سهراب پورناظری

در حالی که تصور می شد ماست عشق در حاشیه قرار دارد و به زودی اکران می شود، یک جدایی غافلگیرکننده باعث شده فیلم دوباره در کانون توجه قرار گیرد. بعدازظهر دوشنبه 10 آذرماه ساعت 14، همایون شجریان و سهراب پورنظری طی بیانیه ای استعفای خود را اعلام کردند. پس از اعلام انصراف این دو هنرمند، مهران برومند تهیه کننده فیلم اعلام کرد که درخواست شجریان بی دلیل نبوده و خواسته ما نیز بوده است. نبود.

نظرات

باجه بلیط فروشی

این فیلم در پایان اولین روز اکران خود توانست بیش از 6 میلیارد تومان فروش کند و رکورد بیشترین فروش سینمای ایران را در اولین روز اکران خود بشکند. محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن فیلمسازان کشور، میزان موفقیت ماست عشق را رویدادی مهم برای سینمای ایران دانست..

ماست عشق در دو روز اول اکران خود توانست با فروش ده میلیارد و هفتصد میلیون تومب به رتبه چهارم کل فروش سینمای ایران در سال 1403 دست یابد.

منتقدان

مسعود فراستی در کانال یوتیوب خود در نقد فیلم مست عشق این فیلم را بیشتر اقتباسی از کتاب ملت عشق دانست تا روایتی از رابطه عرفانی مولانا و شمس تبریزی و ادامه داد: این تلویزیون بد است. “. فیلمی که بیشتر از یک یا دو باشد نگاه سینمایی ندارد. صدا و دوبله فاجعه است. صداها اغلب هماهنگ نیستند. مونتاژ آن آشفته است و جهت بدی دارد…»

افشین علیار در روزنامه جوان مست، عشق را روایتی عامیانه از زندگی مولانا و شمس دانسته که بیشتر بر اساس کتاب ملت عشق است تا تحقیقات دقیق تاریخی و منابع معتبر. وی روایت داستان را نامنسجم دانست و استفاده از روایت غیرخطی و فلاش بک های متعدد را نتیجه روایت نمایشنامه ارزیابی کرد.

امین قاسمی در فرهیختگان فیلم را مجموعه ای از روایت های کوچک دانست که مانند یک پازل است. به نظر او کارگردان بر اساس داستان های کوچک و شخصیت های متعدد، داستان شمس و مولانا را کنار گذاشته و با این دو شخصیت برخورد مناسبی صورت نگرفته و در عین حال کارگردانی فتحی را مغایر با داستان می داند. و سعی در نشان دادن مکان های رنگارنگ.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا