دانستنی ها

درمان جدیدی برای رشد مجدد مو در بیماران خودایمنی

چسب میکروسوزن می تواند به سلول های T آموزش دهد که به فولیکول های مو حمله نکنند و به مو اجازه رشد مجدد را بدهد.

به گزارش ایسنا، محققان MIT، بیمارستان بریگام و زنان (BWH) و دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) یک درمان بالقوه جدید برای اختلال خود ایمنی موسوم به “آلوپسی آره آتا” ارائه کردند. افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

هیچ درمان موثری برای اکثر بیماران مبتلا به این نوع ریزش مو وجود ندارد. این گروه تحقیقاتی پچ حاوی میکروسوزن‌هایی تولید کردند که می‌توان بدون ایجاد درد روی پوست سر اعمال کرد. میکروسوزن ها داروهایی را آزاد می کنند که به تعادل مجدد پاسخ ایمنی در ناحیه کمک می کند و حمله خود ایمنی را متوقف می کند.

در آزمایشی که روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند که این درمان باعث رشد مجدد مو می شود و به طور قابل توجهی التهاب ناحیه درمان را کاهش می دهد و در عین حال از اثرات ایمنی در سایر نقاط بدن جلوگیری می کند. به گفته محققان، این استراتژی را می توان در درمان سایر بیماری های پوستی خودایمنی مانند «ویتیلیگو»، «درماتیت آتوپیک» و «پسوریازیس» نیز به کار برد.

«ناتالی آرتزی»، محقق مؤسسه مهندسی و علوم پزشکی دانشگاه MIT و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان زنان بریگهام، گفت: «این روش نوآورانه تغییر پارادایم را نشان می‌دهد». به جای سرکوب سیستم ایمنی، اکنون روی تنظیم دقیق جایی که آنتی ژن با آن برخورد می کند برای ایجاد تحمل ایمنی تمرکز می کنیم.

تحویل مستقیم دارو

آلوپسی آره آتا زمانی رخ می دهد که سلول های T بدن به فولیکول های مو حمله می کنند و باعث ریزش مو می شوند. تنها روش درمانی موجود برای اکثر بیماران تزریق استروئیدهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به پوست سر است، روشی دردناک که بیماران اغلب نمی توانند آن را تحمل کنند.

برخی از بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا و سایر بیماری های پوستی خود ایمنی نیز ممکن است با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی درمان شوند، اما این داروها با سرکوب گسترده سیستم ایمنی همراه هستند که ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد.

آرتزی ادامه داد: این روش با از کار انداختن کل سیستم ایمنی علائم التهاب را برطرف می کند اما باعث عودهای مکرر بیماری می شود. همچنین ممکن است حساسیت به عفونت ها، بیماری های قلبی عروقی و خطر سرطان را افزایش دهد.

وی افزود: پوست تنها قسمتی از بدن ما است که می‌توانیم آن را ببینیم و لمس کنیم، اما وقتی نوبت به دارورسانی می‌شود به تجویز سیستمیک برمی‌گردیم. ما پتانسیل زیادی را در استفاده از چسب میکرونیدل برای برنامه ریزی مجدد موضعی سیستم ایمنی دیدیم.

تکه های میکروسوزن مورد استفاده در این تحقیق از اسید هیالورونیک و پلی اتیلن گلیکول ساخته شده اند که هر دو زیست سازگار بوده و به طور گسترده در کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. با این روش تحویل دارو، داروها می توانند از لایه بیرونی سخت پوست به نام اپیدرم عبور کنند. کرم هایی که روی پوست استفاده می شوند اغلب نمی توانند به اپیدرم نفوذ کنند.

رشد شگفت انگیز مو

محققان دریافتند موش هایی که به مدت سه هفته یک روز در میان با این پچ تحت درمان قرار گرفتند، سلول های T تنظیمی بیشتری در ناحیه درمان داشتند و التهاب را کاهش دادند. موها توانستند در آن ناحیه دوباره رشد کنند و این رشد مو تا چند هفته پس از پایان درمان ادامه داشت. هیچ تغییری در سطح سلول‌های T تنظیمی در طحال یا غدد لنفاوی در این موش‌ها مشاهده نشد. این نشان می دهد که درمان فقط روی ناحیه ای که پچ اعمال می شود تأثیر می گذارد.

در مجموعه دیگری از آزمایشات، محققان پوست انسان را با سیستم ایمنی بدن انسان به موش پیوند زدند. در این موش ها، درمان با میکروسوزن به افزایش سلول های T تنظیمی و کاهش التهاب کمک کرد.

پس از برداشتن پچ، محققان می توانند نمونه ها را برای اندازه گیری سطوح سلول های T تنظیمی و نشانگرهای التهابی تجزیه و تحلیل کنند. این ممکن است برای نظارت بر بیمارانی که ممکن است در آینده این درمان را دریافت کنند، ارزشمند باشد.

محققان قصد دارند این روش را برای درمان طاسی منطقه ای به سایر بیماری های پوستی خود ایمنی گسترش دهند.

این تحقیق در مجله “Advanced Materials” منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا