اخبار روز

دادگاه لاهه نسبت به “تهدید تلافی جویانه” علیه این مرجع بین المللی هشدار داد

عصر ایران – دادگاه کیفری لاهه، جمعه 14 اوت، به افرادی که تهدید به انتقام از این نهاد بین المللی قضایی و کارکنان آن می کنند، هشدار داد و تاکید کرد که چنین اقداماتی می تواند به عنوان “حمله به اجرای عدالت” تلقی شود.

در بیانیه ای که در وب سایت “X” منتشر شد، دفتر کریم خان دادستان کل مستقر در لاهه گفت که وی در تلاش است تا هر زمان که مذاکرات مطابق با اختیارات وی باشد، با همه طرف های درگیر تعامل سازنده برقرار کند.

خان در ادامه افزود: اما این استقلال و بی‌طرفی زمانی تضعیف می‌شود که مردم دادگاه یا کارکنان آن را به دلیل «تصمیم‌گیری» در مورد تحقیقات تحت صلاحیت آن به انتقام تهدید کنند.

دادستان کل دادگستری بین‌الملل همچنین هشدار داد که «چنین تهدیداتی، حتی در صورت اجرا نشدن، ممکن است حمله به اجرای عدالتی تلقی شود که در دادگاه کیفری بین‌المللی به او سپرده شده است».

وی ادامه داد که دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار پایان «فوری» به تمام «اقداماتی است که باعث ایجاد مانع، ارعاب یا نفوذ غیرقانونی بر مقامات این دادگاه می‌شود».

دادستانی لاهه هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی این تهدیدها را انجام داده است یا اینکه آیا آنها با اسرائیل یا جنگ غزه مرتبط هستند ارائه نکرده است.

در سال 2021، دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را درباره اقدامات اسرائیل و همچنین جنبش حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی آغاز کرد.

متعاقباً ICJ دامنه تحقیقات را گسترش داد و شامل تشدید خصومت ها و خشونت هایی شد که در آغاز حمله اسرائیل به غزه در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر آغاز شد و با تشدید تنش در کرانه باختری همراه بود.

مقامات اسرائیلی به نیویورک تایمز گفتند که دادگاه کیفری بین‌المللی احتمالاً حکم بازداشت اعضای دولت اسرائیل و احتمالاً بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را در ارتباط با مدیریت عملیات نظامی ویرانگر اسرائیل در نوار غزه در پاسخ به یک اقدام نظامی صادر خواهد کرد. حمله حماس – حمله.

روز چهارشنبه، آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، احتمال کیفرخواست دادگاه کیفری بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی در رابطه با جنگ غزه را “خطری برای دموکراسی‌ها” دانست و از متحدانش خواست تا از آن “دفاع کنند”.

نتانیاهو به نوبه خود گفت که هدف از صدور حکم بازداشت برای مقامات اسرائیلی در صورت صدور، “تهدید فرماندهان و سربازان اسرائیلی و به ویژه فلج کردن توانایی اسرائیل برای دفاع از خود” خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا