اخبار روز

دو برابر شدن تعداد سایت های 5G تا پایان سال 2024!

مدیرعامل ایرانسل در همایش ملی ارتباطات نسل پنجم ایرانسل از دوبرابر شدن تعداد سایت‌های  نسل پنجم ایرانسل تا پایان سال 2024 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، پنجمین کنفرانس ملی ارتباطات نسل پنجم صبح امروز دوشنبه ۸  آبان 1402 با حضور دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، دکتر محمد رضوی‌زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و مدیران ارشد اپراتورهای تلفن‌همراه، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات برگزار شد.

مدیرعامل ایرانسل در این همایش با اشاره به گزارشی از وضعیت نسل پنجم تلفن همراه در ایران گفت: 5G در سال 1395 با اجرای آزمایشی اولیه در ایرانسل و آزمایش آزمایشگاهی با همکاری تا سال 2019 در ایران آغاز شد. پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین نسل پنجم وب سایت تجاری کشور را راه اندازی کنیم. اخیراً همزمان با هفدهمین سالگرد تاسیس ایرانسل، تعداد سایت های نسل پنجم ایرانسل را به 650 سایت رساندیم و این تعداد اکنون نزدیک به 700 سایت در سراسر کشور است.

در شبکه ایرانسل حدود 6 میلیون مشترک با گوشی های پشتیبانی کننده از این نسل وجود دارد که تاکنون حدود 6000 نفر از آنها تجربه استفاده از این نسل را داشته اند. البته می توان گفت که با این تعداد مشترک، ترافیک نسبتا کمی در شبکه 5G در مقایسه با کل ترافیک شبکه داریم و دلیل این امر این است که که با وجود توسعه تعداد سایت‌ها، این سرویس هنوز روی درصد زیادی از گوشی‌های تلفن‌همراه کاربران قفل است.

وی در ادامه افزود: نسل پنجم تلفن همراه علاوه بر حجم اتصال انبوه، دارای ویژگی هایی مانند پهنای باند بالا و تاخیر کم است که این نسل را از نسل های قبل متمایز می کند. اگرچه انتظار می رفت که گسترش نسل پنجم منجر به تحول دیجیتالی صنعت و زیرساخت های ارتباطی در جهان شود، پیشرفت در این صنعت حتی در کشوری مانند چین کند است.

ایرانسل نیز از چند سال پیش با فولاد مبارکه اصفهان، ایجاد تحول دیجیتال در صنعت را آغاز کرد و با ساخت اولین سایت نسل پنجم با کاربری صنعتی در این کارخانه، تلاش کرد تا این زیرساخت را به سمت تحول دیجیتال در فرآیندهای فعلی خود سوق دهد.

عباسی آرند همچنین با اشاره به برنامه اپراتورها برای گسترش شبکه 5G گفت: ساخت و نگهداری شبکه تلفن همراه در حال حاضر با توجه به هزینه های ارزی و ناقص بودن زیرساخت های فیبر نوری برای گسترش آن بسیار دشوار است. سرمایه گذاری انجام شد، آمد با توجه به تعرفه های ثابت و تفاوت ارزی بین درآمدها و هزینه ها، هزینه ها مستهلک نمی شود که روز به روز ظرفیت سرمایه گذاری اپراتورها کاهش می یابد.

حتی برنامه ریزی اولیه ای که اپراتورها برای توسعه نسل پنجم در نظر داشتند با شیب کمتری ادامه یافت، زیرا با توجه به افزایش مصرف ترافیک و ثابت ماندن تعرفه ها، امکان توسعه فناوری های جدید وجود دارد. کمتر در دسترس ماست. با این حال، تا پایان سال 2024 تعداد سایت های 5G در شبکه ایرانسل را دو برابر خواهیم کرد.

زارع‌پور: نظام تعرفه‌گذاری باید سرمایه‌گذاری روی نسل پنج را برای اپراتور، اقتصادی کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش با بیان اینکه وظایفی که در سند شبکه ملی اطلاعات به آن پرداخته شده حداقل اهداف است و بسیاری از آنها تاکنون محقق شده است، تاکید کرد: رویکرد وزارت ارتباطات این است که بتوانیم به آنها دست یابیم. سرعت چند صد مگابیت. بیایید یک ثانیه را به مردم اختصاص دهیم و در مورد پروژه فیبر نوری، اتفاق خوبی که در برنامه هفتم افتاد این است که شاخص عملکرد این پروژه روی “20 میلیون اتصال” تعیین شده است.

یعنی یک اتصال فیبر نزدیک منازل مردم راه اندازی کنیم و هرکس بخواهد در عرض یک ماه اپراتور به آنها سرویس می دهد و در مناطقی که امکان ندارد در مرحله آخر فیبر را به منازل بیاوریم. خدمات ارتباطی بی سیم را به او ارائه خواهد کرد. خدمات مورد استفاده مشخص شده است. هدف ما این است که تا پایان برنامه هفتم یعنی 5 سال آینده تمام ساختمان های کشور در شهرها را به شبکه فیبر نوری متصل کنیم.

این امر میانگین سرعت ارتباطات تلفن ثابت در کشور را ده برابر خواهد کرد. این کار بزرگ نه تنها چهره ارتباطات خط ثابت را تغییر می دهد، بلکه زیرساخت توسعه ارتباطات سیار و استقرار ارتباطات سیار نسل پنجم و ششم (یا به قول محققان FUJ+) بدون فیبر نوری را تحت تأثیر قرار می دهد. زیرساخت ها اصلا امکان پذیر نیست

وزیر ارتباطات همچنین با انتقاد از برخی مسائل غیرعلمی مرتبط با تابش امواج رادیویی به ویژه نسل پنجم، خواستار برگزاری همایش ها و اتخاذ تدابیر لازم برای پاسخگویی علمی و فنی به این مشکلات شد و افزود: از نظر ما این است. همزمان با توسعه فیبر نوری برای حمایت از توسعه ارتباطات سیار؛ هم از طریق توسعه نسل پنجم و هم از طریق انتقال بار از ارتباطات سیار به ارتباطات تلفن ثابت، مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته.

زارع پور تصریح کرد: برای توسعه نسل پنجم (که از گذشته شروع شده بود اما به کندی پیش رفت) آماده می شدیم. علاوه بر این، ما اقدامات توسعه ای را در زمینه های هسته شبکه و شبکه انتقال انجام می دهیم. از نظر فرکانس نیز به زودی برای باندهای فرکانسی 3700 و 3800 مزایده برگزار می کنیم و برای برخی فرکانس ها به اصطلاح فرکانس طلایی که متعلق به سایر موسسات است مذاکره خواهیم کرد، بنابراین از نظر منابع فرکانسی موجود مشکل جدی وجود ندارد. برای توسعه نیاز به نسل پنجم است و همچنین در حال کار بر روی مدل اقتصادی و نظام تعرفه ای هستیم تا سرمایه گذاری در نسل پنجم برای بهره برداران به صرفه باشد.

در ابتدای این همایش رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاریخچه ورود نسل پنجم تلفن همراه به کشور گفت: 5G برای اولین بار و از آن زمان وارد کشور شد. در همان ساختمان ایرانسل و پس از آن اپراتورهای دیگر وارد عمل شدند و این نسل را توسعه دادند. آنها از طریق تلفن های همراه در شبکه خود ارتباط برقرار می کردند.

این کنفرانس موضوعاتی مانند تجربیات موفقیت جهانی در توسعه نسل پنجم، فرصت ها و چالش های توسعه نسل پنجم در ایران، مقررات، استقرار طیف و اقتصاد و تجارت 5G و همچنین برنامه اپراتورها در توسعه را در بر می گیرد. نسل پنجم و پس از سخنرانی، در بخش دوم، پنل فنی با حضور مدیران ارشد اپراتورهای تلفن همراه و رگولاتوری پیرامون موضوعات کنفرانس برگزار شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا