دانستنی ها

این افراد بیشتر مستعد ابتلا به آسم هستند

به گفته محققان، به طور کلی، بزرگسالان مبتلا به آسم که در ماه گذشته از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده بودند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم در اوایل زندگی (قبل از 27 سالگی) بودند.

گزارش کردن مهر به گفته محققان، «مواد شیمیایی مضر در سیستم‌های تحویل نیکوتین الکترونیکی می‌توانند بر عملکرد ریه و سلامت تنفسی از جمله تحریک آسم تأثیر بگذارند».

آدریانا پرز، محقق ارشد در بخش آمار زیستی و علوم داده در دانشگاه بهداشت تگزاس گفت: سیگار کشیدن مدت‌ها با افزایش خطر ابتلا به آسم مرتبط بوده است، اما مطالعاتی در مورد ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و آسم وجود دارد. . مرکز علمی وجود ندارد.»

برای یافتن این موضوع، تیم پرز از داده‌های یک مطالعه بزرگ با تمرکز بر تنباکو و پیامدهای سلامتی (از جمله آسم) که شامل تقریباً 25000 بزرگسال و دانش‌آموز دبیرستانی بود، استفاده کرد.

داده ها در هشت دوره زمانی مجزا بین سال های 2013 و 2021 جمع آوری شده است.

تیم پرز نوشت: “بزرگسالان بالای 20 سال با استفاده از یک نظرسنجی تلفنی در سال 2020 مورد بررسی قرار گرفتند و داده های آنها برای ارزیابی سن شروع آسم گنجانده شد.” گفت.

علاوه بر این، در هر موج مطالعه، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در 30 روز گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند یا خیر.

محققان دریافتند بزرگسالانی که به این سوال پاسخ “بله” داده اند، در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار الکترونیکی نکشیده اند، 252 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم در سنین پایین هستند.

تیم پرز به این نتیجه رسیدند که سیگار یک عامل بالقوه در تشدید شروع زودرس آسم است.

به گفته محققان، با توجه به افزایش استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان، غربالگری بهتر برای آسم در سنین پایین‌تر نیز مورد نیاز است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا