اخبار ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با انواع Wallet

کیف پول‌ ارز دیجیتال، ابزار دیجیتال و نسبتاً جدیدی هستند که از آنها برای نگهداری، حفظ امنیت و دسترسی به انواع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. برخی کیف پول‌ها قابلیت اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را نیز دارند. پیش از ورود به عرصه کریپتوکارنسی، بسیار مهم است که انواع کیف پول ارز دیجیتال را بشناسید، چون اولین ابزاری که برای فعالیت در این بازار نیاز دارید همین کیف پول است.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به گزارش ارز دیجیتال، کیف پول ارز دیجیتال ابزاری است که به افراد امکان می‌دهد دارایی‌های رمزنگاری شده‌ی خود نظیر بیت‌ کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را در محیطی امن نگهداری، مدیریت و تبادل نمایند. این کیف پول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، نقشی مشابه کیف پول‌های فیزیکی یا کارت‌های بانکی ایفا می‌کنند و دسترسی کاربران به دارایی‌های دیجیتالشان را میسر می‌سازند. کیف پول‌های مذکور با شبکه‌ی بلاک چین در ارتباط هستند تا موجودی ارزهای دیجیتال مرتبط با آدرس کاربر را در این شبکه ردیابی نمایند.

ساختار کیف پول‌های ارز دیجیتال عموماً بر پایه‌ی دو رکن اساسی استوار است: کلید عمومی و کلید خصوصی. کلید عمومی که به آدرس کیف پول نیز معروف است، شناسه‌ای یکتا محسوب می‌شود که به سایرین اجازه می‌دهد ارز دیجیتال را به کیف پول کاربر ارسال کنند. در مقابل، کلید خصوصی رمزی محرمانه است که مالک را قادر می‌سازد به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشد و از آن برای امضای تراکنش‌ها بهره گیرد. در حقیقت، کیف پول‌های کریپتو به‌مثابه‌ هویت و حساب مالک در شبکه‌ی بلاک چین عمل نموده و امکان دسترسی به سوابق تراکنش‌ها را مهیا می‌سازند.

کیف پول ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال کلیدهای عمومی و خصوصی لازم برای ارسال (فروش)، دریافت (خرید) و ذخیره ارزهای دیجیتال را نگه‌داری می‌کند. وقتی ارز دیجیتال می‌خرید، معمولاً ارزها در ابتدا در کیف پول صرافی که از آن خرید کرده‌اید ذخیره می‌شود.

توصیه می‌شود که دارایی‌های خود را در طولانی‌مدت و با مبالغ زیاد، درون کیف پول‌های صرافی نگه‌داری نکنید چرا که این کیف پول‌ها معمولاً از نوع نرم‌افزاری و امانی هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد. بنابراین، بهتر است ارز دیجیتال خود را به کیف پول شخصی که از قبل انتخاب کرده‌اید منتقل کنید.

زمانی‌که می‌خواهید برای کسی ارز دیجیتال، مثلاً بیت کوین بفرستید، باید آدرس عمومی بیت کوین شخص مقابل را داشته باشید. پس از وارد کردن آدرس عمومی گیرنده و مبلغ تراکنش، با کلید خصوصی خود تراکنش را امضا کرده و آنرا تأیید می‌کنید تا پردازش شود.

زمانی‌که می‌خواهید از کسی بیت کوین دریافت کنید، باید آدرس بیت کوین خود را (که نسخه هش‌شده کلید عمومی شماست) با آنها به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که فقط برای دریافت ارز دیجیتال به کلید خصوصی خود نیاز ندارید، برای دسترسی به آن ارزها یا انتقال و استفاده از آنها هم باید از کلید خصوصی استفاده کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان از ۳ نظر دسته‌بندی کرد:

  • کیف پول سرد یا گرم
  • کیف پول سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، یا کاغذی
  • کیف پول امانی (Custodial) یا غیرامانی (Non-custodial)

شما می‌توانید از ترکیب‌های مختلفی از این کیف پول‌ها استفاده کنید؛ مثلاً کیف پول سرد سخت‌افزاری غیرامانی یا کیف پول گرم نرم‌افزاری امانی. به همین خاطر باید نیازهای خود را در نظر بگیرید و انواع کیف پول ارز دیجیتال را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کیف پول سرد (Cold Wallet) و گرم (Hot wallet) چه تفاوتی دارند؟

آنچه سرد یا گرم بودن یک کیف پول را تعیین می‌کند، اتصال آن به اینترنت است. کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل هستند و بنابراین امنیت کمتر و خطرات بیشتری دارند اما کاربرپسند و اکثراً رایگان هستند.

از سوی دیگر، کیف پول‌های سرد ذخیره‌سازی را به‌صورت آفلاین انجام می‌دهند و نیازی به اتصال به اینترنت ندارند. بنابراین، امنیت بهتری دارند و در مقابل حمله هکرها یا بدافزارها مقاوم‌تر هستند. در جدول زیر تفاوت‌های کیف پول سرد و گرم را بررسی می‌کنیم.

کیف پول گرم کیف پول سرد
نحوه اتصال اتصال از طریق اینترنت معمولاً باید آنها را از طریق یو‌اس‌بی (USB) به دستگاه خود متصل کنید.
دسترسی دسترسی آسان به ارزها در هرکجا و هرزمان دسترسی سخت‌تر به‌دلیل نحوه اتصال آن
هزینه معمولاً رایگان برای تهیه آنها باید هزینه پرداخت کنید.
امنیت امنیت پایین‌تر در مقابل حمله هکرها، کلاهبرداران و بدافزارها امنیت بالاتر به دلیل آفلاین بودن
موارد استفاده برای تراکنش‌های روزانه، مناسب برای تریدرها برای هولدرها، مناسب برای مبالغ بالا و نگهداری طولانی‌مدت
انواع ولت‌های نرم‌افزاری مانند برنامه‌های موبایل و دسکتاپ و نسخه وب کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی

کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری در دسته کیف پول‌های گرم قرار می‌گیرند، چراکه به اینترنت متصل هستند. این کیف پول‌های آنلاین شامل برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های گوشی موبایل، نرم‌افزار مبتنی بر وب و افزونه‌های مرورگر هستند.

در کیف پول نرم‌افزاری، رمز عبور شما بر روی سرورهای آنلاین ذخیره می‌شود و بنابراین خطرات بالقوه‌ای را بوجود می‌آورد، با اینکه همین ویژگی باعث می‌شود این ولت‌ها دسترسی بهتر و آسان‌تری داشته باشند.

البته بسیاری از کاربران از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند چون به زیرساخت آنها اعتماد دارند. بسیاری از این کیف پول‌ها امنیت بالایی ارائه می‌دهند و سابقه خوبی دارند.تراست ولت و متامسک از جمله کیف پول‌های نرم‌افزاری موردعلاقه ایرانی‌ها هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توانند نسخه‌های مختلفی برای استفاده در دسکتاپ و گوشی موبایل داشته باشند. برخی کیف پول‌ها تنها بر پایه وب هستند، برخی برنامه موبایل دارند و برخی همه نسخه‌ها را برای راحتی کاربران ارائه می‌دهند.

هنگام انتخاب کیف پول نرم‌افزاری مناسب، باید دقت کنید که شما برای نیازها و راحتی خودتان به کدام نسخه نیاز دارید و دقت کنید که کیف پول انتخابی، نرم‌افزار موردنیاز شما را داشته باشد.

کیف پول نرم‌افزاری بر پایه وب

همانطور که از نام آن پیداست، این کیف پول‌ها در مرورگرهای اینترنتی قابل دسترسی هستند. در واقع کیف پول‌های بر پایه وب، مانند صفحه‌ای در مرورگری که استفاده می‌کنید (مثلاً کروم یا فایرفاکس) باز می‌شوند. اگر یک کیف پول فقط نسخه نرم‌افزار بر پایه وب داشته باشد، یعنی جایی خارج از آن صفحه در مرورگر شما وجود ندارد.

برخی از این نوع کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی شما را در وب نگه می‌دارند بنابراین مستعد حملات DDOS (حمله گسترده به سرور) هستند؛ یعنی امکان دارد زمانی به دلایل مختلف از دسترسی به کیف پول خود منع شوید.

کیف پول‌های نرم‌افزاری بر پایه وب، کم‌ترین امنیت را در مقابل دیگر انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال ارائه می‌دهند. به همین دلیل برای نگه‌داری مبالغ کم یا برای ذخیره کوتاه‌مدت مناسب هستند. آنها برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شوند و امکان تراکنش‌های سریع را فراهم می‌کنند.

کیف پول نرم‌افزاری به صورت افزونه مرورگر

برخی کیف پول‌ها نسخه افزونه مرورگر ارائه می‌دهند. زمانی‌که افزونه مرورگر یک کیف پول را دانلود می‌کنید، می‌توانید مرورگر خود را باز کرده و با یک کلیک، کیف پول را باز کنید که در قالب یک پنجره کوچک در گوشه صفحه لپتاپ یا کامپیوتر شما نمایش داده می‌شود.

افزونه‌های مرورگر نیز نوعی نرم‌افزار بر پایه وب هستند، چون فقط از طریق باز کردن مرورگر خود به آن دسترسی دارید. در نظر داشته باشید که کیف پول بر پایه وب را می‌توان در گوشی موبایل هم باز کرد، اما افزونه‌های مرورگر تنها در دسکتاپ (یعنی کامپیوتر یا لپتاپ) در دسترس هستند.

پس از راه‌اندازی افزونه مرورگر کیف پول خود، به راحتی می‌توانید به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید و استفاده از آنها بسیار آسان است.

ولت نرم‌افزاری به صورت برنامه دسکتاپ

این نوع کیف پول ارز دیجیتال، برنامه‌های نرم‌افزاری قابل‌نصب هستند. آنها می‌توانند برای سیستم عامل‌های دسکتاپی مختلف مانند ویندوز، مک و لینوکس طراحی شوند تا نیاز همه کاربران را برطرف کنند.

پس از نصب برنامه دسکتاپ یک کیف پول، به‌راحتی روی آن کلیک کرده و از آن برای خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید. البته برای تضمین امنیت آنها بهتر است روی سیستم خود آنتی ویروس نصب کرده باشید، برنامه را آپدیت نگه‌دارید و به‌صورت منظم از رایانه خود پشتیبان‌گیری یا بک‎آپ داشته باشید.

کیف پول نرم‌افزاری به صورت برنامه گوشی موبایل

این نوع کیف پول درست مانند کیف پول قبلی است، فقط به‌جای نصب روی رایانه یا دسکتاپ، برنامه آنرا روی گوشی موبایل خود دانلود و نصب می‌کنید. این گزینه بیشتر مناسب افرادی است که اکثراً یا همیشه با تلفن همراه خود کار می‌کنند و تراکنش‌ها و معاملات خود را از این طریق انجام می‌دهند.

شما می‌توانید نرم‌افزار موبایل کیف پول خود را از طریق گوگل پلی (برای اندروید) یا اپ استور (برای iOS) دانلود کنید؛ البته دقت کنید که نسخه واقعی برنامه باشد. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید وارد وب‌سایت کیف پول مورد نظر شوید و لینک‌های دانلود نرم‌افزار را از صفحه دانلود وب‌سایت اصلی پیدا کنید.

برخی پیشنهاد می‌کنند که کیف پول خود را روی یک موبایل که خیلی از آن استفاده نمی‌کنید نصب کنید، اما اگر امکان این کار را ندارید با رعایت نکات امنیتی و حفظ حریم خصوصی گوشی موبایل خود می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را تضمین کنید.

کیف پول کاغذی

کاربران اولیه ارزهای دیجیتال، کلیدهای خود را روی کاغذ می‌نوشتند یا تایپ می‌کردند که به این نوع ولت، کیف پول کاغذی می‌گویند. کیف پول کاغذی در دسته کیف پول سرد قرار می‌گیرد.

بعدها کیف پول‌های کاغذی به گونه‌ای تکامل یافتند که شامل کلیدها و کدهای QR هم می‌شدند؛ بدین طریق با گوشی‌های موبایل می‌توان آنها را اسکن کرد. با این حال، کیف پول‌های کاغذی به راحتی آسیب می‌بینند یا گم می‌شوند، بنابراین دیگر افراد زیادی از آنها استفاده نمی‌کنند.

البته استفاده از کیف پول کاغذی اشکالی ندارد، اگر اقدامات لازم را برای نگهداری صحیح آن در گاوصندوق یا صندوق امانات انجام دهید و هر چند وقت یکبار آنرا بررسی کنید تا از خراب‌نشدن آن اطمینان حاصل کنید.

کیف پول سخت‌افزاری

یک نوع امن‌تر از کیف پول‌های سرد، کیف پول سخت‌افزاری است. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند یک فلش USB هستند و به حفظ کلیدهای خصوصی شما در برابر هکرها کمک می‌کنند. تنها خطری که کیف پول سخت‌افزاری را تهدید می‌کند این است که به سرقت برود.

کیف پول‌های سخت‌افزاری همچنین دارای یک لایه امنیتی اضافی نسبت به کیف‌پول‌های کاغذی هستند: آنها از کاربران می‌خواهند برای دسترسی به محتوای دستگاه، یک رمز عبور یا پین وارد کنند. اگر پین خود را فراموش کنید، دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست می‌دهید. همچنین کار کردن با کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی سخت‌تر از انواع نرم‌افزاری آن است.

ایده پشت کیف پول‌های سخت‌افزاری، جدا کردن کلیدهای خصوصی از فضای ذخیره‌سازی آنلاین مانند رایانه یا تلفن همراه است که در برابر هک آسیب‌پذیرتر هستند. ذخیره‌کردن کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین از این امر جلوگیری می‌کند، زیرا هکرها برای دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربر باید کیف پول سخت‌افزاری را به صورت فیزیکی سرقت کنند.

کیف پول امانی و غیرامانی چه تفاوتی دارند؟

انواع کیف پول ارز دیجیتال از نظر امانی (Custodial) یا غیرامانی (Non-custodial) بودن آنها نیز دسته‌بندی می‌شوند که مسئله بسیار مهمی است.

در کیف پول امانی، کلیدهای خصوصی شما توسط یک نهاد شخص ثالث مانند یک صرافی نگه‌داری می‌شود. برعکس، در کیف پول‌های غیرامانی، خود شما مسئول نگه‌داری از کلیدهای خصوصی خود هستید و شخص دیگری به آن دسترسی ندارد.

کیف پول امانی کیف پول غیرامانی
کنترل کلیدهای خصوصی توسط شخص ثالث انجام می‌شود. کاربر کنترل کامل بر آنها دارد.
امنیت در معرض خطر هک صرافی یا شرکت مربوطه است. در معرض هک کمتری است.
رابط کاربری کاربرپسند است و راه‌اندازی آسان دارد. یادگیری بیشتری نیاز دارد.
امکان بازیابی معمولاً صرافی می‌تواند حساب شما را بازیابی کند. اگر کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی خود را گم کنید، امکان بازیابی ندارد.
حریم خصوصی حریم خصوصی محدود و کم حریم خصوصی زیاد

سوالات متداول

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تراست ولت، متامسک و لجر در زمره‌ی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال قرار دارند.

کدام کیف پول ارز دیجیتال بالاترین سطح امنیت را ارائه می‌دهد؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر لجر و ترزور در قیاس با کیف پول‌های نرم‌افزاری، از امنیت بیشتری برخوردارند.

آیا کیف پول‌های ارز دیجیتال هزینه بردار هستند؟

بهره‌گیری از کیف پول‌های نرم‌افزاری مستلزم پرداخت هزینه نیست، حال آنکه استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری نیازمند تهیه‌ی دستگاه مربوطه است.

اگر کیف پول ارز دیجیتال از روی تلفن همراه حذف شود، چه اقدامی باید صورت انجام داد؟

شما می‌توانید برنامه‌ی کیف پول را بر روی همان تلفن همراه یا دستگاهی دیگر نصب نموده و عبارت بازیابی کیف پول را که پیشتر یادداشت نموده‌اید، وارد کنید تا بدین ترتیب، دسترسی خود به کیف پول را مجدداً بازگردانید.

 

منبع:عصرایران

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا