اخبار روز

آیا قیمت خرید تضمینی گندم تغییر می کند / بازی دولت با گندم کاران؟


مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور در نامه ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی شورای اسلامی، خواستار بررسی قیمت خرید تضمینی گندم شد.

به گزارش مانیبان، علیقلی ایمانی، مدیرکل بنیاد ملی گندم کاران کشور در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی شورای اسلامی، بخش کشاورزی را نقش مهمی ایفا می کند. در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور. کشاورزی اقتصادی در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت بسیار طاقت فرسا و با درآمد و سود کم است و خطر وقوع بلایای طبیعی مانند. سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری ها، تگرگ، طوفان و غیره. هیچ دلیلی برای تشویق جوانان چه تحصیلکرده و چه غیر تحصیلکرده برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن کشاورزان در بخش کشاورزی این را ثابت می کند، به همین دلیل است که کشاورزی توسط دولت های سراسر جهان حمایت می شود.

بر این اساس ائمه انقلاب نیز در سخنان خود بر حمایت از بخش کشاورزی تاکید کرده‌اند، اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین‌آلات، قطعات یدکی حمل و نقل، حقوق و سایر اقلام مرتبط با کشاورزی به طور مستمر افزایش یافته است. تحت رژیم و وجود دارد، زیرا کشاورزان تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تامین می کنند، به جز مقدار کمی کود یارانه ای که نیاز ندارند و مابقی کود مورد نیاز خود را از بازار آزاد می خرند. و در قیمت محصولات لحاظ نشده است.

به همین دلیل کشاورزان زحمتکشی که با سود بانکی بالا و هزینه های گزاف تولید می کنند، علیرغم اینکه در ابتدای فصل کشاورزی قیمت تضمینی گندم 19500 تومان تعیین شد، پس از چند ماه با وجود افزایش قیمت نهاده ها قیمت ها مخصوصا کود و سم و تورم متاسفانه به 17500 کاهش یافت که معظم له بارها با ارسال نامه به رئیس جمهور و مصاحبه تلویزیونی نرخ 17500 را خلاف قانون دانسته اند. رادیو، مطبوعات و فضای مجازی از او خواستند قانون را رعایت کند و هزینه 19500 را بپذیرد یا کسری را با پاداش تحویل جبران کند.

امروز که به فصل برداشت گندم رسیده‌ایم، بارندگی‌ها را خدا را شکر می‌کنیم و از مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزی بابت تامین نهاده‌های آموزش استفاده‌کنندگان، بذر اصلاح‌شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها سپاسگزاریم. تامین سم لازم و سایر مسائل مربوط به تولید و تلاش گندمکاران باعث بی نیازی کشور از تامین گندم برای مردم شد، انتظار گندمکاران این است که معظم له به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در شورای اسلامی، از منظر نظارت و اصلاح قیمت گندم به این موضوع پرداخته است. تایید دو نفر از اعضای ناظر از طرف شما در شورای قیمت، هم امسال و هم در سال آینده که امیدواریم در تولید گندم به خودکفایی 100 درصدی برسیم، بارقه امیدی را در دل گندمکاران ایجاد کرده است.

از سوی دیگر تقاضا داریم برای پرهیز از ورود دلالان و واسطه ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی در پرداخت به موقع مطالبات تولیدکنندگان گندم صورت گیرد زیرا از ابتدای فصل برداشت 7 فروردین نزدیک به یک ماه است که بیش از 600 هزار تن گندم به سیلوهای دولتی تحویل داده شده است، اما حتی یک ریال هم بابت قیمت گندم پرداخت نشده است و همین امر باعث نگرانی جامعه گندم کاران شده و پای دلالان را به روی گندم باز کرده است لذا بار دیگر تاکید می شود که معظم له و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس با تدابیر و اقدامات مناسب در جهت جلب رضایت گندمکاران تلاش نمایند. به خواست خدا


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا