دانستنی ها

آمار وحشتناک چاقی ایرانی

بسیاری از مردم فکر می کنند که چاقی فقط زیبایی آنها را از بین می برد و دلیل اصلی کاهش وزن آنها فقط حفظ اندام است. با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که اضافه وزن و چاقی عوامل خطر اصلی برای ظهور تقریبا 13 نوع سرطان هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آمار مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، چاقی از 20 درصد جمعیت کشور در 40 سال گذشته به 70 درصد در حال حاضر افزایش یافته است. این به معنای افزایش تقریباً 6 برابری است. علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی مانند سبک زندگی، تغذیه و استرس نیز در این زمینه بسیار موثر است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، بیش از 56 درصد جمعیت بالای 18 سال ایران دارای شاخص توده بدنی بالای 30 هستند و به همین دلیل چاق یا دارای اضافه وزن محسوب می شوند. این در حالی است که 4.5 درصد از جمعیت کشور چاق هستند که البته این یک بیماری محسوب می شود و عموما مردم نقشی در بروز آن ندارند.

در واقع چاقی عامل 40 درصد سرطان هاست. اخیراً وزارت بهداشت اعلام کرده است که 90 درصد ایرانی ها به اندازه کافی ورزش نمی کنند و مشکل چاقی فقط مربوط به بزرگسالان نیست. به طوری که بیش از 15 درصد کودکان و جوانان کشور چاق هستند و این به دلیل تغییر سبک زندگی در کشور است.

13 نوع سرطان با عوامل چاقی

متخصصان در مطالعات اخیر هشدار داده اند که چاقی با 32 نوع سرطان مرتبط است و در واقع، 40 درصد سرطان ها ناشی از چاقی است. در همین حال، موسسه ملی سرطان آمریکا به تازگی اعلام کرده است که چاقی و اضافه وزن به وضوح با حداقل 13 نوع سرطان مرتبط است. به ویژه انواع سرطان سینه پس از یائسگی، سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده، سرطان رحم، سرطان کبد، سرطان تیروئید، سرطان پانکراس، سرطان کلیه، سرطان تخمدان، سرطان کیسه صفرا، سرطان مغز، مری و سرطان مولتیپل میلوما (یکی از شایع ترین تومورهای استخوانی).

البته درصد موارد منتسب به اضافه وزن یا چاقی برای انواع مختلف سرطان متفاوت است. به عنوان مثال، چاقی در حدود 54 درصد از زنان مبتلا به سرطان کیسه صفرا نقش دارد و برخی از سرطان ها مانند سرطان های مرتبط با مری، در حدود 44 درصد نقش دارند.

تحقیقات جهانی نشان می دهد که افزایش وزن و اضافه وزن در بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد. کارشناسان می گویند نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است، بنابراین درک ارتباط بین چاقی و خطر طولانی مدت بیماری هایی مانند سرطان برای بهبود سلامت عمومی بسیار مهم است.

سرطان سینه را دست کم نگیرید/از استرس بیش از حد اجتناب کنید

جراح سینه دکتر آسیه الفتبخش نیز در این باره می گوید: علاوه بر اینکه ژنتیک، وراثت یا سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد، عوامل محیطی نیز ممکن است در برخی سرطان ها به ویژه سرطان سینه نقش داشته باشند. .

به گفته این جراح سینه، چاقی، کم تحرکی یا کم تحرکی و استرس شدید از مهم ترین عوامل محیطی هستند که مستقیماً با بروز سرطان هایی مانند سرطان سینه مرتبط هستند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر در زنان یائسه با افزایش متوسط ​​​​خطر سرطان سینه مرتبط است. به عنوان مثال، افزایش 5 امتیازی در BMI با افزایش 12 درصدی خطر مرتبط است. در میان زنان چاق یائسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با زنان با وزن طبیعی 20 تا 40 درصد افزایش می یابد. چاقی در مردان یک عامل خطر برای سرطان سینه است.

چه ارتباطی بین چاقی و سرطان وجود دارد؟

بنابراین، چاقی چگونه با تشکیل سرطان ارتباط دارد و چگونه بر آن تأثیر می گذارد؟ به گفته متخصصان، افراد چاق اغلب سطوح پایینی از التهاب مزمن دارند که به مرور زمان می تواند منجر به آسیب DNA و سرطان شود. افراد دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی به بیماری‌ها یا اختلالاتی مبتلا می‌شوند که با التهاب موضعی مزمن مرتبط یا ایجاد می‌شوند و این یکی از عوامل خطر برای برخی سرطان‌ها است.

در این زمینه، پزشک عمومی دکتر. احسان شعیشته می گوید: چاقی باعث التهاب مزمن در بدن می شود و تولید طبیعی هورمون هایی مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل می کند که از عوامل سرطان زا هستند.

به گفته این پزشک، افرادی که دارای چاقی مفرط هستند، 5 برابر بیشتر از افراد با وزن مناسب در معرض ابتلا به سرطان مری هستند. احتمال بروز علائم سرطان رحم 7 برابر بیشتر است. مطالعات جهانی ثابت کرده اند که کاهش وزن و کاهش توده بدن (BMI) می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

از توده بدن خود غافل نشوید

BMI یا شاخص توده بدنی اغلب برای تخمین خطر بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سایر بیماری ها استفاده می شود. شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 وزن طبیعی، بین 25 تا 29.9 نشان دهنده اضافه وزن و بین 30 تا 34.9 نشان دهنده چاقی است. BMI بیشتر از 35 نشان دهنده چاقی مرضی است.

داشتن شاخص توده بدنی (BMI) 30 که آستانه چاقی کل است، خطر ابتلا به سرطان هایی مانند روده بزرگ، کلیه، سینه و رحم را در زنان تقریباً 12 درصد و در مردان تقریباً 24 درصد افزایش می دهد. بنابراین بهتر است افراد از توده بدن خود آگاه باشند. در حال حاضر سایت هایی وجود دارد که می توانید با وارد کردن یک سری اطلاعات از قبیل وزن، قد، سن، جنسیت، به حجم بدن خود پی ببرید. اگر می خواهید در مورد بدن، چاقی یا تعداد توده بدنی خود بیشتر بدانید، مراکزی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند و احساس راحتی می کنید تا بتوانید با یک برنامه ریزی مناسب به یک توده بدنی مناسب و استاندارد برسید.

البته شاخص توده بدنی تنها معیاری نیست که سلامت افراد را تعیین می کند و محققان معتقدند که افراد برای حفظ سلامت باید به تغذیه سالم، فعالیت بدنی و خواب کافی توجه کنند. فقط روی وزن آنها تمرکز نکنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا