اخبار روز

گوزن زامبی/ اگر این بیماری گوزن به انسان انتقال پیدا کند، فاجعه به بار می‌آید!

CWD که معمولا به عنوان بیماری گوزن زامبی شناخته می شود، برای اولین بار در ماه نوامبر در پارک ملی یلوستون کشف شد که باعث نگرانی کارشناسان حیات وحش و حافظان محیط زیست شد. پس از انجام چندین آزمایش تشخیصی، خدمات پارک ملی وجود این بیماری را در یک گوزن بالغ یافت شده در نزدیکی دریاچه یلوستون تأیید کرد.

این گوزن بخشی از یک مطالعه جمعیتی توسط دپارتمان بازی و ماهی وایومینگ بود و به یک قلاده GPS مجهز شد. این بیماری که باعث آب‌ریزش، بی‌حالی و تلو تلو خوردن حیوانات می‌شود، در 800 آهو در وایومینگ یافت شده است. با این حال، برخی از دانشمندان می گویند، از زمان اولین مورد یلوستون CWD، این نگرانی وجود داشته است که بیماری مرگبار مغز ممکن است روزی به انسان سرایت کند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که این بیماری یک “فاجعه آهسته” است و از دولت‌ها خواسته‌اند تا برای احتمال سرایت آن به انسان‌ها آماده شوند، اگرچه تاکنون هیچ مورد شناخته‌شده‌ای گزارش نشده است. به گفته محقق CWD Dr. به گفته کوری اندرسون، شیوع BSE در بریتانیا نمونه ای از این بود که چگونه وقتی یک شبه حمله به دام ها اتفاق می افتد همه چیز دیوانه می شود.

اندرسون، یکی یکی از مدیران برنامه در مرکز تحقیقات و سیاست بیماری‌های عفونی (CIDRAP) بر اهمیت آمادگی در صورت انتقال بیماری به انسان تأکید کرد. به گفته وی، ما در مورد احتمال وقوع چنین اتفاقی صحبت می کنیم. هیچ کس نمی گوید که این قطعاً اتفاق خواهد افتاد، اما مهم این است که مردم آماده باشند. ترس از بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان از زمان همه گیری COVID-19 افزایش یافته است.

با توجه به تغییرات آب و هوایی و جنگل زدایی، همه گیری های ناشی از برخی بیماری های عفونی مشترک انسان ممکن است در آینده بیشتر شود. محققان افزودند که شواهد اپیدمی‌های اخیر ناشی از انتقال بیماری از حیوان به انسان نشان می‌دهد که این یک راش یا خوشه‌ای تصادفی نیست، بلکه از روندی چندین دهه پیروی می‌کند که در آن اپیدمی‌های ناشی از انتقال هم بزرگ‌تر و هم مکرر شده‌اند.

به‌علاوه، یک مطالعه می‌گوید تأثیر کووید-۱۹ و سایر اپیدمی‌های کنونی بر سلامت و معیشت مردم، نیاز به درک بهتر فرآیند سرریز بیماری‌های عفونی را برجسته کرده است. این مطالعه می‌گوید که پاتوژن‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام باعث بیشتر اپیدمی‌های مدرن می‌شوند، زیرا آنها از طریق شکار، تجاوز به زیستگاه و دامداری شدید از حیوانات وحشی یا حیوانات اهلی به انسان می‌پرند و تنها ترس از بیماری‌های حیوانات را افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، CWD در جمعیت های حیوانی حداقل در 31 ایالت ایالات متحده، کانادا، نروژ، فنلاند، سوئد و کره جنوبی شناسایی شده است. هیچ موردی از عفونت انسانی گزارش نشده است. با این حال، به دلیل زمان زیادی که طول می کشد تا علائم ظاهر شوند، دانشمندان انتظار دارند سال ها مطالعه انتقال CWD طول بکشد تا بتوانند تعیین کنند CWD چقدر برای انسان خطرناک است.

علائم ممکن است تا یک سال طول بکشد تا ظاهر شوند و برخی آن را بیماری گوزن زامبی می نامند زیرا مغز و سیستم عصبی میزبان را تغییر می دهد. CDC به شکارچیان توصیه می کند که احتیاط کنند و گوزن ها را قبل از مصرف گوشت گوزن در منطقه آزمایش کنند.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا