اخبار روز سینما

منوچهر آذری: دو دانگ از سینما نیاگارا برای زری خوب است







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، گفتن چیزی در مورد حاتمی آسان نیست، به خصوص وقتی حرف برای گفتن و شنیدن زیاد باشد. پدر این خانواده علی حاتمی است که کارگردان و دیالوگ نویس برجسته ای بود، بنابراین حتی نسل Z هم با «هزاردستان» او آشنا هستند. مادر خانواده زری خوشکام از بازیگران سرشناس قبل و بعد از انقلاب بود. دختر خانواده لیلا حاتمی است و او را به عنوان بازیگر دیده ایم.

بازتاب آنلاین نوشت: یک زوج هنرمند که یکی یکی از شروط ازدواج پدر زری خوشکام برای ازدواج دخترش با علی حاتمی این بود که دخترش نباید در سینما ظاهر شود زیرا خانواده زری از ابتدا مخالف فعالیت دخترش در سینما بودند. علی حاتمی از زری خواستگاری کرد. خانواده شرایطی را تعیین کردند که علی کاملاً پذیرفت. پدر زری از علی خواست که دخترش دیگر در سینما کار نکند و علی حاتمی هم قبول کرد و پدر را متقاعد کرد که این هنرمند فقط در فیلم های علی حاتمی بازی کند.

زری خوشکام تا قبل از ازدواج حدود یک سال در سینمای ایران فعالیت کرده بود و در سال 50 وقتی ازدواج کرد به توصیه پدرش و تصمیم خودش تصمیم گرفت به قلب خانواده توجه کند. او سه ماه بعد از ازدواج باردار شد و حتی مدتی نتوانست کاری انجام دهد زیرا مدتی قبل از ازدواجش 15 قرارداد 200 هزار تومانی بسته بود که در این قراردادها بسیار گران به حساب می آمد.

با 200 تومان می توانید یک آپارتمان 200300 متری در مناطق خوب تهران بخرید. اما با وجود این شرایط تمام پول و پیش پرداختی را که دریافت کرده بود پس داد و دست از کار کشید.

البته بعد از انقلاب این هنرمند نزدیک به سی سال توقیف بود و سرانجام در بیست و هفتم درگذشت. اردیبهشت ماه در سال 1403 زهرا خوشکام در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت و اکنون شاید چند هزار دستی که در ابتدای داستان از آنها صحبت کردیم هنوز زنده باشند. یکی یکی از این افراد منوچهر آذری است که در آثار علی حاتمی او را با نقش باربر گراند هتل هزار دوستان به یاد داریم که چندین فعالیت مشترک با زری خوشکام و علی حاتمی داشت.

همان روز صبح که خبر فوت زری خوشکام منتشر شد، با او تماس گرفتم، او تازه کارش را در رادیو تمام کرده بود. وقتی این خبر را به او گفتم، آه سختی کشید و گفت: «آقا. حاتمی و خانم خوشکام هنرمندان بسیار با استعداد و فرهیخته ای هستند که برای این کشور با فرهنگ و تاثیرگذار بودند و حالا سینمای ایران باید غم از دست دادن چهره دیگری را تحمل کند. خانم خوشکام در عرصه بازیگری فردی بسیار توانا و درخشان بودند اما سالها اجازه فعالیت نداشتند، روحشان قرین آرامش باشد.»

او در مورد تجربه بازی خوشکام با زری گفت: من وارد هستم. یکی از پلان های «هزاردستان» که من در کنار خانم خوشکام بازی کردم و بازی شگفت انگیزی داشتند، علی حاتمی و زری خوشکام هیچ وقت خود را با بقیه متفاوت نمی دیدند و مثلاً وقتی می خواستیم غذا بخوریم، هیچ وقت نبودیم. متفاوت همه سر یک میز جمع شده بودند، چیزی یادم نیست که خانم خوشکام به عنوان همسر کارگردان دیر به پوستر آمد یا کم و بیش کاری کرد که بقیه بازیگران انجام دادند، همیشه با ما بود و به طوری که آنها حامی بسیار خوبی برای علی حاتمی بودند.

آذری ادامه داد: متأسفانه با خانواده حاتمی ارتباط چندان صمیمی نداشتم، اما می دانم که دو دانگ از سینما نیاگارا برای خانم خوشکام، دو دانگ برای یک نفر دیگر و دو دانگ برای فونداسیون بود. و این سینما سال هاست که استفاده نمی شود و متروکه می ماند و هر چند سال یک بار آتش می گیرد. من مطمئن نیستم، اما فکر می کنم هنوز به نام او است. «سینما نیاگارا در آن زمان حال و هوای خاصی داشت، جوانان دور هم جمع می‌شدند، چای و نسکافه می‌نوشیدند و فیلم تماشا می‌کردند.»

این هنرمند باتجربه در پایان گفت: جای هر دو خیلی خالی است. من با علی حاتمی زیاد کار کرده ام و جز زری خوشکام که البته بعد از ازدواج به عنوان بازیگر شناخته می شود، چیز دیگری از او ندارم. عالی بود. به لیلا حاتمی و سینمای ایران تسلیت می گویم.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا