اخبار روز

فواید و کاربردهای ویچ هازل + عوارض جانبی

فندق طلسم شده (فندق جادوگر) با نام علمی.Hamamelis virginiana L گیاهی با خواص بی شمار است. زمانی که فواید این گیاه را بدانید، دیگر نام آن برایتان عجیب نخواهد بود. این گیاه درختچه ای بومی سواحل شرقی آمریکا است که به عنوان یک گیاه زینتی در فضای باز نیز استفاده می شود.

عصاره فندق جادوگر حاوی بسیاری از پلی فنول ها و تانن ها است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و قابض می دهد. این عصاره به عنوان یک قابض طبیعی و درمان کننده بسیاری از مشکلات پوستی شناخته شده است و از دیرباز در پزشکی استفاده می شده است.

آیا به خرید فندق طلسم شده فکر می کنید؟ قبل از آن، با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد فواید، کاربردها و عوارض جانبی فندق جادوگر بیشتر بدانید.

کاربردها و خواص فندق جادوگر

به گزارش لافارر، در زیر می توانید خواص فندق جادوگر که به فارسی به نام های فندق جادوگر یا فندق جادوگر، فندق جادوگر، نارون ویچ و فندق جادوگر نیز شناخته می شود را بخوانید:

1) قابض یا قابض منافذ است

قابض ترکیبی است که به انقباض سلول های پوست و سایر بافت ها کمک می کند.

عصاره فندق جادوگر یکی یکی از قوی ترین قابض های موجود در طبیعت است. این خاصیت می تواند به درمان آکنه، تحریک، حساسیت و خارش پوست صورت کمک کند. معمولاً عصاره این گیاه دارویی به صورت موضعی روی پوست مالیده می شود.

2) به درمان آکنه کمک می کند

در بسیاری از موارد از عصاره فندق جادوگر یا فرآورده های حاوی عصاره این گیاه مانند ماسک ضد آکنه به صورت خارجی برای درمان آکنه استفاده می شود. خاصیت قابض این گیاه آن را به گزینه ای مناسب برای افراد دارای پوست چرب تبدیل می کند. طبق برخی تحقیقات، پوست را تسکین می دهد و بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به آکنه مفید باشد.

3) برای درمان جوش های پوستی مفید است

به دلیل خواص ضد التهابی، فندق جادوگر می تواند به تسکین جوش های پوستی نیز کمک کند. ناگفته نماند که بهتر است از عصاره این گیاه روی زخم باز یا گریان استفاده نشود.

4) به درمان واریس کمک می کند

رگهای پهن و متورم پاها را واریس می نامند. وجود این رگ ها می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود. شکل و ظاهر این رگ ها نیز برای برخی نگران کننده است.

نتایج یک مطالعه در سال 2001 نشان می دهد که بسیاری از مردم از عصاره فندق برای درمان رگ های واریسی استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی این گیاه در این زمینه مورد نیاز است.

5) برای رفع شوره سر استفاده می شود

فندق افسونگر همچنین می تواند ظاهر شوره سر را کاهش دهد. با این حال، چنین ادعایی هنوز با تحقیقات ثابت نشده است. فقط یک مطالعه کوچک نشان می دهد که شامپوهای حاوی عصاره فندق جادوگر در کاهش تحریک و حساسیت پوست سر موثر هستند.

البته با توجه به بعدا مشخص شد یکی از محققان این مطالعه که با تولیدکنندگان شامپو حاوی عصاره فندق جادوگر در تماس بوده اند، باید گفت که برای اثبات تأثیر این گیاه در کاهش شوره سر به مطالعات مستقل بیشتری نیاز است.

6) به التیام آفتاب سوختگی کمک می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، فندق جادوگر دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین این گیاه می تواند به کاهش اثرات آفتاب سوختگی کمک کند.

می توانید یک تکه پنبه را در عصاره فندق جادوگر (محلولی حاوی 5 تا 15 درصد ماده موثره) آغشته کنید و آن را روی آفتاب سوختگی خود بمالید. گیاه آلوئه ورا نیز همین خاصیت را دارد. بنابراین استفاده از هر دو گیاه می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

۷) اثرات نیش و نیش حشرات را به طور موثر از بین می برد

مانند آفتاب سوختگی، نیش و نیش حشرات می تواند باعث تورم و التهاب شود. در این موارد استفاده از عصاره رقیق شده فندق باعث رفع ناراحتی و خارش در محل گزش می شود.

8) پوست خشک را تغذیه و مرطوب می کند

ممکن است تصور شود که هر ماده ای که اثر قابض یا قابض داشته باشد باعث خشکی پوست می شود. این تصور اشتباهی است! در واقع، استفاده از محصولات مرطوب کننده حاوی عصاره فندق جادوگر بر روی پوست بلافاصله پس از حمام می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

به یاد داشته باشید که محصولات حاوی عصاره الکلی فندق جادوگر پوست شما را به طور غیر منتظره ای خشک می کند. بنابراین از محصولاتی که حاوی عصاره آبی فندق هستند استفاده کنید.

9) به مبارزه با علائم پیری و آسیب آفتاب کمک می کند

عصاره فندق جادوگر سرشار از خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و قابض است. این گیاه با کاهش اندازه منافذ باز پوست و محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد، برای مقابله با علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، تغییر رنگ و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست مناسب است.

علاوه بر این، پلی فنل ها و تانن های موجود در این گیاه به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند.

10) برای بهبود علائم کشش استفاده می شود

برخی از افراد از عصاره فندق جادوگر به صورت موضعی برای کاهش علائم کشش در دوران بارداری استفاده می کنند. اما هیچ مطالعه ای برای اثبات این ویژگی انجام نشده است.

11) در بهبود کبودی موثر است

خواص ضد التهابی قوی فندق جادوگر به کوچک شدن عروق خونی، کاهش تورم و کاهش کبودی کمک می کند. برای کاهش کبودی، مقداری عصاره را روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید و خوب ماساژ دهید. سپس به نتیجه نگاه کنید!

12) به درمان اگزما و پسوریازیس کمک می کند

افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس می دانند که خارش ناشی از بیماری آنها چقدر دردناک است. خواص ضد التهابی و قابض فندق جادوگر خارش، سوزش، قرمزی و پوسته پوسته شدن ناشی از این دو بیماری پوستی را کاهش می دهد.

با توجه به حساسیت پوست در این موارد باید از محصولاتی که مخصوص این مشکلات پوستی طراحی شده اند استفاده کنید. وجود خاک رس سبز فرانسوی یا روغن چریش در این محصولات نیز می تواند به رفع سریعتر مشکل کمک کند.

13) برای کاهش پف چشم مفید است

با نزدیک شدن به فصل امتحانات یا افزایش استرس در محل کار، ممکن است چشمان شما خسته و پف کرده به نظر برسد. زیرا پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است.

14) برای درمان بواسیر استفاده می شود

هموروئید یا بواسیر از تورم وریدهای اطراف مقعد یا رکتوم به وجود می آید. هموروئید می تواند با خارش، خونریزی و درد و ناراحتی در مقعد همراه باشد. اثر ضد التهابی فندق جادوگر در اینجا نیز به چشم می خورد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افزودن عصاره فندق جادوگر به وان حمام می تواند تا حدودی مشکلات ناشی از هموروئید را کاهش دهد. البته تحقیقات علمی تاثیر فندق جادوگر را بر هموروئید تایید نمی کند.

15) به کاهش خونریزی کمک می کند

اثر قابض فندق جادوگر باعث سفت شدن پوست و انقباض عروق خونی کوچک می شود. به همین دلیل این گیاه از خونریزی ناشی از بریدگی های جزئی یا خونریزی بینی جلوگیری می کند.

16) در رفع گلودرد و سوزش گلو موثر است

آیا با داروهای خانگی برای گلودرد نتیجه ای نگرفتید؟ حالا وقت چشیدن فندق طلسم شده است. این گیاه منحصر به فرد نه تنها تورم و درد را تسکین می دهد، بلکه مخاط اضافی را که به دلیل عفونت در گلو ایجاد می شود، خشک می کند.

کافی است روزی دو تا سه بار جوشانده پوست یا برگ این گیاه را غرغره کرده و از بلعیدن آن خودداری کنید.

این روش درمانی خانگی در تسکین علائم گلودرد ناشی از بیماری های مختلف گلو مانند لارنژیت، التهاب لوزه ها و سینوزیت موثر است.

17) برای درمان تبخال استفاده می شود

به تاول های قرمز ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (هرپس سیمپلکس) در اطراف دهان ایجاد می شود و اغلب با خارش و سوزش همراه است که سپس به آن تبخال می گویند.

خواص ضد ویروسی و ضد التهابی فندق جادوگر می تواند در تسکین علائم تبخال بسیار موثر باشد. برای این منظور بهتر است روزی دو تا سه بار عصاره این گیاه را مستقیماً روی تبخال بمالید.

18) برای رفع جوش های پوشک (ادرار سوختگی در نوزادان) استفاده می شود.

هیچ چیز برای والدین ناراحت کننده تر از دیدن جوش های قرمز و خارش دار روی پاهای فرزند دلبندشان نیست. خوشبختانه، خواص ضد التهابی فندق جادوگر می تواند قرمزی و تحریک بثورات پوشک را کاهش دهد.

البته استفاده از عصاره خالص این گیاه باعث تحریک پوست نوزاد می شود. بنابراین استفاده از پماد حاوی عصاره پیچ امین الدوله برای نوزادان توصیه می شود.

19) به طور موثر از خارش پوست پس از اصلاح جلوگیری می کند

پس از تراشیدن موهای زائد صورت، زیر بغل یا ناحیه تناسلی، معمولاً خارش و التهاب ایجاد می شود. در اینجا از فوم پس از اصلاح با فندق جادوگر استفاده می شود. خواص قابض و ضد التهابی این گیاه برای تسکین خارش و جوش هایی که در اطراف فولیکول های تحریک شده مو ایجاد می شوند، عالی است.

20) به رفع خارش پوست در آبله مرغان کمک می کند

آبله مرغان یک بیماری بسیار پر سر و صدا است. ممکن است فقط یک بار در زندگی به این بیماری مبتلا شوید، اما خاطره بد همیشه با شما خواهد بود. مهم ترین علامت این بیماری که باید در مورد آن صحبت کرد، تاول های آبدار و آزاردهنده و خارش است.

خواص ضد التهابی و تسکین دهنده فندق جادوگر به تسکین سوزش و خارش پوست افراد مبتلا به آبله مرغان کمک می کند.

21) برای محافظت از دهان، لب و لثه استفاده می شود

خونریزی، تورم لثه، تبخال، آفت دهان و غیره همگی از مشکلات دردناک در دهان هستند. شستشوی دهان با دهانشویه حاوی عصاره فندق می تواند با این عفونت ها مبارزه کند و همچنین به کاهش تورم و درد کمک کند.

برای اثربخشی بیشتر، می توانید عصاره فندق جادوگر را با روغن نارگیل یا کندر ترکیب کنید و به صورت موضعی روی تاول، زخم یا لثه های متورم خود بمالید.

22) به پاکسازی مو و محافظت از پوست سر کمک می کند

با کمک این گیاه می توانید اکثر مشکلات مربوط به پوست سر را حل کنید. وقتی نوبت به مراقبت از مو و پوست سر می رسد، همه چیز از فندق جادوگر می آید:

  • می تواند به طور موثر ریزش مو را از بین ببرد و به آن حجم دهد.
  • به کاهش چربی و چربی اضافی کمک می کند. این امر آن را برای استفاده روی موهای چرب ایده آل می کند.
  • رگ های خونی را منقبض می کند؛ بنابراین، کاهش میزان آلرژن ها در اطراف فولیکول های مو می تواند ریزش مو را کاهش دهد.
  • این یک قابض طبیعی است و به تسکین خارش پوست سر کمک می کند.

عوارض جانبی فندق جادوگر

  • مصرف خوراکی این گیاه به دلیل داشتن تانن زیاد باعث تهوع، استفراغ و حتی آسیب کبدی می شود.
  • استفاده محلی از فندق جادوگر در درمان های خانگی و برای رفع مشکلات پوستی در بیشتر موارد به هیچ مشکلی منجر نمی شود. البته این گیاه می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا به فندق افسونگر حساسیت دارید یا نه این است که آن را روی قسمت کوچکی از پوست پشت بازو آزمایش کنید، بعد از 5 دقیقه آن را بشویید و سپس 24 ساعت صبر کنید. اگر در این مدت قرمزی، خارش یا حساسیتی وجود نداشت، مشکلی نیست و می توانید آن را در سایر نواحی پوست خود استفاده کنید.
  • به دلیل خطر آسیب از تماس با چشم خودداری کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا