اخبار خودرو

سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

به گزارش لاست خودرو، طی چند سال گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد بوده که برخی سکانداران در ابتدای وزارت خود طرح های دقیقی ارائه می دهند و معمولا در پایان آن را با دست خالی رها می کنند. دولت فعلی نیز از این مورد مستثنی است نبود و وعده های نخست وزیر وزارت صمت به چالش کشیده شد و رد شد. اما آیا سکاندار جدید تغییری در سیاست های وزارت صمت ایجاد کرده است؟

برای پاسخ باید ابتدا این سوال را مطرح کرد که چه عواملی زمینه ساز برکناری رضا فاطمی امین وزیر قبلی و روی کار آمدن عباس علی آبادی شد؟
جلسه استیضاح فاطمی امین عمدتاً حول محور خودرو از جمله قیمت بازار، وضعیت تولید و واردات آن می چرخید. نمایندگان معتقد بودند واردات خودرو در دست مافیا بوده و نهایی نشده است و از سوی دیگر قیمت خودرو در بازار آزاد به سرعت در حال افزایش است و مردم از بدیهی ترین مزایا محروم شده اند. حقوق. در مجموع تمام امور مربوط به خودرو با دقت انجام شد و نارضایتی های زیادی به وجود آمد.
در نهایت آخرین جلسه استیضاح فاطمی امین با موفقیت همراه شد نبود و سرپرست وزارت صمت خرداد 1402 به علی آبادی سپرده شد.
آیا مواردی که منجر به برکناری فاطمی امین شد اصلاح شده است؟

آمار تولید خودروسازان.

همانطور که آمار تولید خودرو نشان می دهد، علی آبادی وعده افزایش تولید خودرو را نداد. کاهش 24 درصدی تولید خودروسازان در فروردین وزیر صمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته قول افزایش تیراژ در سال جدید را داد.

سکوت مجالس خواستار علی آبادی؛ آیا سیاست های فاطمی امین تغییر کرده است؟
سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

واردات خودرو

ولی این آخر ماجرا نیست. خودروهای وارداتی همچنان قطره قطره به دست مردم می رسد. با این تفاوت که خودروهای تحویل شده با قیمت مناسب در بازار تبلیغات و خودروهایی که هنوز به دست مشتری نرسیده اند، محموله های آنها در بازار سیاه خودرو به قیمت میلیاردی به فروش می رسد. در واقع می توان گفت خودروهای خارجی که قرار بود برای اقشار متوسط ​​وارد کشور شود، در واقع مقصد قشر ثروتمند جامعه است و سایر اقشار از این فرصت محروم هستند.

سکوت مجالس خواستار علی آبادی؛ آیا سیاست های فاطمی امین تغییر کرده است؟
سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

سیستم یکپارچه تخصیص خودرو

یکی یکی از انتقاداتی که به عملکرد فاطمی امین وارد شد، طراحی سیستم یکپارچه خودرو بود. نمایندگان مجلس بارها به این موضوع اشاره کرده اند که سیستم یکپارچه باعث بهبود بازار نشده و در نهایت بودجه هنگفتی صرف اداره آن شده است.
عباس علی آبادی اکنون که حدود یک سال از وزارتش می گذرد، نظام یکپارچه را حذف کرد. حالا با حذف این سیستم، خودروسازان می توانند دوباره قرعه کشی قبلی خود را اجرا کنند. قرعه‌کشی که صف‌هایش از قرعه‌کشی آمریکایی طولانی‌تر است و شفافیت در عرضه خودرو عملاً باخته است. در این مواقع بارها مشاهده شده است که خودروسازان در مراحل اولیه فروش، پایان ظرفیت خود را اعلام می کنند و یا نمایندگی ها برای ثبت نام از مردم درخواست پول می کنند.
هرچند فعالان بازار خودرو معتقدند پس از خبر فاطمی امین دیگر تاثیری در بازار وجود ندارد، اما علی آبادی با پیروی از سیاست وزیر سابق، در خصوص خرید و فروش خودرو اظهاراتی را مطرح کرد. در آبان وی سال گذشته گفت: مردم برای خرید خودرو عجله نکنند چرا که وضعیت رو به بهبود است، با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت آرامش به بازار خودرو برمی گردد.

سکوت نمایندگان در برابر سکاندار جدید

با توجه به این اظهارات وزیر، اکنون این سوال مطرح می شود که از ابتدا آبان در ماه 1402 چه شرایطی در صنعت و بازار خودرو تغییر یا بهبود یافته است تا مردم بالاخره بتوانند خودرو بخرند؟
اینها بخشی از اظهارات و وعده های وزیر صمت است که همانطور که مشاهده می شود محقق نشده است. اما سوال اصلی این است که چرا نمایندگانی مانند رسولی نژاد، دهقانی، بدری و حضرت پور که هر روز در مورد وضعیت نامناسب خودرو مصاحبه می کردند و خواستار برکناری فاطمی امین بودن بودند، اکنون سکوت کرده اند؟

سکوت مجالس خواستار علی آبادی؛ آیا سیاست های فاطمی امین تغییر کرده است؟
سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

سکوت نمایندگان مجلس تنها به این موضوعات ختم نمی شود. یکی یکی از مهم ترین دلایلی که نمایندگان وزیر را به استیضاح سوق داد، عدم ارائه لایحه واردات خودروهای فرسوده فاطمی امین به مجلس بود. اما حالا که علی آبادی به دلایل مختلف اجرای آن را به تعویق می اندازد، چرا نمایندگان سکوت کرده اند؟
در نهایت می توان پرسید چه سیاستی در زمان علی آبادی تغییر کرد که منجر به توسعه صنعت خودرو شد؟ آیا برکناری فاطمی امین فقط یک حرکت تبلیغاتی نمایندگان مجلس بود؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا